witch-king of angmar

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
MoreIsil
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 oktober 2005, 20:46
Ort: Norrköping

witch-king of angmar

Inlägg av MoreIsil » 28 oktober 2005, 20:51

hej! Heter häxkungen av Angmar något speciellt. har för mig det, men kan inte komma på vad och jag har inte böckerna här just nu. hjölp mig. ska träffa honom i morgon nämligen

Sokrates
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 oktober 2005, 16:53
Ort: Täby

Inlägg av Sokrates » 28 oktober 2005, 21:24

Han heter Khamûl. Även känd som the Black Easterling. Vad det är på svenska vet jag inte då jag håller mig till orginalversionen.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 28 oktober 2005, 23:02

Nej. Khamul var no 2, dvs nazûlen som tog över när häxmästaren bet i gräset. Häxmästaren av Angmar fick aldrig något namn, men benämndes ibland Angmar efter sitt rike i norr.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 9 november 2005, 17:08

Träffa honom? Hälsa (om du gör det igen)! :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem
Inlägg: 288
Blev medlem: 1 januari 2005, 19:55
Ort: Lund

Inlägg av Hohenzollern » 14 november 2005, 16:01

En liten fråga, i filmen har häxmästaren någon form av stridsmask. När jag läste böckerna för ett bra tag fick jag uppfattningen att han bar en kungakrona, hur ska det vara egentligen?

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 maj 2005, 15:48
Ort: Platån
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 14 november 2005, 17:09

Eftersom han i hög grad var skyddad mot vanliga vapen med magi, samt i hög grad var övertygad om sin egen odödlighet torde ju han knappast ha klätt sig i allt för övergripande skyddsutrustning. Ingen stridsmask i "verkligheten" således.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 14 november 2005, 18:24

Tolkien skrev:Upon it sat a shape, black-mantled, huge and threatening. A crown of steel he bore, but between rim and robe naught was there to see, save only a deadly gleam of eyes: the Lord of the Nazgûl.
och
Tolkien skrev:Out of the wreck rose the Black Rider, tall and threatening, towering above her. With a cry of hatred that stung the very ears like venom he let fall his mace. Her shield was shivered in many pieces, and her arm was broken; she stumbled to her knees. He bent over her like a cloud, and his eyes glittered; he raised his mace to kill.
But suddenly he too stumbled forward with a cry of bitter pain, and his stroke went wide, driving into the ground. Merry's sword had stabbed him from behind, shearing through the black mantle, and passing up beneath the hauberk had pierced the sinew behind his mighty knee.
'Éowyn! Éowyn!' cried Merry. Then tottering, struggling up, with her last strength she drove her sword between crown and mantle, as the great shoulders bowed before her. The sword broke sparkling into many shards. The crown rolled away with a clang. Éowyn fell forward upon her fallen foe. But lo! the mantle and hauberk were empty. Shapeless they lay now on the ground, torn and tumbled; and a cry went up into the shuddering air, and faded to a shrill wailing, passing with the wind, a voice bodiless and thin that died, and was swallowed up, and was never heard again in that age of this world.
Du minns rätt, mao. Krona, inte hjälm.

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem
Inlägg: 288
Blev medlem: 1 januari 2005, 19:55
Ort: Lund

Inlägg av Hohenzollern » 14 november 2005, 20:14

Se där, alltid kul när minnet inte sviker. Frågan är varför man inte var boken trogen, då en gammal kungakrona hade sett ganska hotfullt ut. Skulle det vara svårt att göra tro?(filmen) med tanke på att hela huvudet hade fått vara transparent.

Professor Martin
Tidigare medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 juli 2005, 20:00
Ort: Kristinestad, Finland

Inlägg av Professor Martin » 21 november 2005, 18:38

Sa Du Hotfullt?
Jag tycker det ser skrattretande ut!!!! :wink:
Bilagor
namnlös.JPG
Skrattretande, Som Sagt!!
namnlös.JPG (28.07 KiB) Visad 3206 gånger

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 27 november 2005, 23:32

Louis Davout skrev:Se där, alltid kul när minnet inte sviker. Frågan är varför man inte var boken trogen, då en gammal kungakrona hade sett ganska hotfullt ut. Skulle det vara svårt att göra tro?(filmen) med tanke på att hela huvudet hade fått vara transparent.
Med lite god vilja är det ju en slags krona har har i filmen också...

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 29 november 2005, 13:20

I filmen har man ju ändrat på allt.. han blir ju halshuggen.. man kan ju skippa filmen om man ska diskutera nått..

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 30 november 2005, 14:24

Halbarad skrev:I filmen har man ju ändrat på allt.. han blir ju halshuggen.. man kan ju skippa filmen om man ska diskutera nått..
Vilken film har du kollat på? 8O

Det går till ganska precis som i boken... herr Onding slår sönder Eowyns sköld (och arm) med gisslet, Merry hugger honom i knät och Eowyn stöter svärdet RÄTT i nyllet på honom. Skillnaderna är väl att hon klämmer till med repliken "I am no man!" före, och att häxkungen knycklas ihop som en ölburk istället för att bara försvinna.

reisborg
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 december 2004, 21:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av reisborg » 13 december 2005, 17:29

Halbarad har nog blandat ihop Häxmästaren med Saurons Språkrör.

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 16 december 2005, 10:26

nej nej..det har jag inte.. jag mena att eowyn hugger av huvet på witch king i boken efter att merry hugt han i knävecket.. det står ju att han krona rullade iväg.. i filmen blir han ju ansikts piercad..vilket är ändrat..

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 16 december 2005, 13:57

Halbarad skrev:nej nej..det har jag inte.. jag mena att eowyn hugger av huvet på witch king i boken efter att merry hugt han i knävecket.. det står ju att han krona rullade iväg.. i filmen blir han ju ansikts piercad..vilket är ändrat..
Ähum...NEJ.
Éowyn! Éowyn!' cried Merry. Then tottering, struggling up, with her last strength she drove her sword between crown and mantle, as the great shoulders bowed before her. The sword broke sparkling into many shards.
Att han blir huggen i nyllet innebär ju inte att kronan inte rullar iväg, precis som i Tolkiens text. :wink:

Skriv svar