Fick Sauron en dotter?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
reisborg
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 december 2004, 21:04
Ort: Helsingborg

Fick Sauron en dotter?

Inlägg av reisborg » 17 december 2004, 21:15

Hej

För många år sedan läste jag någonstans (minns inte i vilket sammanhang) att Sauron under andra åldern skulle ha avlat en dotter. Detta skulle ha skett under tiden han förklädde sig som Annatar, med en alvkvinna från eregion. Eventuellt någon släkting till Celebrimbor, syster eller dotter eller så.

Vidare sades det att han efter en tid (när fasaden rämnade) eventuellt tog sin dotter med sig till mordor där hon sysselsatte sig med att anlägga mystiska trädgårdar med förvridna och otrevliga versioner av midgårds växter.

Jag har aldrig senare kunnat hitta något om det. Det var ju ett tag sedan jag läste det hela men jag minns att författaren inte presenterade det som sitt eget påhitt, utan som något ur Tolkiens mytologi. Min undran är om något av detta har stöd i Tolkiens texter, fullbordade eller ofullbordade? Någon som vet?

MvH Christopher

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 17 december 2004, 21:53

Nej, Tolkien skrev aldrig om någon dotter till Sauron. Däremot förekommer hon i diverse fanfiction och rollspelssammanhang - i fanfic brukar hon falla för Legolas och ångra sina synder.

Anders Blix hävdar här att han vän Kathrin Vestergren skapande karaktären Saurons dotter 1989. :)

reisborg
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 december 2004, 21:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av reisborg » 17 december 2004, 22:46

Tack för svaret.

Ja, det var väl ungefär vad jag trodde. Det lät lite för knasig för att vara "sant" (eller vad man ska kalla det), men det var en rätt bra historia.

Kullis_Frälsaren
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 januari 2005, 23:16
Ort: Sverige

Inlägg av Kullis_Frälsaren » 7 februari 2005, 16:45

reisborg skrev:Tack för svaret.

Ja, det var väl ungefär vad jag trodde. Det lät lite för knasig för att vara "sant" (eller vad man ska kalla det), men det var en rätt bra historia.
men det är ju bra underlag om man skulle vilja backa upp med en "egen" historia om det:)

Skriv svar