Orkrist

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Tulkas
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 8 december 2004, 20:27
Ort: Kungsbacka

Orkrist

Inlägg av Tulkas » 8 december 2004, 21:10

Vet någon nånting om vad som hände med Orkrist efter det att Torin Ekenskölde förlorade det hos alvkungen?
Och varför lyser bara vissa alvsmidda svärd blått?
Har det nånting att göra med att de är smidda i Gondolin?

Mattias Ö
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 december 2004, 14:11
Ort: Uppsala

Inlägg av Mattias Ö » 8 december 2004, 22:03

Orkrist lades på Torin Ekensköldes grav och genom att titta på dess glimmande kunde dvärgarna se om fiender närmade sig. Och om någon klåfingrig gravplundare inte stulit svärdet ligger det där än. :)
Nu är det ett tag sedan jag läste Silmarillon och Lost tales, men visst finns det referenser här och var om att alvernas vapen glimmar, brinner med heliga lågor osv? Dessutom tror jag inte att det i "Bilbo" står att klingorna glödde med blått ljus, var inte det mest ett val i filmatiseringen?

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 8 december 2004, 23:31

Alvernas vapen, i alla fall de som gjordes i FA, glödde med "ett kallt, blått ljust", när orcher var i faggorna, det är absolut inget påhitt i filmerna.

Om jag nu fårstår din fråga rätt vill säga.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 11 december 2004, 01:11

Vilket också framgår i Bilbo :wink:

Mattias Ö
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 december 2004, 14:11
Ort: Uppsala

Inlägg av Mattias Ö » 11 december 2004, 16:51

Nu har jag också läst på i Bilbo. :D Minnet slackade. :o (Tänkte dessutom på hur mycket roligare både Gandalf och vättarna är i Bilbo jämfört med Ringen.)

Ratatosk
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 september 2004, 17:55
Ort: Flemingsberg

Inlägg av Ratatosk » 1 februari 2005, 11:16

Jag kan inte tänka mig att Orcrist är stulet då det ligger längst ner i Ensamma Berget där det bor en massa dvärgar. Om jag inte minns fel så är det vid tidpunkten för Ringens Krig fortfarande bebott av dvärgar. Dain III stupar i ett slag mot Saurons horder. Och icke att förglömma, Gimli kom ju därifrån.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 2 februari 2005, 23:04

Nåja, ringens krig ska ju föreställa att det utspelar sig under någon avlägsen forntid till våran egen värld. Jag tror det är så han menar. =;)

Narsil
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 mars 2005, 14:16
Ort: Malmö

Inlägg av Narsil » 4 mars 2005, 14:31

En intressant grej med Orcrist är ju att Gandalfs svärd Glamdring omskrivs som "dess maka". I boken tror jag att glamdring flammar av orcers närvaro bl.a. under striden i Martzabuls kammare i Moria. Men i filmen är Glamdring endast ett "vanligt" icke-flammande svärd.

Användarvisningsbild
Bardon
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 oktober 2003, 01:04
Ort: Utmarksvägen

Inlägg av Bardon » 2 juli 2005, 23:03

Narsil skrev:...striden i Martzabuls kammare i Moria...
Förlåt en mindre vetande :oops: Vad är "Martzabuls kammare"? Känner inte igen det. :?

emil.s
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 augusti 2004, 15:40
Ort: norrland

Inlägg av emil.s » 3 juli 2005, 12:56

Bardon skrev:
Narsil skrev:...striden i Martzabuls kammare i Moria...
Förlåt en mindre vetande :oops: Vad är "Martzabuls kammare"? Känner inte igen det. :?
Martzabuls kammare var den kammare i moria där brödraskapet fann balins grav...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 3 juli 2005, 19:37

Narsil skrev:En intressant grej med Orcrist är ju att Gandalfs svärd Glamdring omskrivs som "dess maka". I boken tror jag att glamdring flammar av orcers närvaro bl.a. under striden i Martzabuls kammare i Moria. Men i filmen är Glamdring endast ett "vanligt" icke-flammande svärd.
Det är det väl itne? Vad jag kommer ihåg sken det svärdet också, om än lite svagare än Sting. :)

Användarvisningsbild
Alaric Quicus
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 maj 2003, 16:04
Ort: kristinestad

Inlägg av Alaric Quicus » 14 juli 2005, 15:51

tulkas skrev: Och varför lyser bara vissa alvsmidda svärd blått?
Har det nånting att göra med att de är smidda i Gondolin?

Nej tulkas, det har ingenting att göra med att de är gjorda i Gondolin. Men det var bara de bästa smederna
som kunde smida sådana svärd. men lyste faktiskt glamdring?

emil.s
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 augusti 2004, 15:40
Ort: norrland

Inlägg av emil.s » 14 juli 2005, 18:17

What Did Glamdring Look Like?

We know much less about Glamdring's appearance than its history. The sword itself is consistently described as 'white' (in The Fellowship of the Ring II 5 The Bridge of Khazad-dûm). When enemies were near it 'shone with a pale light' (ibid), though it became 'bright as blue flame' after Gandalf used it to kill the Great Goblin (The Hobbit 4, Over Hill and Under Hill). Both Glamdring and its mate Orcrist had runic writing on their blades, giving at least their names.


http://www.glyphweb.com/arda/

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 19 mars 2006, 17:22

Jag har en fråga, Vet inte varifrån jag fått det.. men Orkrist och glamdring hittades i trollens grotta, i bilbo boken.. Och jag har förmej att trollen fått dom i nått krig mot alverna.

Vilken krig var i så fall det som var väster från rivendell ?

Om det var fel, var fick trollen svärden ifrån annars? och varför behöll de dem? Vättarna fick ju fnatt av att bara se dem, pga dåliga minnen men ändå. Gillar verkligen troll att ha magiska älva svärd i sina grotter ?

Hoppas det inte låter allt för korkat..

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 20 mars 2006, 10:57

Trollen fick nog dem genom plundring av gamla ruiner, dessa båda svärd härstammade ifrån Gondolin. Orcherna fick nog fnatt vid deras åsyn pga alla skräcksagor dom fått höra om Gondolins svärd.

Skriv svar