Ondast

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sergeant Harrison
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 26 januari 2004, 17:15
Ort: sverige

Ondast

Inlägg av Sergeant Harrison » 4 november 2005, 19:11

Vilken art av dem i midgård, mellan alversorterna , orcher och uruk-haierna, är egentligen ondast? Jag tror uruk hai, eftersom det är de som vill mörklägga midgård..

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Ondast

Inlägg av Dûrion Annûndil » 4 november 2005, 19:14

Sergeant Harrison skrev:Jag tror uruk hai, eftersom det är de som vill mörklägga midgård..
Vilken textrad ur böckerna grundar du det här på?

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 4 november 2005, 22:21

Ondast och ondast... Orcherna agerar ju i enlighet med sin natur såsom inympat av Morgoth (Bad Guy No.1) och senare Sauron (Bad Guy Junior). Samma gäller Uruk-Hai.
Skall man se till ondskans källor så ligger ju valar bra till då Melkor/Morgoth var en sådan.
Men Noldor är inte helt fläckfria för den delen...

Om vi ser till vilka som är "sämst grannar" däremot så ligger nog Uruk-Hai bra till eftersom de ju är lika ovänliga som de andra orcherna men dessutom funkar i dagsljus och är aningen större och starkare.

Hur är det med de olika trollsorterna? Är de med i denhär "tävlingen"?

emil.s
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 augusti 2004, 15:40
Ort: norrland

Inlägg av emil.s » 4 november 2005, 22:45

jag sulle säga att trollen bara är korkade och inte förstår, utan tar till våld när det blir för komplicerat

Användarvisningsbild
Sergeant Harrison
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 26 januari 2004, 17:15
Ort: sverige

Inlägg av Sergeant Harrison » 5 november 2005, 22:26

Fläsket skrev:Ondast och ondast... Orcherna agerar ju i enlighet med sin natur såsom inympat av Morgoth (Bad Guy No.1) och senare Sauron (Bad Guy Junior). Samma gäller Uruk-Hai.
Skall man se till ondskans källor så ligger ju valar bra till då Melkor/Morgoth var en sådan.
Men Noldor är inte helt fläckfria för den delen...

Om vi ser till vilka som är "sämst grannar" däremot så ligger nog Uruk-Hai bra till eftersom de ju är lika ovänliga som de andra orcherna men dessutom funkar i dagsljus och är aningen större och starkare.

Hur är det med de olika trollsorterna? Är de med i denhär "tävlingen"?


Jo, de kan väl räknas med, men det var främst de ''arterna/raserna jag skrev :)

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 10 november 2005, 13:48

Hobbitarna är helt klart ondast, sitter i flera år i sitt lilla Fylke och spinner ondskefulla nät av världslig dominans. Eller?

Egentligen finns det inget "ont" folkslag i hela Midgård, dels för att ondska är ett relativt begrepp som defineras utifrån andras erfarenheter (jag tror knappast att orcherna eller uruk-hai ser sig själva som onda). Också, de folkslag som kan tänkas klassificeras som "onda" har ingen egen önskan om ondska, de har blivit pådrivna av sina herrar att göra ondska.

Orcher mm: Orrcherna och uruk-hais lever troligen helst för sig själva, utan någon större önskan att påverka eller påverkas av andra folkslag. Visserligen, de ger sig ut på räder ibland men vad vi vet från Tolkiens verk så finns det inget erövringståg som har varit helt av en orchs initiativ, de har alla varit initierade av de mörka herrarna (Orchernas räder ner i Beleriand beordrades av Morgoth, plundringen av Khazad-Dûm av Häxmästaren i Angmar, osv). Orcherna har sina domäner och utan några höga herrar över sig så verkar de vara nöjda med sina bosättningar. Deras kultur tycks dock vara väldigt våldsbenägen men det är troligtvis ett smart knep från Tolkiens sida att distansera orcherna från alver, människor, dvärgar och hobbitar för att läsaren inte skall kunna ha sympatier med dem.

Östringar, södringar: Samma sak som med orcherna, utan Morgoth och Sauron hade dessa stannat i sina hemländer som de uppenbarligen har etablerat sig i tillräckligt för att kunna mönstra stora arméer. Även om Tolkien själv avskydde tankarna om att LoTR skulle vara en allegori så är mönstret slående angående östringarna, stora folkslag från öst som gör räder och erövringståg mot väst. Är detta ondska? Erövringståg gör alla, vilket leder till nästa punkt, det folkslag som säkert klassas som ett fritt och "gott" folk men ändå bör tänkas över.

Dvärgar: Korta skäggiga män och kvinnor, dvärgarna är troligtvis det enda folk som av naturen och självmant är ondskefullt. Dvärgarna drivs av girighet, materiel girighet i form av järnmalm, guld och ädelstenar. Dvärgarna gör inga räder, de gör fullskaliga erövring- och befolkningståg. Deras envetna girighet och hämndlystnad gör också att de aldrig glömmer de "orättvisor" de råkat ut för, de sitter utan problem i några tusen år och tjurar över att en alvkung i Doriath nekade några dvärg-juvelare alvkvinnor och guld. Dvärgar är tjuriga och giriga.

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 29 november 2005, 13:45

men du.. du sa att inga orcher gjort plundringar utan nån annans ledning.. men hur var det då med femhärar slaget? den storre vätte kungen dog ju.. jag antar att vättar o orker är samma sak.. och då var det ju bara vanliga orker kvar där nere (eller? ) .. och då gjorde de räder mot dvärgarna vid berget.. ( bilbo) .. vem annars skulle ha sänt dem? balrogen? dom korsade ju inte moria där balrogen fanns utan det pass gimlin tog då han begav sej till eldronds rådslag i Lotr... det där passet va de nu hette..

Så.. orker..bara styrda av större ondska krafter..eller egen ond natur som ork-stamm som kan störa andra? om det är så att de kan gör saker av sej själva mot andra folkslag då klassas dom som onda enligt mej.. en ond natur..

Östringarna däremot är icke onda..utan kände sej dömda av sauron att gå till allians till honom..

dvärgarna gjorde ju räder mot alverna i silmarillion.. då alvkungen inte gav dem naugrim...men det klassas ju inte till ont..alverna slaktade även alver..men det var ju konflikter.. de slogs ju även sida vid sida minst en gång..slog orker o alver på samma sida nån gång.. jag tror inte det..

Användarvisningsbild
Monty
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 september 2005, 10:17
Ort: Blekinge

Inlägg av Monty » 30 november 2005, 08:21

DEn idéen att valar skulle vara ondast är enligt mig helt befängd. DE är ju de goda gudarna! Alla religioner har haft onda gubbar lite här och var, ex. loke hades. Det finns alltid både onda och goda gudar i religioner. Personligen anser jag att balroger eller drakar är ondast eftersom de har påverkats och är skapade av Melkor/Morgoth och inte är lika viljelösa som Orcher utan vågar gå till offensiv och under Silmarillion så var det ofta en Balrog eller en fdrake som ledde anfallen.

Ett bra exempel är anfallet mot Gondolin eller femhärarsslaget. Då var det ju faktsikt Balroger som ledde arméerna.

Jag anser att Valar är en typ av Ärkeänglar. Manwë = (Nr 1) Gabriel och Melkor/Morgoth = (Nr 8) Lucifer (Satan)

/Monty

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 16 december 2005, 10:39

japp så är det.. tolkien skrev ju mycket efter bibeln..det kan man ju inte blunda för..hela skapelse berättelsen är som tagen ur bibeln..inget negativt tycker jag.. och både mithrandir och aragorn och frodo är så kallade jesus ikoner..

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 23 december 2005, 01:07

Halbarad,

hade du sagt det där till Herr Tolkien hade han gett dig en rejäl utskällning.

Ang orchernas erövring av Khazad-Dum glömmer du att kriget mellan orcherna och dvärgarna iscensatts av Häxmästaren av Angmar långt innan, och orcherna är troligtvis lika hämndlystna som dvärgarna och glömmer säkerligen inte deras förluster i femhärarslaget i första taget. Orcherna har ingen medfödd instinkt till erövring, de har Sauron och Morgoth försett dem med i efterhand.

Användarvisningsbild
General A
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 december 2004, 15:38
Ort: Stockholm

Inlägg av General A » 11 januari 2006, 19:34

Jag tycker att balrogar är absolut mest ondskefulla. Visst så krigade dom under piskan av Morgoth i första åldern. Men sen när brödraskapet träffade på en balrogi i Moria så hade den ingen "chef". Den agerade helt i fri vilja.

Men trollen kan man verkligen inte kalla onda. Dom är bara helt korkade och det lilla vete dom hade lurade Sauron in en massa ondska. Så man kan säga att dom bara är hjärntvättade.

Användarvisningsbild
Monty
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 september 2005, 10:17
Ort: Blekinge

Inlägg av Monty » 18 januari 2006, 12:15

Jag håller med. BAlroger skapades av Melkor och de var skapade till ledare till skillnad från orcherna.'

/Monty

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 19 januari 2006, 11:02

General A skrev:Jag tycker att balrogar är absolut mest ondskefulla. Visst så krigade dom under piskan av Morgoth i första åldern. Men sen när brödraskapet träffade på en balrogi i Moria så hade den ingen "chef". Den agerade helt i fri vilja.
Men om Melkor förvridit dem så att de av ren instinkt anfaller och härjar, är det då ondska?

Darius III
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 6 oktober 2005, 14:14
Ort: Sverige

Vad är ondska...?

Inlägg av Darius III » 23 januari 2006, 15:59

Först måste måste man nog slå fast vad som är ondska i Midgård:
Själv anser jag att ond är den som i egenintresse (makt/njutning etc) medvetet - eller instinktivt - utför handlingar (eller beordrar/planerar) som syftar till förstörelse av Midgårds fria raser (alla eller enstaka); människor, alver, hobbits, dvärgar etc. En jättespindel som dödar 100 små hobbitbarn för att äta är nödvändigtvis inte ondskefull, medan en Drake som vill utplåna allt mänskligt liv enbart för att han inte tycker de hör hemma i "hans" domäner, skulle jag klassa som ond. I det lilla perspektivet skulle en orch som torterar en annan varelse bara för egen njutnings skull vara ond, men en människo-kung som under brinnande krig beordrar avrättning på 1000 tillfångatagna upprorsmakare , inte nödvändigvis skulle vara ond.

Om Melkor påverkat Balrogs att utföra onda gärningar, så är de per definition onda. Därmed inte sagt att en ond varelser förblir ond för all framtid. Likaså kan "goda" varelser emellanåt agera själviskt och mordiskt, men har varelsen samvete och känner ånger för sina gärningar, och inte upprepar dem, så kan man inte kalla dem för onda.

Användarvisningsbild
Monty
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 september 2005, 10:17
Ort: Blekinge

Inlägg av Monty » 26 januari 2006, 09:25

Det ligger mycket i vad du säger. Noldor var ju en av de finaste alvraserna men de dödade sina landsbröder ett flertal gånger. Och alla kände inte skuld för det. I stort sett hela Noldor utvandrade men denna rasen var ju upplyst och inte ond. ¨

Så egentligen så kan man inte säga att en ras är ond eller inte, man måste se individen. Det finns alltid de som är onda eller utmärker sig på något sätt. Noldor var en del av alverna vilka är de "godaste" bland världens folk (valar borträknade).

/Monty

Skriv svar