bok...

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
EgoSumLordVoldemort
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 februari 2005, 17:44
Ort: Skåne

bok...

Inlägg av EgoSumLordVoldemort » 18 februari 2005, 18:38

jag funderar på att skriva en bok, och då undrar jag; kan man låtsas att gubben bor i Tolkiens midgård? Skulle bli väldigt tacksam för svar.

reisborg
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 december 2004, 21:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av reisborg » 22 februari 2005, 15:37

Så vitt jag förstår finns det, åtminstonde i USA, en regel om att en författare har ensamrätt på sitt verk i 50 (?) år efter sin död, men inte längre. Det är därför som folk idag kan tjäna pengar på den något märkliga sysselsättningen att skriva nya romaner om Conan, då Robert Howard dog 1936. Det var så Robert Jordan började sin karriär om jag inte minns fel.

Eftersom Tolkien dog 1973 skulle samma regler göra det lagligt att publicera egna historier om midgård 2023, vilket är ett tag att vänta. Jag har dock ingen aning om hur reglerna fungerar i england. En möjlighet är ju att ensamrätten kan ärvas ned till barnen (Robert Howard dog ju barnlös) och i så fall fortsätter den i familjen Tolkien.

Svaret på din fråga blir nog nej, i alla fall om du hade tänkt dig att få dina alster publicerade. Jag är dock inte spiksäker, så den som vet bättre är välkommen att rätta mig.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 24 februari 2005, 12:08

reisborg skrev:Så vitt jag förstår finns det, åtminstonde i USA, en regel om att en författare har ensamrätt på sitt verk i 50 (?) år efter sin död, men inte längre. Det är därför som folk idag kan tjäna pengar på den något märkliga sysselsättningen att skriva nya romaner om Conan, då Robert Howard dog 1936. Det var så Robert Jordan började sin karriär om jag inte minns fel.
Det är 75 år (det var 50, men jag är säker på att detta har förlängts, och alla verk som fortfarande omfattades av 50-årsregeln fick automatiskt copyrighten förlängd), även om det kan ha förlängts till 95 så sent som i slutet av 90-talet.

Conan är inget bra exempel, eftersom det är ett registrerat varumärke. Robert Jordan (vars Conanpastischer för övrigt är tragiskt uschliga, åtminstone den jag läst) skrev alltså Conan under licens från Conan Properties (som för närvarande ägs av det svenska spelföretaget Paradox Entertainment). Det var alltså ett beställningsjobb; Jordan tjänar inte så mycket pengar på sina Conanböcker som han skulle göra på en egen bok, och det är med största sannolikhet Conan Properties och inte han som har copyrighten på dem. Copyrighten på Conan har alltså inte gått ut.
reisborg skrev:Eftersom Tolkien dog 1973 skulle samma regler göra det lagligt att publicera egna historier om midgård 2023, vilket är ett tag att vänta.
Eller ända till 2048 eller t. o. m. 2068, i värsta fall. En lösning skulle vara att be dödsboet om lov, men chansen att få det är mindre än överlevnadschansen för en blind, trebent igelkott på en sexfilig motorväg.
reisborg skrev: Jag har dock ingen aning om hur reglerna fungerar i england. En möjlighet är ju att ensamrätten kan ärvas ned till barnen (Robert Howard dog ju barnlös) och i så fall fortsätter den i familjen Tolkien.
Howard dog visserligen barnlös, men han efterlämnade en far, Dr. Isaac M. Howard, som sedermera sålde dödsboet. Kommer inte ihåg till vem, men jag vill minnas att både Glenn Lord och L. Sprague de Camp vid något tillfälle har varit ägare till åtminstone Conan Properties.

Jo, copyright är ärftlig även i Storbritannien, ända tills den löper ut (den kan säljas också). Rättigheterna till Tolkiens verk ägs för närvarande av Tolkiens dödsbo, som förvaltas av Christopher Tolkien.

reisborg skrev:Svaret på din fråga blir nog nej, i alla fall om du hade tänkt dig att få dina alster publicerade. Jag är dock inte spiksäker, så den som vet bättre är välkommen att rätta mig.
Nej, du har rätt. Det finns inte skuggan av en chans att Christopher Tolkien skulle ge tillstånd till det.

EgoSumLordVoldemort
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 februari 2005, 17:44
Ort: Skåne

Inlägg av EgoSumLordVoldemort » 4 mars 2005, 23:00

ok... men är det ok om jag använder Quenya och Sindarin som språk då?
Själva huvudpersonen och många karaktärer har alviska namn...

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 4 mars 2005, 23:21

EgoSumLordVoldemort skrev:ok... men är det ok om jag använder Quenya och Sindarin som språk då?
Själva huvudpersonen och många karaktärer har alviska namn...
Antagligen inte -- de hör ju också till Midgård. Varför inte hitta på en egen alviska?

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 5 mars 2005, 04:33

Alver, orcher och så vidare är det ingen som har copyright på. Tänk på alla rollspel där det förekommer alver, troll osv. Om man ser till svenska Drakar & Demoner så har/hade de också orchiska och alviska som språk där, vet inte om de tog orden från Tolkiens språk men jag kan inte tänka mig att man kan ha copyright på ett språk.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 5 mars 2005, 09:05

Solitaire skrev:Alver, orcher och så vidare är det ingen som har copyright på. Tänk på alla rollspel där det förekommer alver, troll osv. Om man ser till svenska Drakar & Demoner så har/hade de också orchiska och alviska som språk där, vet inte om de tog orden från Tolkiens språk
Det gjorde de inte.
Solitaire skrev:men jag kan inte tänka mig att man kan ha copyright på ett språk.
Inte ett riktigt språk, nej. Men om man använder Tolkiens alvspråk i något man själv skriver kommer det bara att se ut som en Tolkien-ripoff och som om man var för lat för att hitta på något eget.

Jag grimaserar olustigt varje gång jag stöter på "Ingold Inglorion" i Barbara Hamblys böcker av just den anledningen.

Skriv svar