katharine kerr ,deverry, vad tycker läsarna?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
flaggis
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 januari 2006, 10:11
Ort: örebro

katharine kerr ,deverry, vad tycker läsarna?

Inlägg av flaggis » 31 januari 2006, 12:29

personligen älskar jag böckerna och gör allt för att samla ihop dem
men...jag vill veta vad andra tycker...alla jag känner älskar dem.
jag har hört att hon håller på att skriva på serien fortfarande
kan jag få det bekräftat?

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Torbjörn J » 31 januari 2006, 12:37

http://www.deverry.com/
Här är hennes hemsida med info om när de kommande tre böckerna släpps!
Själv tycker jag om böckerna (har elva stycken) men det kan ta lite tid att komma underfund med upplägget av böckerna.
/Torbjörn

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 31 januari 2006, 13:09

Kan ngn ge en kortare sammanfattning om vad böckerna handlar om?

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Torbjörn J » 31 januari 2006, 14:24

Leonidas skrev:Kan ngn ge en kortare sammanfattning om vad böckerna handlar om?
från hemsidan angiven nedan skrev:Sagan om det magiska landet Deverry är en serie på åtta böcker. De utspelas i en keltisk Fantasy-värld, och handlingen bygger på reinkarnation - att varje själ återföds i en ny kropp när den gamla dör. En gammal man som kallas Nevyn - "Ingen" - begick för 400 år sedan ett fruktansvärt brott mot sin älskade, Brangwen. Det enda sättet han kan gottgöra det på är att lära henne den magiska Dweomer-konsten! Men Brangwen dör och återföds många gånger genom åren, varje gång som en ny person, och varje gång misslyckas Nevyn med att lära henne magin. Själv kan han inte dö förrän hans ed om botgöring är fullföljd.

När böckerna börjar heter den nuvarande "Brangwen" Jill och är dotter till en Silverdolk (legosoldat). Men man får samtidigt genom parallellhandlingar följa Nevyns äventyr genom århundradena när han försökt och misslyckats att göra Brangwen till en Dweomermästare. Också flera av de andra personerna i huvudhandlingen är med där i sina tidigare liv. Många öden kopplas samman...
http://hem.passagen.se/thorjo/deverry/deverry.htm

Hade svårt att beskriva det själv så jag lånade ett utdrag från sidan ovan, hoppas det blir lite klarare!
/Torbjörn

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 1 februari 2006, 00:34

Har läst de två första kvadrologierna med behållning. Intressant upplägg, och bra värld som inte blir för jobbigt keltisk...

Bess
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 november 2005, 01:45
Ort: Åbo

Inlägg av Bess » 3 februari 2006, 03:43

Den här läsaren uppskattar Deverryserien varmt. Katharine Kerr är mycket bra på att teckna trovärdiga bakgrunder och realistiska karaktärer -- för det mesta brukar fantasyhistorier vimla av sidenklänningar, magiska svärd, biblioteksvis med böcker och allehanda parafernalier utan att det finns en tillhörande infrastruktur, eller silkesmaskodlare, vävare, papperstillverkare, boktryckare, gruvarbetare som tar upp järnmalmen och anrikar den. (Å andra sidan känner jag ingen annan än undertecknad som hänger upp sig på slöseriet med pergament i Harry Potter-serien. Vem slaktar alla kalvarna och vem bereder skinnen? Eller är det ett legitimt användningsområde för alla de brittiska nötkreatur som slaktades under BSE- och mul- och klövsjuketiden?)

När det gäller de andra raserna som befolkar Deverry är jag kanske inte så värst positiv. Delar Hugo Dysons muttrande när Tolkien läste upp sina alster för Inklingarna: "Oh God, not another bloody elf..."

Säger jag mer spoilar jag bara för dem som har böcker kvar.

Skriv svar