top5

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 18 augusti 2002, 04:53

såpass många? ja det enda ja vet om nåt i den stilen är början av silmarillion(tror jag)

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 18 augusti 2002, 10:16

Men den mäktigaste av alla var väl ändå Eru/Ilúvatar? Konstigt att ingen har nämnt honom
Ilúvatar var aldrig på jorden, han skapade bara jorden sen lät han sina heliga barn (Ainur/valar) stiga ner där. Ilúvatar var ingen vala, som nu denna lista gällde, men visst är Ilúvatar mäktigast. Hans tanke t.e.x styr Midgårds framtid.
Jag skulle nog sätta Melko överst, för (som du skrev innan) är onskan starkare. Han skapade trors allt en hel massa varesler som tom kunde matcha Ilúvatatars skapelser (i strid iaf).
Egentligen så borde Manwë och Melkor dela på första platsen som mäktigast av valar. Men som Silmarillion säger på sida 33: "Morgoth, världens mörke fiende. Stor makt gavs honom av Ilúvatar och han var Manwës jämlike. Och han hade del i alla andra valars krafter och kunskaper, men använde dem i onda syften och förslösade sin styrka i våld och tyranni". På det och det faktum att han inte stred själv mot valars styrkor i Vredens krig, och när han fångades krälade han ner i Angbands djupaste hålor och bad sen om nåd menar jag att Manwë är mäktigare.

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 18 augusti 2002, 11:14

illuvatar steg ner en gång när han skulle ge dvärgarna liv och en gång när han skulle ändra världens skepnad när numenorerna anföll valinor eller va det nu va!
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 18 augusti 2002, 11:36

det står inte att Ilúvatar steg ner till jorden för att ändra världens skepnad...men han gjorde det men om han gjorde det när han var på jorden vet ingen...

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 18 augusti 2002, 18:32

det står att han ingripit direkt i Arda dom 2 gångerna...men vad Arda e vet jag inte!
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 18 augusti 2002, 20:49

jag tycker att Elrond e rätt mäktig på nåt sätt...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 18 augusti 2002, 20:55

Arda är jorden på Quenya tror jag...sen att han har ingripit i Arda direkt behöver inte betyda att han steg ner till jorden. Om han kunde skapa valar som Manwë och Melkor med blotta tanken varför skulle han då behöva stiga ner till jorden för att flytta Valinor från Midgård...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 18 augusti 2002, 22:03

men han visade sig väl vid beleriands undergång som en örn på himlen?
På det och det faktum att han inte stred själv mot valars styrkor i Vredens krig, och när han fångades krälade han ner i Angbands djupaste hålor och bad sen om nåd menar jag att Manwë är mäktigare.
men manwë hade ju massa mäktiga bundisar som hjälpte honom, melkor kunde ju inte gått upp och spöat alla dem bara sådär... det va ju ingen fair fight liksom.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 19 augusti 2002, 11:35

Ilúvatar var aldrig på jorden, han skapade bara jorden sen lät han sina heliga barn (Ainur/valar) stiga ner där. Ilúvatar var ingen vala, som nu denna lista gällde, men visst är Ilúvatar mäktigast. Hans tanke t.e.x styr Midgårds framtid.
Jag sade aldrig att han var på jorden, och listan gällde väl inte bara valar? Jag fick för mig att listan gällde de 5 mäktigaste "i sagan om ringen/2 tornen/konungens återkomst". (I alla fall den ursprungliga listan.)

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 19 augusti 2002, 14:03

jo och sen undrade ja vem som var dom 5 mäktigaste överhuvudtaget...
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 19 augusti 2002, 15:38

Vid Ardas skapande var följande mäktigaste (person mot person):

1. Ilúvatar
2. Melkor
3. Manwë
4. Ulmo
5. Aüle

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 19 augusti 2002, 15:51

Danne skrev:Vad jag har förstått skapade egentligen Melko ingenting, utan förvred, förvanskade och/eller förförde befintliga varelser. Tolkiens syn på ondskan var att den var oförmögen till att skapa.
Men om inte Melko hade ändrat i Ainurs Musik så skulle inte oskan funnits över huvud taget.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 20 augusti 2002, 11:20

Men om inte Melko hade ändrat i Ainurs Musik så skulle inte oskan funnits över huvud taget.
Nej, det är sant. Men nu berör du en viktig punkt i Tolkiens syn på ondskan. Tolkien ansåg (vad jag har förstått) att ondskan i sig var oförmögen att skapa. Den kunde bara förvrida, håna och förvränga. Ditt påstående säger inte emot detta, utan ger mig bara mer kött på benen. Du använder nämligen ordet "ändrat", och inte "skapat".

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 22 augusti 2002, 15:56

Så är det nog...

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 4 oktober 2002, 18:07

Här är min lista (i början av SOR)

1 Sauron

2 Tom Bombadill

3 Saruman

4 Gandalf

5 Elrond

Skriv svar