Gandalfs krafter

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
MorpH
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 2 april 2004, 09:52
Ort: Ljungby

Gandalfs krafter

Inlägg av MorpH » 2 januari 2005, 16:37

Hej! Kom att tänka på en sak när jag åter igen kollade på Sagan om konungens återkomst igår. Gandalf verkar inte alls använda några speciella magiska krafter i slagen. Varför gör han inte det, och vilka krafter är det han besitter egentligen?

Ha det

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 januari 2005, 19:23

Jag måste undra en sak....Heter den Gandalf eller Gundalf?


Anledningen att jag frågar är, många travare har s k för "Tolkiennamn". Jag känner till att det är en travare som hette Gundalf en gång i tiden, men inte Gandalf.

Stefan

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Re: Gandalfs krafter

Inlägg av Martinus » 2 januari 2005, 23:18

MorpH skrev:Hej! Kom att tänka på en sak när jag åter igen kollade på Sagan om konungens återkomst igår. Gandalf verkar inte alls använda några speciella magiska krafter i slagen. Varför gör han inte det, och vilka krafter är det han besitter egentligen?

Ha det
Gandalf blev inte skickad till Midgård för att agera vandrande eldkastare, vilket alltför många fantasymagiker degenererar till. han skickades dit för att inspirera och mana folk till motstånd mot Sauron. Det är därför det inte blir så mycket energistrålar och spektakulära explosioner.

Gandalf hade visserligen ganska omfattande krafter -- de som nämns speciellt är förmågan att tala med fåglar och djur, samt hans makt över elden -- men jag misstänker att hans främsta krafter inte hade några synliga effekter. Det var att ingjuta mod och hopp i folk så att de kunde bekämpa Sauron.

MorpH
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 2 april 2004, 09:52
Ort: Ljungby

Re: Gandalfs krafter

Inlägg av MorpH » 3 januari 2005, 23:28

Martinus skrev:
MorpH skrev:Hej! Kom att tänka på en sak när jag åter igen kollade på Sagan om konungens återkomst igår. Gandalf verkar inte alls använda några speciella magiska krafter i slagen. Varför gör han inte det, och vilka krafter är det han besitter egentligen?

Ha det
Gandalf blev inte skickad till Midgård för att agera vandrande eldkastare, vilket alltför många fantasymagiker degenererar till. han skickades dit för att inspirera och mana folk till motstånd mot Sauron. Det är därför det inte blir så mycket energistrålar och spektakulära explosioner.

Gandalf hade visserligen ganska omfattande krafter -- de som nämns speciellt är förmågan att tala med fåglar och djur, samt hans makt över elden -- men jag misstänker att hans främsta krafter inte hade några synliga effekter. Det var att ingjuta mod och hopp i folk så att de kunde bekämpa Sauron.
Men hade kriget inte underlättats väldigt mycket om han använt sig av alla sina egenskaper. Jag menar, om han blev skickad till midgård för att uppmana till strid mot Sauron, tjänar det väl inget till att inte utnyttja alla sina förmågor själv också?

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 4 januari 2005, 11:20

gandalf kunde säkert tända eld på flera led av orcerna om han ville. men deta var inte hans krig. människorna måste kämpa sit eget krig tror jag han gjorde up om med valar. men det är bara en gissning. :P

Lunk
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 3 februari 2004, 12:15
Ort: Karlshamn/Växjö

Inlägg av Lunk » 4 januari 2005, 12:36

Ganndalf kastade ju en del blixtar i Bilbo. Så han kan ju om han bara vill.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 4 januari 2005, 15:55

Även mot vargarna i Hollin, och i femhärarslaget när det såg blekt ut tyckte bilbo att han satt och laddade upp inför en sista urladdning. Så visst innehade han nog vissa (antagligen begränsade) handgripliga krafter förutom rent intellektuella ( :) ), men de använda han bara när nöden absolut krävde det. Bland annat så verkar det ju som att han tvekar att använda sin magi för att den kan röja honom.

Vid Pelennor får jag uppfattningen att han kunnat säga till om en hel del, om han inte blivit hejdad av händelserna inne i staden.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 6 januari 2005, 15:37

makten över elden får Gandalf väl från sin egenskap av att vara bärare av eld ringen (den tredje alvringen)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 6 januari 2005, 15:49

Gandalf har väl ingen ring? :o

Har inte läst om det i trilogin, och jag antar att han borde ha nämt det nån gång iallafall. Rätta m ig om jag har fel. :)

/Tomas

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 6 januari 2005, 16:08

Tomas Ibsen skrev:Gandalf har väl ingen ring? :o

Har inte läst om det i trilogin, och jag antar att han borde ha nämt det nån gång iallafall. Rätta m ig om jag har fel. :)
I Sagan om Konungens återkomst fick han en av alvernas ringar (Elronds? minns inte), det nämns i förbigående.

Jag har alltid sett det som att Gandalf sparde på sina krafter för att kunna matcha ringvåldnaderna el . dyl. om det skulle behövas.

Tharkun
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 september 2003, 03:28
Ort: Jämtland

Inlägg av Tharkun » 6 januari 2005, 18:19

Solitaire skrev:
Tomas Ibsen skrev:Gandalf har väl ingen ring? :o

Har inte läst om det i trilogin, och jag antar att han borde ha nämt det nån gång iallafall. Rätta m ig om jag har fel. :)
I Sagan om Konungens återkomst fick han en av alvernas ringar (Elronds? minns inte), det nämns i förbigående.

Jag har alltid sett det som att Gandalf sparde på sina krafter för att kunna matcha ringvåldnaderna el . dyl. om det skulle behövas.
Han fick väl den av Cirdan och ringen heter Narnya om jag inte minns helt fel.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 6 januari 2005, 23:23

Det var väl inte i Konungens återkomst, utan tidigare?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 7 januari 2005, 01:32

Om jag minns rätt så finns det flera versioner av hur Gandalf fick Narnya, men någon nämner väl att han fick ringen av Cirdan när Gandalf steg iland i Midgård.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 7 januari 2005, 01:45

Den enda versionen jag har hört är att Gandalf får sin ring av Círdan när han stiger i land.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 7 januari 2005, 01:57

en annan att han skulle fåt den av gil-galad som skulle haft 2 ringar.

Skriv svar