Ringarna

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
General A
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 december 2004, 15:38
Ort: Stockholm

Ringarna

Inlägg av General A » 10 december 2004, 16:50

Jag blir så förvirrade! Jo, i Sagan om ringen står det att det gavs 3 ringar till alverna, 7 till dvärgarna och 9 till människorna. Men i Silmarillion sår det att Sauron lärde avlerna att göra alla 19 ringar och att han sen gjorde 1 till som skulle kunna styra alla som bärde dom andra ringarna. Men att alverna inte gick på det så det försökte Sauron ta tillbacka ringarna och fick tillbacka 16 av ringarna. Och sen försökte han lura dvärgarna och människor med ringarna. Och han lyckades med människorna som vart Nazgúlerna. Så vilket är det som stämmer?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Ringarna

Inlägg av Sarvi » 10 december 2004, 17:11

General A skrev:Jag blir så förvirrade! Jo, i Sagan om ringen står det att det gavs 3 ringar till alverna, 7 till dvärgarna och 9 till människorna.
Njae. Jag har för mig att det står något i stil med att "his hand never touched the Three", eller nåt sånt.
General A skrev: Men i Silmarillion sår det att Sauron lärde avlerna att göra alla 19 ringar och att han sen gjorde 1 till som skulle kunna styra alla som bärde dom andra ringarna. Men att alverna inte gick på det så det försökte Sauron ta tillbacka ringarna och fick tillbacka 16 av ringarna. Och sen försökte han lura dvärgarna och människor med ringarna. Och han lyckades med människorna som vart Nazgúlerna. Så vilket är det som stämmer?
Sauron, under pseudonymen Annatar, och alverna gjore i samförstånd sexton ringar. Men alverna smidde tre stycken i hemlighet, och Sauron smidde En i hemlighet som skulle råda över alla de andra. När alverna blev varse Saurons egna hobbysmide så räddade de undan sina egna, hemliga tre, så dom kunde Sauron aldrig lägga vantarna på i kriget som följde. Däremot fick han tag på de övriga sexton, som han därefter portionerade ut: sju till dvärgarna och nio till människorna. Syftet var detsamma - att förslava mottagarna till Saurons/Den Endas syften, men dvärgarna var såpass motvalls att de endast blev (ännu mer) giriga men aldrig förslavades, medan däremot människorna var av svagare virke och blev ringvåldnader.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 11 december 2004, 01:04

Började inte alverna själva sitt ringsmideri, utan Saurons hjälp? Sauron lärde sig att smida ringar av alverna tills an blev bättre än de och kunde ingjuta all sin ondska i den enda ringen?

Eller minns jag galet nu igen?

Användarvisningsbild
General A
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 december 2004, 15:38
Ort: Stockholm

Inlägg av General A » 11 december 2004, 09:59

Började inte alverna själva sitt ringsmideri, utan Saurons hjälp?
Jag vet att Sauron lärde alverna att göra ringarna. Du kan läsa det i Silmarillion, sidorna 313-314.

Skriv svar