Midgård och dataspel

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Midgård och dataspel

Inlägg av Rally » 3 januari 2005, 04:34

Vilka spel finns det som utspelar sig i Midgård? Och då menar jag främst rollspel och inte alla dessa strategispel likt total war serien.

Finns det spel som följer en egen historia som inte är direkt skriven av Tolkien?

Appropå det. Hur vårdas Tolkiens skapelse? Finns det något sälskap som godkänner tillägg osv likt George Lukas godkänande stämpel på böcker, spel osv som bygger ut och fördjupar gallaxen långt, långt borta.

vad jag skulle vilja är att vandra runt i Midgård som en vanlig kille (dock med ett redigt svärd, och några polare med passande egenskaper).

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 3 januari 2005, 12:58

sagan om den tredje tidsåldern är kanske inte vad du tänkt dig men där är man ett gäng som som går samma väg som brödraskapet gjorde. nåja nestan samma. man startar som en gondorisk soldat som har en bakrund man får veta mer om på vägen. man möter några som hjälper en på vägen. man får strida i helms deep med aragorn legolas och gimli. är själv i mina tirith just nu :P

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 3 januari 2005, 13:30

men det verkar ju vara ett spel till konsoll. Jag menade ett riktigt spel :wink: till PC

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 26 januari 2005, 12:22

tror inte det finns något spel där man kan vara bara en bonde i rohan eller så vidare. men dock finns en hel del andra spel. Sagan om kungens återkomst
War of the Ring
Slaget om Midgård (skitskoj)
sen finns det säkert något mer.

men jag skulle älska om dom gjorde något RPG som utspelar sig över midgård. där man kan vara gondorian orc eller österling. ja vad du vill :D utom huvudkaraktärerne. kanske komma till Helms deep då slaget om det startar och hjälpa till i slaget. eller vara en Orc som plundrar Minas Tirith. kanske en av dom onda männen (österlingar och Haradrim)

Oceanic815
Tidigare medlem
Inlägg: 472
Blev medlem: 17 november 2003, 19:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Oceanic815 » 6 april 2005, 22:26

Jag vet inte om det är rätt plats att diskutera ämnet MEN :D när jag spelar Slaget om Midgård... litet krigande har inte börjat spela på riktigt... (Är Rohan och har upptäckt att Aragorn är den mäktigaste hittils) mest för att lära mig egenskaperna karaktärerna och arméerna har mm. Iaf, när jag spelar så brukar Gollum dyka upp... han anfaller aldrig mina soldater, men han är alltid vid en av mina Farms :? Så jag brukar läxa upp honom med Legolas... Gollum utgör ingen fara, han tycks bara finnas där och det är märkligt och det är min fråga, vad är Gollums roll i Slaget om Midgård? Vad gör han vid min farm. Spelet är inte så avancerat så jag tror inte man kan få honom över till min sida... Förövrigt är spelet bra men inte jätte bra

emil.s
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 augusti 2004, 15:40
Ort: norrland

Inlägg av emil.s » 7 april 2005, 17:17

gollu tillhör mordor och är hjälte där tror jag

addo
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 april 2005, 16:03
Ort: Stockholm

www.middle-earthonline.com

Inlägg av addo » 21 april 2005, 16:05

Kommande MMORPG som utspelar sig i midgard

http://www.middle-earthonline.com

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 2 juni 2005, 08:03

Gandalf äger sönder alla hjältar :D och han är även bra mot massor av folk när han får lvl 10

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 29 juni 2005, 14:51

det kommer ett nytt rollspel!!!!! det är från boken och inte det patetiska påhitttade i filmen som middle-earth online gjort... jag ska se om jag hitta nån länk!!

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 29 juni 2005, 14:54

här har vi den: http://lotro.turbine.com/ . .

emil.s
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 augusti 2004, 15:40
Ort: norrland

Inlägg av emil.s » 29 juni 2005, 19:20

visst var vissa karaktärer ganska lika de från filmen?

addo
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 april 2005, 16:03
Ort: Stockholm

Inlägg av addo » 6 juli 2005, 16:19

Halbarad skrev:det kommer ett nytt rollspel!!!!! det är från boken och inte det patetiska påhitttade i filmen som middle-earth online gjort... jag ska se om jag hitta nån länk!!

Verkar ju i och för sig konstigt att Turbine (speltillverkaren) gör två spel som är i princip likadana. Eftersom Turbine står bakom både MEO och LOTRO..

Kanske det ena blev omdöpt elr nåt liknande? (kommer inte in på de sidorna just nu så kan inte kolla)

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 6 juli 2005, 16:34

Har för mig att det är Tolkiens son som har ett företag som håller koll på allt som ges ut i Tolkienvärlden. Vad gäller datorsple så har det getts ut sådana ända sen innan det fanns grafik.

addo
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 april 2005, 16:03
Ort: Stockholm

Inlägg av addo » 7 juli 2005, 09:53

Solitaire skrev:Har för mig att det är Tolkiens son som har ett företag som håller koll på allt som ges ut i Tolkienvärlden. Vad gäller datorsple så har det getts ut sådana ända sen innan det fanns grafik.
Turbine är en speltillverkare, inte på något sätt kopplat till Tolkiens son. Har själv spelat ett par av deras tidigare MMORPG spel. :)

(Om det var min undran över samma speltillverkare till 2 likadana spel som du syftade på)

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 maj 2005, 15:48
Ort: Platån
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 7 juli 2005, 11:18

Något som skulle vara grymt mäktigt för en spelnostalgiker som jag, vore ju om de byggde upp ett spel ganska likt den gamla Final Fantasyserien för exempelvis Gameboy advance eller liknande. Där du spelar exempelvis Frodo och genom ett styrt men ändå ganska fritt spelande får genomleva de flesta händelserna i boken. Självklart då med exakt samma fina grafik, musik och spelhistoria som i Final Fantasy 2-5. :D

Skriv svar