top5

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

top5

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 15 augusti 2002, 11:05

här är min lista på dom 5 mäktigaste personerna i sagan om ringen/2 tornen/konungens återkomst:

1. Sauron
2. Tom Bombadill
3. Gandalf
4. Aragorn
5. Stornazgulen


va tycker ni??
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 15 augusti 2002, 11:51

1. Sauron
2. Gandalf
3. Witchking of Angmar
4. Fangorn (Lavskägge)
5. Saruman

Jag väljer att plocka bort Aragorn eftersom att han är en vanlig människa medans de andra är inte det samt Tom Bombadill för att han inte gör något.

Saruman hamnar längst ner pga att han faktiskt är en Istari, en maia, och förmågan att övertala de mesta.

Fangorn/Lavskägges placering kanske inte är så svår att förstå, då han och enterna krossade Isengård som om det vore en lego-borg.

Witchking of Angmar placerar jag på tredje plats av den anledningen att han skulle nog ta kål på Fangorn eftersom han är en ande. Och såvidare Fangorn inte får ett Västerness-svärd från Bombadill så kan inget annat skada honom.

Gandalf är en Istari (maia) och därför överlägsen Witchking. Efter sin återfödelse är Gandalf den mäktigaste personen i Midgård, efter Sauron förstås.

Sauron vinner. Ondskan är mäktigast i Tolkiens värld, till och med så ond att den förgör sig själv (Gollums fall i Orodruin). Sauron är en maia av Aüles folk och jag tror att Gandalf skulle ha stora svårigheter att orsaka stora skador på Sauron. Sauron härskar!

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 15 augusti 2002, 17:38

ja du har nog rätt som vanligt! förutom att bombadill borde va med...jag tror bombadill är mäktigare än gandalf och nästan lika mäktig som sauron iallafall i hans eget område...
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 15 augusti 2002, 17:44

top5 som är mäktigast överhuvudtaget då?
alltså inräknat med valar och sånt
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 15 augusti 2002, 17:48

"Detta var slutet för svärdet från Kummelåsarna, fornsmidet från Västerness. Men han hade gärna velat veta den mans öde som en gång för länge längesen långsamt och med konst arbetat detta svärd i det norra kungariket den tid då Dunedain ännu var unga och deras värsta fiende var Angmars fruktade välde med dess trollkarlskung. Ingen annan klinga på jorden, om än så stark hade svingat den, kunde ha tillfogat den fientlige demonen ett sådant sår, som klöv hans odödliga kött och bröt den svarta magi som sammanknöt hans osynliga muskler och senor med hans vilja."

Från sidan 141 i Sagan om Konungens återkomst
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 16 augusti 2002, 10:19

hm...valars top fem blir lite halvkrånglig, men jag ska ge det ett försök.

1. Manwë
2. Melkor/Morgoth
3. Ulmo
4. Aüle
5. Tulkas

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 16 augusti 2002, 12:17

lista ett(början av boken):
Sauron
Saruman
Häxkungen
Gandalf Grå
Balrog

lista två(vid slutstriden):
Gandalf Vite
Sauron
Häxkungen
Saruman
Aragorn

det var tätt emellan Aragorn och Lavskägge där i slutet, men Lavskägge skulle inte ha varit så mäktig om han inte haft hela skogen Fangorn bakom sig, och eftersom jag väljer mäktig enskilda individer så får det nog bli Aragorn, som börjar träda fram som Dunedains konung vid det här laget, istället.

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 16 augusti 2002, 15:17

var tror ni bombadill skulle ha kommit om han skulle "gjort någonting"?
Om ni ska va ärliga!
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 16 augusti 2002, 18:05

i slaget på pelennors slätter eller om han försökt ta sig till mordor eller va menar du?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 16 augusti 2002, 20:21

Om Tom hade gjort något mer utanför Gamla skogen som tex dykt upp vid Slaget vid Morannon så hade han nog kommit in på Topp5
det var tätt emellan Aragorn och Lavskägge där i slutet, men Lavskägge skulle inte ha varit så mäktig om han inte haft hela skogen Fangorn bakom sig, och eftersom jag väljer mäktig enskilda individer så får det nog bli Aragorn, som börjar träda fram som Dunedains konung vid det här laget, istället.
Hade Aragorn mött Lavskägge i man-mot-ent så hade Lavskägge bankat honom platt som om han vore troll-deg... :wink:

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 17 augusti 2002, 13:58

Hade Aragorn mött Lavskägge i man-mot-ent så hade Lavskägge bankat honom platt som om han vore troll-deg...
jo, det tror jag med, men aragorn gör ju mycket annat än att banka orker och dyl. som gör honom 'mäktig'.

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 17 augusti 2002, 19:25

Gothmog II skrev:Efter sin återfödelse är Gandalf den mäktigaste personen i Midgård, efter Sauron förstås.
Jag tror fortfarande att Bombadill är mäktigare än Gandalf!
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 17 augusti 2002, 21:23

Gothmog II skrev: 1. Manwë
2. Melkor/Morgoth
3. Ulmo
4. Aüle
5. Tulkas
Jag skulle nog sätta Melko överst, för (som du skrev innan) är onskan starkare. Han skapade trors allt en hel massa varesler som tom kunde matcha Ilúvatatars skapelser (i strid iaf).

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 17 augusti 2002, 22:29

Vad jag har förstått skapade egentligen Melko ingenting, utan förvred, förvanskade och/eller förförde befintliga varelser. Tolkiens syn på ondskan var att den var oförmögen till att skapa.

Men den mäktigaste av alla var väl ändå Eru/Ilúvatar? Konstigt att ingen har nämnt honom...

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 17 augusti 2002, 23:03

Ja det måste han ha varit...vet någon vilka böcker man kan läsa om när han steg på jorden dom 2 enda gångerna?
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Skriv svar