Vad det så fiffigt av Sauron att bli ringsmed?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Mattias Ö
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 december 2004, 14:11
Ort: Uppsala

Vad det så fiffigt av Sauron att bli ringsmed?

Inlägg av Mattias Ö » 16 december 2004, 21:02

Lite spekulativ fråga, var det så fiffigt av Sauron att ge sig in i ringbranschen? Tjänade han så mycket på det egentligen? Visst, han fick nio behändiga tjänare, Nazgulerna - men var de värda priset att lägga så stor del av sin inneboende styrka över i härskarringen? Han kan väl inte helt bortsett från risken att bli fysiskt besegrad, han hade varit med om det en gång tidigare, mot Huan. Därmed måste han ju räknad med faran att bli av med ringen - eller?

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

MAKT !

Inlägg av Ori » 16 december 2004, 22:14

Jag uppfattar det helt enkelt som: möjlighet till MAKT !
Högt spel, men &så en enorm vinst !

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: MAKT !

Inlägg av Den stegrande kamelen » 16 december 2004, 22:26

Det här var en riktigt intressant fråga, tack för den!
Ori skrev:Jag uppfattar det helt enkelt som: möjlighet till MAKT !
Högt spel, men &så en enorm vinst !
Varför det, vad vann han? Det var väl sin kraft han gjöt in i ringen, hade han inte gjort det hade han haft den invärtes istället. Det enda han vann var väl makt över de andra ringarna - och vad gäller dvärgarna funkade det ju inte ens.

Eller förstärktes hans makt på något sätt av att ligga fokuserad i ringen istället för i Sauron själv? Jag antar att det måste finnas något att vinna med smidandet, annars hade väl inte alverna heller givit sig in i juveleraryrket.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Min teori

Inlägg av Ori » 16 december 2004, 23:21

Följande är min egen uppfattning, jag tror inte att Tolkien skrivit något specifikt om det.

Genom att vara med alverna och smida ringar så lärde sig Sauron deras magi. Denna magi kombinerat med hans egen kraft & magi skulle göra det möjligt att göra en egen ring som skulle ha mycket kraftfull makt över de andra ringarna, men för att åstadkomma det var han tvungen att "offra" en bit av sig själv (en vanlig tanke när det gäller svart magi tror jag). Tanken är att helheten blir större än summan av delarna. Sauron insåg säkert att det fanns risker, men med tanke på den enorma vinsten i form av i princip total makt över alver, dvärgar och människor var det värt att spela högt.

Ringversen antyder detta med makten över dom andra ringarna. Även namnet "Ringarnas herre" pekar på det.

Det gick fel på flera sätt:
- dvärgarnas ringar fick inte den makt som var tänkt, troligtvis beroende på att Sauron inte förstod deras sinnen
- alverna misstänkte något och "spärrade" sina ringar, dessutom gav inte dom ringarna heller riktigt sådan makt som det var tänkt (från Sauron sida) samt att alverna inte använde dom
Detta visste ju Sauron knappast när han satte igång med smidandet, så det är ju inget argument mot hans plan.

Som sagt, mina tankar ! Jag hävdar inte att det är sanning, kom gärna med era tankar, det är ju faktiskt en intressant fråga.

Mattias Ö
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 december 2004, 14:11
Ort: Uppsala

Inlägg av Mattias Ö » 16 december 2004, 23:49

Nu har jag rotat lite i Silmarillon också, och vad jag inte hade klart för mig när jag skrev ned frågan var att det var Eregions noldor som smidde alla ringarna, utom just den enda, men under Saurons handledning. Undantaget var de tre, som Celebrimbor smidde utan att Sauron hade något med hantverket att göra. Däremot hade han inflytande över alla ringarna, även de tre. Det antyds i "Of the rings of power and the third age" att vad Sauron verkligen var ute efter var just vad de tre åstadkom:
"...and of all the elven-rings Sauron most desired to possess them, for those who had them in their keepoing could ward off the decays of time and postpone the weariness of the world."
Han avslöjade sig innan han hade säkrat de tre, och de vandrade vidare till de få alver som Sauron inte kunde rå på vid den tidpunkten: Gil-galad, Galadriel och Cirdan. Varför traktade Sauron efter detta? Ward off the decays of time låter lite som raka motsatsen till Mordor. Varför var det värt vågspelet med ringen? Vad tror ni, Sauronuttolkare?

Tillagt: det förklarar fortfarande inte varför noldor skulle vara så förtjusta i ringsmidet, som Kamelen påpekar. Hmm, ringarna i sig kanske fungerade som förstärkare av bärarens kraft, men härskarringen hade som "extra feature" att kontrollera de andra ringarna och bärarna. Mer att fundera på...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 21 december 2004, 00:32

Alvernas ringar innehåller mycket av de krafter som förknippas med alver, tidlösheten t.e.x och det var väl dessa krafter Sauron var ute efter att kunna använda i sina egna syften. Att använda en kraft som tidlöshet för att bevara ett rike (och speciellt Sauron's) måste ha lockat oerhört mycket.

Jag har alltid tänkt att Sauron inte var den enda som lät lite av sig själv gå upp i ringen, även alverna tror jag upplät lite av sig själva i ringskapandet (hur skulle annars ringarna fått sina magiska attribut). Alverna upplät däremot inte lika mycket av sig själva (och deras krafter) i ringarna eftersom dom inte hade samma behov av ett kraftigt redskap. Sauron däremot, ja, ni förstår...

Skriv svar