Uruk-hai

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
General A
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 december 2004, 15:38
Ort: Stockholm

Uruk-hai

Inlägg av General A » 11 december 2004, 10:11

Det står att Uruk-hai var en korsning mellan onda människor och orcher.
Men jag har svårt att tänka mig att en människa skulle göra det med en orch och det är väl inte som i filmen att dom ligger i någon kokong, eller? Vad är det som är rätt? Gjorde människor det med orcher eller ligger dom i en kokong? Eller finns det något annat sätt? 8O

emil.s
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 augusti 2004, 15:40
Ort: norrland

Inlägg av emil.s » 11 december 2004, 11:42

kanske magi

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Re: Uruk-hai

Inlägg av Martinus » 11 december 2004, 12:33

General A skrev:Det står att Uruk-hai var en korsning mellan onda människor och orcher.
Men jag har svårt att tänka mig att en människa skulle göra det med en orch och det är väl inte som i filmen att dom ligger i någon kokong, eller? Vad är det som är rätt? Gjorde människor det med orcher eller ligger dom i en kokong? Eller finns det något annat sätt? 8O
Nej, det står ingenstans att uruk-hai skulle vara någon korsning. De är helt enkelt väldigt stora orker och förökar sig på helt normalt sätt (mamma ork, pappa ork... fill in the rest).

Användarvisningsbild
General A
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 december 2004, 15:38
Ort: Stockholm

Inlägg av General A » 11 december 2004, 16:19

Nej, det står ingenstans att uruk-hai skulle vara någon korsning
Det står visst att uruk-hai är en korsning. Det strår i Sagan om de två tornen. Det är uruk som är stor orcher.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 11 december 2004, 21:07

General A skrev:
Nej, det står ingenstans att uruk-hai skulle vara någon korsning
Det står visst att uruk-hai är en korsning. Det strår i Sagan om de två tornen. Det är uruk som är stor orcher.
Jaså verkligen? Då tycker jag du ska kolla igen.

"Uruk" är bara det svarta språkets ord för "ork".

Det enda som sägs om korsningar i De två tornen är att vissa av Sarumans soldater är så leda att de ser ut som korsningar mellan människor och orker. Och det är väl tänkbart. Men de är inga uruk-hai. Uruk-hai är en speciell orkstam framavlad av Sauron.

Lavskägge -- eller om det var någon annan -- spekulerar också lite i hur det kommer sig att Sarumans tjänare tål solljuset så bra, men mer än spekulationer är det inte.

Användarvisningsbild
General A
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 december 2004, 15:38
Ort: Stockholm

Inlägg av General A » 11 december 2004, 21:26

Uruk" är bara det svarta språkets ord för "ork".
Det enda som sägs om korsningar i De två tornen är att vissa av Sarumans soldater är så leda att de ser ut som korsningar mellan människor och orker. Och det är väl tänkbart. Men de är inga uruk-hai. Uruk-hai är en speciell orkstam framavlad av Sauron.
Jag har fått för mig att uruk betyder på svarta språket, stor orch och att uruk-hai är en slacks "super orch" som Saruman avlade. Sauron avlade ett "super troll" i Dol Guldur i södra Mörkmård. Men jag blir lite osäker.
Skulle vara bra om någon annan skulle tycka till om den här saken.

Användarvisningsbild
General A
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 december 2004, 15:38
Ort: Stockholm

Inlägg av General A » 11 december 2004, 22:11

Jag har kollat lite och kom fram till att det var Sauron som avlade uruk-hai och super trollen som heter olog-hai.

klas
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 november 2004, 12:19
Ort: helsingborg

Inlägg av klas » 11 december 2004, 23:33

jag har för mig att Uruk-Hai's är en korsningsras som Saruman utvecklade. :?
Hur det går det till vet jag däremot inte..

"Jag har kollat lite och kom fram till att det var Sauron som avlade uruk-hai och super trollen som heter olog-hai." General A, källa?

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Ständigt återkommande !

Inlägg av Ori » 11 december 2004, 23:52

Förhållandet mellan orcer/uruk/uruk-hai/halv-orcer och vem som skapat vad är ständigt återkommande frågor här, men till skillnad på frågan om balrogers vingar så finns det svar på dessa frågor. Se denna tråd som är den första :? eller sök helt enkelt !

klas
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 november 2004, 12:19
Ort: helsingborg

Inlägg av klas » 12 december 2004, 00:08

tackar!

Användarvisningsbild
General A
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 december 2004, 15:38
Ort: Stockholm

Inlägg av General A » 12 december 2004, 11:26

Okej, nu börjar jag fatta. Så uruk-hai är en slacks krigar orch och att det är halv-orcher som man korsade människor med orcher. Men jag har inte fått svar på den fråga som jag ställde från början. Alltså, hur korsade man människor med orcher? Jag har svårt att tänka mig att en människa och en orch skulle ha gjort det med varandra.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 12 december 2004, 12:03

Ingen aning... Tolkien var en varmt kristen (katolsk) akademiker under 1920-1960-talen, uppvuxen i ett edwardianskt samhälle. Ett samhälle där allting från halsen ner till knäna omnämns lite vagt som stomach, och alla aktiviteter som kan tänkas involvera denna region är något som man helt enkelt inte talar om.

Kort sagt, det finns inget svar på din fråga. :)

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 12 december 2004, 18:58

General A skrev:Okej, nu börjar jag fatta. Så uruk-hai är en slacks krigar orch och att det är halv-orcher som man korsade människor med orcher. Men jag har inte fått svar på den fråga som jag ställde från början. Alltså, hur korsade man människor med orcher? Jag har svårt att tänka mig att en människa och en orch skulle ha gjort det med varandra.
Hrrmm... Vem har sagt att det skulle vara frivilligt från människans sida? Orken kan nog fås till att göra vad som helst.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 12 december 2004, 19:11

Nej, rent tekniskt så finns intet att invända mot kopulation/våldtäkt med befruktning och resulterande halvorker. Orkerna lär ju ursprungligen vara alver som förvridits av Morgoth, och halvalver finns det flera exempel på. Men Tolkien är notoriskt undvikande vad gäller de svettiga teknikaliteterna...

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 6 januari 2005, 15:48

Enligt Treebeard (lavskägge) så är just Uruk-Hai Sarumans skapelse, men jag antar att det kan vara andra typer av Orker han pratar om. Dessutom kan det ju också vara möjligt att Treebeard inte känner till Mordors orker och dess historia lika väl som han känner till som håller sig i trakten av Isengard och Saruman.
Brm, hoom! Worse than that: he has been doing something to them; something dangerous. For these Isengarders are more like wicked Men. It is a mark of evil things that came in the Great Darkness that they cannot abide the Sun; but Saruman's Orcs can endure it, even if they hate it. I wonder what he has done? Are they Men he has ruined, or has he blended the races of Orcs and Men? That would be a black evil!
The Two Towers (pocketversion s. 76)

intressant... kanske

Skriv svar