Häxmästaren dog inte av Eowyn...!

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
aLLraM
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 maj 2005, 12:20
Ort: Sweden

Häxmästaren dog inte av Eowyn...!

Inlägg av aLLraM » 20 maj 2005, 12:26

Häxmästaren dog inte av Eowyn .. KOLLA!

3019
March 10: The Witch-king leads the Morgul-host forth from Minas Morgul.
March 12: The Morgul-host wins the passage of the Anduin and Faramir retreats to the Causeway Forts.
March 13: The Morgul-host overruns the Pelennor.
March 14: The Morgul-host lays siege to Minas Tirith.
March 15: The Great Gate of Minas Tirith is broken. The Witch-king enters the City and is confronted by Gandalf. The Rohirrim arrive at dawn and the Witch-king departs to the battlefield. Battle of the Pelennor Fields. The Witch-king is vanquished by Eowyn and Merry Brandybuck. March 25: The One Ring is destroyed and Sauron is defeated. The Nine Rings lose their power.

Mer å läsa på sidan http://www.tuckborough.net/witchking.html
:D

aLLraM
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 maj 2005, 12:20
Ort: Sweden

Inlägg av aLLraM » 20 maj 2005, 12:27

Han dog när ringen gick sönder..

March 25: The One Ring is destroyed and Sauron is defeated. The Nine Rings lose their power.

:P

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 20 maj 2005, 14:26

aLLraM skrev:Han dog när ringen gick sönder..

March 25: The One Ring is destroyed and Sauron is defeated. The Nine Rings lose their power.

:P
Men för höge farao...! Läs boken liiiiiite noggrannare. Det står TYDLIGT och klart att Häxis stupade på Pelennors slätt och att det var Merry och Éowyn som gjorde det tillsammans. Merry körde in svärdet i knävecket på Häxis och distraherade honom, och Éowyn slutförde det hela genom att köra in svärdet mitt i nyllet på honom (mellan kronan och axlarna, eftersom huvudet var osynligt).

Det citat som du anför säger bara att De nio förlorade sin kraft när Härskarringen blev förstörd, INTE att Häxis dog då.

Och om du tittar lite närmare på din Tuckborough-länk står det följande:
But then the Hobbit Merry Brandybuck came up from behind and pierced the sinew of the Witch-king's knee with his sword. Ordinary blades could not harm the Witch-king, but Merry had a sword of Westernesse that had been made for the war against Angmar long ago, and it broke the spell that knit the Witch-king's sinews together. The Witch-king stumbled forward and Eowyn drove her sword into the space between his crown and mantle. The crown and mantle fell empty to the ground and the Witch-king passed away.

aLLraM
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 maj 2005, 12:20
Ort: Sweden

Inlägg av aLLraM » 20 maj 2005, 15:01

Men lol..
Om nu han dog så..
Måste hans ring tappat kraft.. men det stog att..
När ringen fick sönder så förlorade de NIO ringarna kraften..
Om han dog nu så skulle de stå.. att de 8 ringarna förlorade kraften..
å en nagul kan bara dö igenom att ringen förstörs...
Å då sugs dom ner i marken...

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 20 maj 2005, 15:06

Martinus skrev:Det citat som du anför säger bara att De nio förlorade sin kraft när Härskarringen blev förstörd, INTE att Häxis dog då.
Just så - de nio ringarna förlorade sin kraft när den Enda förstördes. Det finns inget likhetstecken mellan ringarna och våldnaderna - de blev våldnader p.g.a sitt ringinnehav, men en våldnad kunde (uppenbarligen) dö utan att dess ring förlorade sin kraft. Ringvåldnaderna bar inte ens sina ringar vid tiden för Ringens Krig. Gandalf säger, när han först upptäcker att Frodos ring är den Enda, att:
JRRT skrev:So it is now: the Nine he has gathered to himself... [dvs Sauron, min anm.]
Sen har vi det här stycket i Unfinished Tales (min fetstilsmarkering):
JRRT skrev:They were by far the most powerful of his servants, and the most suitable for such a mission, since they were entirely enslaved to their Nine Rings, which he now himself held; they were quite incapable of acting against his will, and if one of them, even the Witch-king their captain, had seized the One Ring, he would have brought it back to his Master, But they had disadvantages, until open war began (for which Sauron was not yet ready)
Vågar man gissa att Sauron efter kriget skulle gett den "lediga" ringen till en människa som skulle blivit den nye ringvåldnaden?

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 20 maj 2005, 16:39

aLLraM skrev:Men lol..
Om nu han dog så..
Måste hans ring tappat kraft.. men det stog att..
När ringen fick sönder så förlorade de NIO ringarna kraften..
Om han dog nu så skulle de stå.. att de 8 ringarna förlorade kraften..
å en nagul kan bara dö igenom att ringen förstörs...
Å då sugs dom ner i marken...
Sugs ner i marken? Var har du fått det ifrån?

Att en ringvålnad dör innebär inte att dess ring blir förstörd eller tappar kraften.

Nazgûl kan visst dö utan att man förstör deras ringar! Häxmästaren dog ju! Det står ju på flera ställen i The Return of the King.

Glorfindel hade ju dessutom spått att Häxmästaren inte skulle stupa för "the hand of man" (dubbeltydig ordlek eftersom "man" kan betyda både människa och man), och det gjorde han inte heller. Det var Éowyn (som inte var någon man) och Merry (som inte var någon människa) som dödade honom.

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 27 maj 2005, 11:51

Profetian sade ju dessutom att ingen man kunde döda the witch king, inte att en man inte kunde distrahera och skada honom.

Då hand of man kan betyda både människa och man, och om profetian hade en koppling till nåt bestämt öde finns några alternativ:
------------------------------
man, i betydelsen av manligt kön -> profetian stämmer, då Eowyn var en kvinna och utdelade det dödande slaget (trots att till och med nyligen publicerade versioner av den svenska översättningen av LOTR skrev han istället för hon, allvarligt fel som har ställt till det i många diskussioner med Tolkien-fans som sorgligt nog inte läser böckerna på originalspråket)

man, i betydelsen människa -> profetian stämmer sisådär, då Eowyn är en människa, medan Merry som bara bara skadar honom är hob.

man, i den tvetydiga betydelsen -> profetian stämmer på det sätt som bara profetior kan, dvs. flerbottnat; en icke-människa skadar witch king, och en icke-man dödar honom.
------------------------------------------------------------
Att de nio ringarna tappar sin kraft när Sauron dör har föga att göra med häxkungens nederlag, då han dör eller blir utan substans/kraftlös när Eowyn kör in ett svärd i fejan på honom. Vad jag kommer ihåg tar ingen hand om hans ring heller, om han nu ens har den på sig, t.ex. om Sauron har dem för att ha en hållhake på dem osv, ska kolla i mina böcker om jag hittar något om detta.

Oavsett är det en fantastisk del skriven berättelse, som tyvärr schabblades bort av Peter Jackson i filmen, då han låter Eowyn behandlas på ett vis som hon inte gör i boken. Hon får ta en massa smällar, men är inte lika förnedrad som i filmen. I alla fall bokstavligt, men min tolkning av boken är i alla fall att Eowyns underläge som vänds av Merry inte är lika hollywood-klichéig med den onda snubben som gottar sig över ett överläge.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 2 juni 2005, 08:01

lede inte khamul dom 9 (eller kanske ska säga 8 :D ) vid svarta porten?verför skulle han göra det när han inte är häxis?

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 2 juni 2005, 11:57

Zagat skrev:lede inte khamul dom 9 (eller kanske ska säga 8 :D ) vid svarta porten?verför skulle han göra det när han inte är häxis?
Khamûl nämns ingenstans i LotR.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 2 juni 2005, 12:11

nu blir deta skumt... jag har inte heller set att khamul skall nämnas men flera andra har sagt att den han nämns som enda nazgule i bökerna. aja men det hör inte hit. men jag ska ta och läsa kapitlet med svarta porten och se om det står något om att dom var 8 eller 9 :)

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 6 juni 2005, 20:19

men om man tittar på sidan så står det ju During the War of the Ring, the Witch-king led the hunt for the Ring-bearer and he commanded the forces at the Battle of the Pelennor Fields where at last he met his doom.
så den säger ju också att han dog där :P

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 7 juni 2005, 09:47

Zagat skrev:nu blir deta skumt... jag har inte heller set att khamul skall nämnas men flera andra har sagt att den han nämns som enda nazgule i bökerna. aja men det hör inte hit.
Då menar de Sagor från Midgård. Inga nazgûl nämns vid namn i LotR.
Zagat skrev:men jag ska ta och läsa kapitlet med svarta porten och se om det står något om att dom var 8 eller 9 :)
Behövs inte; eftersom Häxis dog på Pelennor var de bara åtta. Enkel matematik. :)

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 29 juni 2005, 14:50

hhm..jag läste massa nazgul namn på nån sida som jag glömt..men det verkade helt sjukt..bestämmde tolkien någonsin vilka som blev vålnaderna???

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 maj 2005, 15:48
Ort: Platån
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 29 juni 2005, 17:34

Nej Khamûl är den enda omnämnda. Resten har namngetts av olika spelföretag och dylikt. Alltså inget Tolkien skulle accepterat.

Skriv svar