Silmarillion DVD-Box?
-
- Medlem
Silmarillion DVD-Box?
Denna tanke har jag frossat mycket i, jag tycker PJ ska använda sin feta vinst från trilogin till att göra en lång, eller varför inte flera dvd-boxar på Silmarillion. Det skulle kunna bli ett mästervärk!
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Att göra en film om hela Silmarillion skulle nog bli som att göra en film om hela 1:a Världskriget, Mellankrigstiden, och 2:a Världskriget - dvs det skulle bli svårt att göra det spännande, med fokus på någonting intressant. Istället skulle man säkert kunna göra film av de olika delhistorierna. Jag skulle definitivt se det om det var PJ som gjorde den!
Mvh -Dan
Mvh -Dan
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Instämmer, och delar av Silm är dessutom (svär i kyrkan) gravt långtråkiga. Varför inte en miniserie a Band of Brothers, där man plockar ut spännande och sammanhängande russin ur kakan?Dûrion Annûndil skrev:Att göra en film om hela Silmarillion skulle nog bli som att göra en film om hela 1:a Världskriget, Mellankrigstiden, och 2:a Världskriget - dvs det skulle bli svårt att göra det spännande, med fokus på någonting intressant. Istället skulle man säkert kunna göra film av de olika delhistorierna. Jag skulle definitivt se det om det var PJ som gjorde den!
Mvh -Dan
-
- Medlem
Instämmer fullständigt, en filmatisering av HELA Silmarillion skulle endast tilltala hardcore-nördarna och vi hardcore-nördar skulle dessutom bli sura på de oundvikliga missarna och sidostegen från grundhistorien. Men låt oss säga att det blir en mini-serie, då vill jag se följande avsnitt:Sarvi skrev:Varför inte en miniserie a Band of Brothers, där man plockar ut spännande och sammanhängande russin ur kakan?
Episode 1 - Ainulindalë: En längre prolog där man får följa ainurs musik, delar av Valaquenta presenteras även här för att man skall få lite bakgrundshistoria och förståelse över gudaväsendet. Man får även följa Melkors första krig mot valar och hans fångenskap. Episoden slutar med skapandet av trädena.
Episode 2 - Eldalië: Alvernas uppvaknande i öst och hur dessa kom att resa mot väst och hur visa kom att stanna i Beleriand. Här ingår presentationen av eldars furstar och deras första liv i Valinor och i Beleriand. Slutar med att Fëanor skapar silmarillerna.
Episode 3 - Quenta Silmarillion del 1: Melkors törst efter silmarillerna, hans flykt och rov av ädelstenarna. Återbyggandet av Angband. Trädens död och noldors flykt till midgård. Fëanors svek mot sina fränder vid isen. Slutar med solen och månens skapande och uppgång över världen.
Episode 4 - Atani: Hur människan vaknade i öst och hur alverna fann dessa. Även hur vissa människor kom i kontakt med Morgoth. Belägringen av Angband tar sin början.
Episode 5 - Fingolfins Fall: Om hur belägringen av Angband hävdes och om hur Morgoths fiender skingrades. Fingolfins kamp och fall mot Morgoth! Saurons första uppträdande, kort presentation och hans erövrande av Tol Sirion.
Episode 6 - Quenta Silmarillion del 2: Beren och Lúthiens äventyr, hur en silmarill kom att återtas från Morgoths krona.
Episode 7 - Nirnaeth Arnoediad: Otaliga Tårars slag. Maedhros slutgiltiga försök till att krossa Morgoth. Människornas (Ulfang) svek och Belegosts dvärgar kämpar mot Glaurung. Gothmog fäller Fingon. Splittringen mellan alver och människor.
Episode 8 - Narn i Hîn Húrin: Historien om Turin Turambar och Nienor. Glaurungs död och Turins självmord.
Episode 8 (epilog) - Húrins vandrande från Angband och hur han kom till Doriath och sökte sin son. Hurins möte med Morwen och död. Doriaths fall genom dvärgarna anfall.
Episode 9 - Ondolindë: Om Tuor och Gondolins fall.
Episode 10 - Eärendil och Vredens krig: Eärendil sjöfararens resa till Valinor och hur valars vrede vändes mot Morgoth. Beleriands fall och förstörelse. Silmarillernas slutgiltiga öde och hur människorna kom att fly till Númenor.
Episode 11 - Akallabêth: Númenors fall och Saurons hämnd.
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
jag har hört att det kommer ! 100 ! avsnitt från starwars ... tiden mellan film 3 o 4 eller vad det var... stod i nån tidning.. helt makalöst tycker starwars har spårat under den långa tid det varit "inne".. vet inte om det är sant.. 100 avsnitt är ju över mycket..
detta skulle väl vara nått som man skulle kunna ta med silmarillion.. eller vad säger ni ? 100 avsnitt.. ca 45 min varje kankse.. 4500 min = ca 75 timmar..
tänk dej själv.. kompisen frågar.. ska vi göra nått (efter skolan) ?
baa neej! utropar du.. dom visar ju avsnitt nr 23 från silmarillion på 5an om 1 timme.. det är den när Tulkas brottar ner Morgoth!!
skulle va nått.. i mina ögon..
detta skulle väl vara nått som man skulle kunna ta med silmarillion.. eller vad säger ni ? 100 avsnitt.. ca 45 min varje kankse.. 4500 min = ca 75 timmar..
tänk dej själv.. kompisen frågar.. ska vi göra nått (efter skolan) ?
baa neej! utropar du.. dom visar ju avsnitt nr 23 från silmarillion på 5an om 1 timme.. det är den när Tulkas brottar ner Morgoth!!
skulle va nått.. i mina ögon..