Silmarillion-framsidan

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Guitardeth
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 december 2004, 01:48
Ort: Borås

Silmarillion-framsidan

Inlägg av Guitardeth » 30 december 2004, 02:30

Hej!

Mitt första inlägg här, så jag passar på att presentera mig snabbt. Heter Anders, 20 år från Borås. Råkade ramla in på skalman.nu helt av misstag och såg att dett fanns ett forum helt baserat på Tolkiens verk, så räkna med en hel del inlägg här från mej framöver.

Nu till frågan. Jag har läst Silmarillion ett tiotal gånger (dock bara på svenska än så länge) och är helt tagen varje gång jag läst ut den. Hur som helst, min boks framsida har förbryllat mig många år. Jag har försökt förså vad allting försöker se ut som, men jag fastnar på några ställen. Först och främst, vem har målat bilden? Föreställer den Belägringen av Gondolin?

Jag har ritat små ringar kring dom där objekten, någon är ganska uppenbar, någon är lite klurigare.
1. En katapult eller nån annan slags belägringsmaskin, ganska uppenbart antagligen.
2. Den här har jag klurat på i evigheter. Ser ut som en arm och kanske någon hårig man/rygg men den verkar knappast tillhöra draken. Hm, nu verkar det faktiskt som att draken har tappat andra vingen när jag kollar igen, eller iallafall verkar den vara i en ganska otrevlig position.. Jaja, jag har funderat på om det kan vara en balrog, men det känns lite otippat oxå. Eller så kanske den bara inte stämmer överens med mina föreställningar om balrogarna.
3. Ja.. Vad är det för något? :S

Bild


Well, antagligen så är allt hur enkelt som helst att se, jag har väl bara fördunklat det uppenbara efter många timmar av funderingar.. Tack på förhand! :D

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 30 december 2004, 11:35

Välkommen! :)

Bilden är målad av den välkände tolkienillustratören John Howe (som också var en av de två konstnärer som var inblandad i filmen; den andre var Alan Lee). Bilden i fråga heter The Fall of Gondolin.

Ett allmänt tips för framtida bruk: Det brukar oftast stå någonstans i boken, antingen på någon av de första sidorna eller på baksidan, vem som illustrerat framsidan. (Men om så är fallet just för din bok vet jag inte!)

Många av Howes tolkienmålningar kan ses på Rolozo:
http://fan.theonering.net/rolozo/collection/howe

Bild

Guitardeth
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 december 2004, 01:48
Ort: Borås

Inlägg av Guitardeth » 30 december 2004, 14:25

Tack för länken! Fantastiska bilder..

Nej, det står ingen närmare förklaring i min bok angående framsidan mer än att det är The Fall of Gondolin av John Howe, ngt jag borde ha kollat upp innan jag frågade här på forumet.

Men det är ingen som har några funderingar kring dom mer svårtydda objekten på bilden?

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 30 december 2004, 20:47

Jag har inte läst Silmarillion på 20 år, så jag har tyvärr ingen koll på vad som förekom eller inte vid Gondolins belägring. Men jag är rätt övertygad om att din 2:a är en balrog, och att vingarna tillhör honom. (Howe tar alltså ställning i den eviga frågan!) Om du jämför med t ex den här bilden så ser du hur Howe tänker sig en balrog:
http://img-fan.theonering.net/rolozo/im ... bridge.jpg

Din 3:a tycker jag spontant ser ut som revbenen av ett dött och förbränt kreatur, kanske en drake av samma slag som den andra.

För övrigt kan det, om du vill ha mer respons, vara ett tips att kolla in forumet på Tolkiens Arda. Skalmans tolkienforum har tyvärr somnat in rejält på senaste tiden.

Guitardeth
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 december 2004, 01:48
Ort: Borås

Inlägg av Guitardeth » 31 december 2004, 07:33

Javisst.. Nu faller allt på plats!
Jag ska kika in på sidan, tack för länken!

Hm, synd att höra om forumet, hoppas att det återhämtar sig..
Tack för allt igen! :D

Användarvisningsbild
Ioreth
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:38
Ort: Sverige

Inlägg av Ioreth » 14 januari 2005, 10:12

hmmm ... min svenska inbundna version har omslag av Inger Edelfelt :) och den engelska pocketversionen har bara en stjärnblomma :)

Skriv svar