Någon sett nya previewn ?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 14 april 2002, 21:46

Jag läste böckerna (LotR serien) när jag gick i 1:an och 2:an vilket förstörde min upplevelse av det, och tackvare det har jag aldrig blivit överaskad av någonting där, först trodde jag att ja bara läst de två första, men sedan när jag började läsa den tredje hade jaglixom allt i minnet, jag kunde inte bara säga det, men när jag läste visste jag typ vad som skulle hända senare. Att jag läste den när jag var så pass liten ångrar jag starkt.
För det första var det avskräckande eftersom jag tyckte det var så jobbigt att läsa dem och för det andra för att jag nu aldrig kunnat bli överaksad av någonting. Jag hade tyckt att böckerna var ännu bättre än vad dom redan är om jag hade börjat läsa typ i 4:an. Därför tycker jag att det är synd att deras upplevelse ska förstöras så här, även om jag fortfarande tror att filmen var till för oss som är insatta i Tolkiens värld. Särskilt eftersom De är dom enligt mej bästa böckerna som någonsin skrivits. Även om jag inte skulle varit överaskad av någonting 1 och enhalv bok framåt pga av den tecknade filmen så skulle ja åtminståne blivit överaskad i filmen. Därför tycker jag det är dåligt att dom visar ut Gandalf innan, även på reklamen, men som du sa Danne så är det nog för att tjäna pengar på McKellens namn.
Oj det här blev vääääldigt långt, mitt längsta hittills :mrgreen: Nog ganska mångastavfel då.......

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 15 april 2002, 17:09

ja ångrar istället att ja läste böckerna så snabbt ja, och att ja var så fruktansvärt trött då ja läste dem... läste sagan om kungens återkomst på 5 nätter, och ja va så trött så att ja läste flera sidor medans ja halvsov eller tänkte på annat, så ja fick läsa om och gjorde samma sak då med...fick aldrig nåt riktigt grepp på historien där därför. ja tror att det är för det här som ja gillar ringens brödraskap bäst, eftersom det bara var i den ja var vid fullt medvetande när ja läste... :?

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 24 juni 2002, 22:09

Finns alla 3 delarna på tecknad film eller är det bara den första delen?
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 24 juni 2002, 22:44

Berättelsen om de tecknade versionerna av Tolkiens verk är nästan lika komplicerad som Tolkiens mytologi! Kort kan sägas att Ralph Bakshi på 70-talet gjorde en tecknad långfilm av Sagan om Ringen som täcker halva trilogin. En uppföljare planerades, men idéen skrotades eftersom filmen blev en flopp. Tidigare hade TV-bolaget Rankin/Bass gjort en tecknad version av Bilbo (för TV), och dessa fick för sig att avsluta Bakshis verk. Men i stället för att börja där Bakshi slutat, hoppade de över stora delar, och satte igång med tredje boken, The Return of the King, (även den för TV) för att göra förvirringen än mer total...

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 25 juni 2002, 10:21

Ok, ja det verkar rätt komplicerat!
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 25 juni 2002, 10:21

Finns Bombadill med i dom filmerna hehe?
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 25 juni 2002, 18:45

nej, dom hoppa över honom där med... :?

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 26 juni 2002, 22:26

Det var ju tråkigt att höra! :cry: :cry:
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Skriv svar