Uruk-hai

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 6 januari 2005, 23:27

Rally skrev:
Brm, hoom! Worse than that: he has been doing something to them; something dangerous. For these Isengarders are more like wicked Men. It is a mark of evil things that came in the Great Darkness that they cannot abide the Sun; but Saruman's Orcs can endure it, even if they hate it. I wonder what he has done? Are they Men he has ruined, or has he blended the races of Orcs and Men? That would be a black evil!
Som sagt, Lavskägge vet ju inte själv, jag tror man här ganska säkert kan anta att han hade fel om att Saruman skapat dem.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 6 januari 2005, 23:27

Rally skrev:
Brm, hoom! Worse than that: he has been doing something to them; something dangerous. For these Isengarders are more like wicked Men. It is a mark of evil things that came in the Great Darkness that they cannot abide the Sun; but Saruman's Orcs can endure it, even if they hate it. I wonder what he has done? Are they Men he has ruined, or has he blended the races of Orcs and Men? That would be a black evil!
Som sagt, Lavskägge vet ju inte själv, jag tror man här ganska säkert kan anta att han hade fel om att Saruman skapat dem.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 6 januari 2005, 23:30

Rally skrev:
Brm, hoom! Worse than that: he has been doing something to them; something dangerous. For these Isengarders are more like wicked Men. It is a mark of evil things that came in the Great Darkness that they cannot abide the Sun; but Saruman's Orcs can endure it, even if they hate it. I wonder what he has done? Are they Men he has ruined, or has he blended the races of Orcs and Men? That would be a black evil!
Som sagt, Lavskägge vet ju inte själv, jag tror man här ganska säkert kan anta att han hade fel om att Saruman skapat dem.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 7 januari 2005, 00:42

var du tvungen att göra 3 posts för den?

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 7 januari 2005, 01:09

Jag kände mig manad.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 7 januari 2005, 03:07

men varför i hela friden skulle Tolkien ta med den uppgiften? Varför är den falska uppgiften nödvändig för historien?

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 7 januari 2005, 13:38

Varför inte? Ingen är ju allvetande, inte ens gamle lavskägge.

Det finns många exempel där Tolkien lägger fram fakta på detta sätt som inte är "belagd", och som kanske motsäger något som står på ett annat ställe. Helt enkelt därför att den som sade det (eller historikern som skrev ned det) inte visste själv, utan utgick från de fakta som han hade tillgång till. Tolkien ville ju att hans verk skulle likna ett historiskt dokument om något som verkligen hade inträffat, därför kan ju inte all information vara glasklar. I så fall skulle det ju folk börja tro att det faktiskt var Tolkien som hittade på alltsammans. :D

Förstår du vart jag vill komma? Det var helt enkelt ett sätt för Tolkien att göra historien mer realistisk.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 7 januari 2005, 15:07

Jo ok.. men vart står det att Uruk-Hai skulle komma från Mordor? Och att de inte skulle vara korsning mellan orker och människor?

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 7 januari 2005, 17:01

Jag tror det nämns i Appendix, men jag kan ha fel.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 7 januari 2005, 17:20

ur Ohlmarks version av Ringens Värld s135, Nordstedts Förlag:
PÅ Sindariska hette det orc eller orca. Besläktat är utan tvivel uruk på Svarta språket, fast detta i regel reserverades enbart åt de mer storvuxna krigsorcher som vid tiden (Vilken tid?, min anm.) trängde ut från Mordor och Isengård.
Det står att de kom både från Mordor och från Isengard, men inte specifikt vilka som kom först. Detta är också allt som står om Uruks (inte Uruk-hai) i appendixet angående orker. Därför anser jag att Treebeards uppgifter är lite mer detaljerade och trovärdigare.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 7 januari 2005, 18:24

Det här med Uruk-Hai har diskuterats många gånger förut här på forumet. Dannes gamla inlägg där han citerar The Complete Guide to Middle-earth är en bra sammanfattning. Läs den!

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Sök och du skall finna !

Inlägg av Ori » 7 januari 2005, 18:31

Jag har med stigande irritation läst tråden en tid :x och nu hann Kamelen precis före mig :( ! Aaarghhh !!!!

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 7 januari 2005, 18:36

Rally skrev:ur Ohlmarks version av Ringens Värld s135, Nordstedts Förlag:
PÅ Sindariska hette det orc eller orca. Besläktat är utan tvivel uruk på Svarta språket, fast detta i regel reserverades enbart åt de mer storvuxna krigsorcher som vid tiden (Vilken tid?, min anm.) trängde ut från Mordor och Isengård.
Det står att de kom både från Mordor och från Isengard, men inte specifikt vilka som kom först. Detta är också allt som står om Uruks (inte Uruk-hai) i appendixet angående orker. Därför anser jag att Treebeards uppgifter är lite mer detaljerade och trovärdigare.
Sällan. Läs Appendix igen:
Tolkien skrev:In the last years of Denethor I the race of uruks, black orcs of great strength, first appeared out of Mordor, and in 2475 they swept across Ithilen and took Osgiliath.
Och Saruman slog sig inte ner i Isengård förrän 2759.

Eftersom det är uruk-hai som är dessa storvuxna krigarorker är de identiska.

Treebeard har inga uppgifter alls; han tänker bara högt. Hans intresse för och kunskap om människornas historia är inte speciellt stort; alltså kände han sannolikt inte till invasionen av Osgiliath.

Om människor korsades med orker skulle man få något slags halvorker (även om den termen inte förekommer i LotR).

Robert Foster, som brukar vara en tämligen pålitlig källa, säger följande:
Robert Foster skrev:Uruk-hai was the generic name for the breed; the singular was uruk and the plural [/i]uruks[/i].
Han säger vidare, i artikeln om Half-orcs:
Robert Foster skrev: HALF-ORCS
Servants of Saruman, used by him as spies and soldiers. They were seemingly the product of a cross between Men and Orcs. (Min kursivering.) Although they were as tall as Men, they were sallow-faced and squint-eyed. The Chief's Men were half-orcs.
The half-orcs (the term is not used in LotR) were definitely not Uruk-hai.
Jag förstår inte varför den här diskussionen om uruk-hais ursprung ständigt dyker upp.
Senast redigerad av 1 Martinus, redigerad totalt 7 gånger.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 7 januari 2005, 18:37

Och medan man sitter och filar på sitt dräpande svar träder den tvepucklade gentlemannen in och gör allt mitt arbete förgäves. :wink:

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 7 januari 2005, 19:40

ok ni har övertygat mig.

Skriv svar