Silmarillion DVD-Box?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Silmarillion DVD-Box?

Inlägg av Aldarion » 19 maj 2005, 13:30

Denna tanke har jag frossat mycket i, jag tycker PJ ska använda sin feta vinst från trilogin till att göra en lång, eller varför inte flera dvd-boxar på Silmarillion. Det skulle kunna bli ett mästervärk!

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 19 maj 2005, 14:40

Givet att han har någon som hotar med nackskott om han gör för många avsteg från originalhistorien så håller jag med dig: Det skulle kunna bli helt suveränt.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 23 maj 2005, 11:03

Javisst! Jag är för en filmatisering, de som inte vill se Noldors toitusentals härar på film behöver ju inte kolla.....men vem vill inte det?

Användarvisningsbild
Monty
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 september 2005, 10:17
Ort: Blekinge

Inlägg av Monty » 28 september 2005, 12:40

Skulle han inte göra en film om Bilbo och hans äventyr först. :P

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 maj 2005, 15:48
Ort: Platån
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 28 september 2005, 13:03

Jo men det är rättighetsstrul. Filmen kommer dock troligtvis inom 3-4 år.

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 3 april 2003, 22:22
Ort: Uppsala

Inlägg av MrMR » 28 september 2005, 22:27

Efter hans totala fjanteri med de senare delarna av ringtrilogin hoppas jag att han aldrig får göra Bilbo!
/Martin en tolkientaliban

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 september 2005, 15:16

Att göra en film om hela Silmarillion skulle nog bli som att göra en film om hela 1:a Världskriget, Mellankrigstiden, och 2:a Världskriget - dvs det skulle bli svårt att göra det spännande, med fokus på någonting intressant. Istället skulle man säkert kunna göra film av de olika delhistorierna. Jag skulle definitivt se det om det var PJ som gjorde den!

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 maj 2005, 15:48
Ort: Platån
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 29 september 2005, 15:34

Instämmer, speciellt Noldors intåg i Belariand och Gondolins fall skulle vara fina projekt enligt mig.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 3 oktober 2005, 11:21

även last alliance i mer detalierat än i första filmen skulle jag villa se med. som intåget i mordor

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 4 oktober 2005, 08:45

Dûrion Annûndil skrev:Att göra en film om hela Silmarillion skulle nog bli som att göra en film om hela 1:a Världskriget, Mellankrigstiden, och 2:a Världskriget - dvs det skulle bli svårt att göra det spännande, med fokus på någonting intressant. Istället skulle man säkert kunna göra film av de olika delhistorierna. Jag skulle definitivt se det om det var PJ som gjorde den!

Mvh -Dan
Instämmer, och delar av Silm är dessutom (svär i kyrkan) gravt långtråkiga. Varför inte en miniserie a Band of Brothers, där man plockar ut spännande och sammanhängande russin ur kakan?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 4 oktober 2005, 14:41

Sarvi skrev:Varför inte en miniserie a Band of Brothers, där man plockar ut spännande och sammanhängande russin ur kakan?
Instämmer fullständigt, en filmatisering av HELA Silmarillion skulle endast tilltala hardcore-nördarna och vi hardcore-nördar skulle dessutom bli sura på de oundvikliga missarna och sidostegen från grundhistorien. Men låt oss säga att det blir en mini-serie, då vill jag se följande avsnitt:

Episode 1 - Ainulindalë: En längre prolog där man får följa ainurs musik, delar av Valaquenta presenteras även här för att man skall få lite bakgrundshistoria och förståelse över gudaväsendet. Man får även följa Melkors första krig mot valar och hans fångenskap. Episoden slutar med skapandet av trädena.

Episode 2 - Eldalië: Alvernas uppvaknande i öst och hur dessa kom att resa mot väst och hur visa kom att stanna i Beleriand. Här ingår presentationen av eldars furstar och deras första liv i Valinor och i Beleriand. Slutar med att Fëanor skapar silmarillerna.

Episode 3 - Quenta Silmarillion del 1: Melkors törst efter silmarillerna, hans flykt och rov av ädelstenarna. Återbyggandet av Angband. Trädens död och noldors flykt till midgård. Fëanors svek mot sina fränder vid isen. Slutar med solen och månens skapande och uppgång över världen.

Episode 4 - Atani: Hur människan vaknade i öst och hur alverna fann dessa. Även hur vissa människor kom i kontakt med Morgoth. Belägringen av Angband tar sin början.

Episode 5 - Fingolfins Fall: Om hur belägringen av Angband hävdes och om hur Morgoths fiender skingrades. Fingolfins kamp och fall mot Morgoth! Saurons första uppträdande, kort presentation och hans erövrande av Tol Sirion.

Episode 6 - Quenta Silmarillion del 2: Beren och Lúthiens äventyr, hur en silmarill kom att återtas från Morgoths krona.

Episode 7 - Nirnaeth Arnoediad: Otaliga Tårars slag. Maedhros slutgiltiga försök till att krossa Morgoth. Människornas (Ulfang) svek och Belegosts dvärgar kämpar mot Glaurung. Gothmog fäller Fingon. Splittringen mellan alver och människor.

Episode 8 - Narn i Hîn Húrin: Historien om Turin Turambar och Nienor. Glaurungs död och Turins självmord.
Episode 8 (epilog) - Húrins vandrande från Angband och hur han kom till Doriath och sökte sin son. Hurins möte med Morwen och död. Doriaths fall genom dvärgarna anfall.

Episode 9 - Ondolindë: Om Tuor och Gondolins fall.

Episode 10 - Eärendil och Vredens krig: Eärendil sjöfararens resa till Valinor och hur valars vrede vändes mot Morgoth. Beleriands fall och förstörelse. Silmarillernas slutgiltiga öde och hur människorna kom att fly till Númenor.

Episode 11 - Akallabêth: Númenors fall och Saurons hämnd.

Användarvisningsbild
Monty
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 september 2005, 10:17
Ort: Blekinge

Inlägg av Monty » 5 oktober 2005, 10:30

Kan det inte bli lite tråkigt ifall Simarillion skulle bli en TV-serie. En filmtrilogi skulle varit bättre och Filmförlaget skulle käna mycket mer pengar eftersom man då skulle kunna visa den på bio.
:idea:

Men Jag håller med er en ev. film måste tilltala alla och inte bara "hardcore". :)

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 20 februari 2006, 11:43

Gothmog: Även fast jag är en inbiten Tolkien fantast, så tror jag att jag skulle somna under episod 1, ett rätt så kort intro så skulle man kunna slå ihop del 1 med 2. I sista episoden skulle man kunna ta med grundandet av Arnor och Gondor.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 10 mars 2006, 10:02

troligen kommer det ske något liknade om dom skulle göra slag på deta. jag skulle se det då :P

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 23 mars 2006, 18:01

jag har hört att det kommer ! 100 ! avsnitt från starwars ... tiden mellan film 3 o 4 eller vad det var... stod i nån tidning.. helt makalöst tycker starwars har spårat under den långa tid det varit "inne".. vet inte om det är sant.. 100 avsnitt är ju över mycket..

detta skulle väl vara nått som man skulle kunna ta med silmarillion.. eller vad säger ni ? 100 avsnitt.. ca 45 min varje kankse.. 4500 min = ca 75 timmar..

tänk dej själv.. kompisen frågar.. ska vi göra nått (efter skolan) ?

baa neej! utropar du.. dom visar ju avsnitt nr 23 från silmarillion på 5an om 1 timme.. det är den när Tulkas brottar ner Morgoth!!

skulle va nått.. i mina ögon..

Skriv svar