Dunedain, Gondor och dess arvtagare

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Dunedain, Gondor och dess arvtagare

Inlägg av Rally » 6 januari 2005, 12:55

Något jag funderat på är varför inte någon av sönerna till Dunedains kungar någonsin (innan Aragorn) tagit titeln som Kung av Gondor. Jag vet varför Aragorn inte gjorde det tills det var absolut nödvändigt, genom att han var rädd att uppgiften skulle bli för stor och att han skulle fördärvas så som Isildur försärvades då han fick tag på ringen.

Men detta gällde ju inte de tidigare arvtagarna av Dunedain eftersom ringen då än så länge var försvunnen.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 6 januari 2005, 13:33

Aragorns motivation eller brist på sådan var inte den du beskriver, filmerna uppfinner en tveksamhet och osäkerhet som öht inte existerar i böckerna.

Den norra grenen av Dunedain gjorde vid ett tillfälle anspråk på Gondors tron när kungalinjen dog ut med kung Ondoher år 1944 i Tredje åldern.
Men Gondor förkastade anspråket med hänvisin till att Gondor tillhörde Meneldils ätt (son till Isildurs yngre bror Anarion som inte nämns i filmen öht, Meneldil utsågs av Isildur till Kung av Gondor medans Isildur själv tog över sin fader Elendils titlar som Dunedians storkung och kung av Arnor). Vidare så godkände inte Gondor tronföljd genom den kvinnliga linjen som Dunedains kung i norr stödde sitt anspråk på.
Istället valde Gondor en general vid namn Eärnil till kung.

Någr aår efter detta så förintar Häxmästaren av Angmar dunedains rike i norr ochstrax efter lurar han den siste kungen va Gondor i en fälla. De norra Duedain hade vid det laget reducerats till en liten och fattig grupp var anspråk inte godkändes.
När Aragorn sent omsider gör anspråk på Gondors tron så gör han det via en omväg då han hävdar Elendils rätt som storkung över alla Dunedains riken och där med har han rätt till titeln som kung av Gondor då denna är vakant.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 6 januari 2005, 15:11

Det är läskigt vad besudlad man är av Jacksons version. Jag håller på att råda bot med det genom att läsa om böckerna (och denna gång på engelska för att inte påverkas av några tolkare eller översättare).
När Aragorn sent omsider gör anspråk på Gondors tron så gör han det via en omväg då han hävdar Elendils rätt som storkung över alla Dunedains riken och där med har han rätt till titeln som kung av Gondor då denna är vakant.
Så du menar att de tidigare arvtagarna inte hade tänkt på denna "omväg"? Det låter lite otroligt.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 6 januari 2005, 15:17

Antaglgien så hade tidigare arvtagare aldrig rätt läge sas, Aragorn var ju rätt man, på rätt plats, vid rätt tillfälle.
De andras öden såg annorlunda ut.

Mycket information finns inte i själva Sagan om Ringen utan sitter i appendixen längst bak i Return of the King. Dessa togs oförklarligt nog bort ifrån den svenska utgåvan och gavs istället ut för sig själva.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 7 januari 2005, 18:43

Kapten_Gars skrev:Antaglgien så hade tidigare arvtagare aldrig rätt läge sas, Aragorn var ju rätt man, på rätt plats, vid rätt tillfälle.
De andras öden såg annorlunda ut.
Till saken hör också att Sauron tog det där med amputationen av fingret jäkligt personligt. Därför riktade han allt sitt hat mot Isildurs ättlingar och deras kungadöme i norr. En ättling som hade gjort anspråk på kungatiteln efter rikets fall skulle bara ha blivit uppspårad och dödad, vilket var anledningen till att Aragorns släkt levde inkognito ett bra tag.

Maskirovka
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
Ort: Valhalla

Inlägg av Maskirovka » 4 mars 2007, 14:13

Nu hänger jag inte alls med på norra grenar av Dunedain, Menendils ätt osv.

Men nämns det inte någonstans i en av böckerna (tror det är när de övriga utbygdsjägarna anländer för att hjälpa Aragorn efter att Gandalf brutit Sarumans stav) att någon av dessa säger något liknande som "- Jag kommer med budskap från din far...". Alltså borde Aragorn ha en far i livet, och denna far borde isådanafall vara den riktiga arvtagaren till Gondor. Aragorn är isådanafall kronprinsen...

Eller är jag ute och cyklar?

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 4 mars 2007, 15:40

Maskirovka skrev:Nu hänger jag inte alls med på norra grenar av Dunedain, Menendils ätt osv.

Men nämns det inte någonstans i en av böckerna (tror det är när de övriga utbygdsjägarna anländer för att hjälpa Aragorn efter att Gandalf brutit Sarumans stav) att någon av dessa säger något liknande som "- Jag kommer med budskap från din far...". Alltså borde Aragorn ha en far i livet, och denna far borde isådanafall vara den riktiga arvtagaren till Gondor. Aragorn är isådanafall kronprinsen...

Eller är jag ute och cyklar?
Jo, du är helt ute och cyklar. Aragorns far är död. Hade han inte varit död hade Aragorn inte kunnat bli kung, vilket han ju faktiskt blev. Bara en sådan sak borde ha fått dig att inse att du hade fel. :)

Du tänker på att Elladan eller Elrohir säger att de har med sig ett budskap från SIN far, dvs. Elrond.

Maskirovka
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
Ort: Valhalla

Inlägg av Maskirovka » 4 mars 2007, 16:37

Martinus skrev:
Maskirovka skrev:Nu hänger jag inte alls med på norra grenar av Dunedain, Menendils ätt osv.

Men nämns det inte någonstans i en av böckerna (tror det är när de övriga utbygdsjägarna anländer för att hjälpa Aragorn efter att Gandalf brutit Sarumans stav) att någon av dessa säger något liknande som "- Jag kommer med budskap från din far...". Alltså borde Aragorn ha en far i livet, och denna far borde isådanafall vara den riktiga arvtagaren till Gondor. Aragorn är isådanafall kronprinsen...

Eller är jag ute och cyklar?
Jo, du är helt ute och cyklar. Aragorns far är död. Hade han inte varit död hade Aragorn inte kunnat bli kung, vilket han ju faktiskt blev. Bara en sådan sak borde ha fått dig att inse att du hade fel. :)

Du tänker på att Elladan eller Elrohir säger att de har med sig ett budskap från SIN far, dvs. Elrond.
I min bok står det dock:
"Så satte sig ryttarna i rörelse igen, och en stund red Aragorn samman med Dunedain. När de talat om tidender i norr och i söder, sade Elrohir plötsligt:
- Jag har en hälsning från din far, och den lyder: "Tiden är knapp, dagarna korta; om ock du har brått, så glöm inte dödens vägar!"
-För mig har dagarna alltid varit för korta och tiden för knapp för att jag skall hinna utföra det jag vill, svarade Aragagorn. Men stor skall min brådska vara innan jag väljer den vägen!"

"din far" hänvisar ju helt klart på Aragorns pappa (Arathorn?). Det kan ju såklart var stavfel i boken och ska egentligen stå "min far". Någon som vet säkert?

Maskirovka
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
Ort: Valhalla

Inlägg av Maskirovka » 4 mars 2007, 22:48

Maskirovka skrev:
Martinus skrev:
Maskirovka skrev:Nu hänger jag inte alls med på norra grenar av Dunedain, Menendils ätt osv.

Men nämns det inte någonstans i en av böckerna (tror det är när de övriga utbygdsjägarna anländer för att hjälpa Aragorn efter att Gandalf brutit Sarumans stav) att någon av dessa säger något liknande som "- Jag kommer med budskap från din far...". Alltså borde Aragorn ha en far i livet, och denna far borde isådanafall vara den riktiga arvtagaren till Gondor. Aragorn är isådanafall kronprinsen...

Eller är jag ute och cyklar?
Jo, du är helt ute och cyklar. Aragorns far är död. Hade han inte varit död hade Aragorn inte kunnat bli kung, vilket han ju faktiskt blev. Bara en sådan sak borde ha fått dig att inse att du hade fel. :)

Du tänker på att Elladan eller Elrohir säger att de har med sig ett budskap från SIN far, dvs. Elrond.
I min bok står det dock:
"Så satte sig ryttarna i rörelse igen, och en stund red Aragorn samman med Dunedain. När de talat om tidender i norr och i söder, sade Elrohir plötsligt:
- Jag har en hälsning från din far, och den lyder: "Tiden är knapp, dagarna korta; om ock du har brått, så glöm inte dödens vägar!"
-För mig har dagarna alltid varit för korta och tiden för knapp för att jag skall hinna utföra det jag vill, svarade Aragagorn. Men stor skall min brådska vara innan jag väljer den vägen!"

"din far" hänvisar ju helt klart på Aragorns pappa (Arathorn?). Det kan ju såklart var stavfel i boken och ska egentligen stå "min far". Någon som vet säkert?
Om någon hade en engelsk version av boken skulle det ju vara lätt att få klarhet i frågan......

Martinus: Var nämns det förresten att Aragorns far är död? Inte i sagan om ringen trilogin om jag minns rätt. Och med tanke på att Aragorn är av det släkte han är, hans ålder, och inte stora slag har ägt rum inna så talar väl egentligen allting för att Arathorn borde leva. Och i sådanafall borde han vara den rättmätiga arvtagaren till Gondor....

Maskirovka
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
Ort: Valhalla

Inlägg av Maskirovka » 5 mars 2007, 00:47

Åh, det här skall kallas diskussionsforum?!. Ska det verkligen ta flera dar innan man får ett svar?

Användarvisningsbild
ake22
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 februari 2006, 17:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av ake22 » 5 mars 2007, 08:47

Maskirovka: I Ringens värld står det klart och tydligt att Aragorns far är död. Böde i "släkträdet" och i berättelsen om Arogorn och Arwen.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 5 mars 2007, 17:15

Arathorn II som var far Aragorn II dog år 2933 i tredje åldern, Aragorn var då endast 2 år gammal. Ringens brödraskap bildades år 3018, så Aragorn hade då hunnit blivit 87 år.

Källa: Konungens återkomst (nyutgåvan med appendixet)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 5 mars 2007, 17:29

Nu var det ett bra tag sedan jag läste Sagan om Ringen, men nog har jag för mig att Elrohir säger "min far" i den utgåvan. Fast det är någon version av den gamla översättningen.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 11 mars 2007, 11:14

Maskirovka skrev:Åh, det här skall kallas diskussionsforum?!. Ska det verkligen ta flera dar innan man får ett svar?
Ursäkta -- fick inte meddelande om att det kommit ett svar, och brukar inte hänga här längre.

Tja, det måste vara ett av Ohlmarks' otaliga översättningsfel, eller ett tryckfel. Och det är ju tämligen uppenbart att Aragorns far är död, även om man inte tittat i Appendix, eftersom det är Aragorn som blir krönt till kung och inte farsan, och farsan därtill inte dyker upp någonstans i trilogin.

Läs den nya översättningen eller, ännu hellre, originalet!!

Maskirovka
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
Ort: Valhalla

Inlägg av Maskirovka » 31 mars 2007, 00:51

Martinus skrev:
Maskirovka skrev:Åh, det här skall kallas diskussionsforum?!. Ska det verkligen ta flera dar innan man får ett svar?
Ursäkta -- fick inte meddelande om att det kommit ett svar, och brukar inte hänga här längre.

Tja, det måste vara ett av Ohlmarks' otaliga översättningsfel, eller ett tryckfel. Och det är ju tämligen uppenbart att Aragorns far är död, även om man inte tittat i Appendix, eftersom det är Aragorn som blir krönt till kung och inte farsan, och farsan därtill inte dyker upp någonstans i trilogin.

Läs den nya översättningen eller, ännu hellre, originalet!!
Ähh. Det var bara ironiskt menat- med tanke på att jag fick svar sekunder efter mitt första inlägg. Jag glömde väl bort att lägga dit en sån där sne-leénde rund gubbe med glimten i ögat efteråt,

Men jag förstår att mitt ex har ett översättningsfel.

Skriv svar