Hur många ringar gick till människorna

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
roninn
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 mars 2002, 09:54

Hur många ringar gick till människorna

Inlägg av roninn » 3 december 2004, 09:57

Tjena

Av alla ringar som smiddes, hur många fick människornas kungar ?

Har för mig att det var sju men är inte säker.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 3 december 2004, 10:45

J.R.R. Tolkien skrev:Three Rings for the elven kings under the sky
Seven for the dwarf lords in their halls of stone
Nine for mortal men doomed to die
and one for the Dark Lord on his dark throne
in the land of Mordor, where the shadows lie

One Ring to rule them all, One Ring to find them
One Ring to bring them all, and in the darkness bind them
in the land of Mordor, where the shadows lie
Nio, med andra ord.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 1 januari 2005, 18:26

alla som fick ringar var inte kungar har jag för mig.

Ratatosk
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 september 2004, 17:55
Ort: Flemingsberg

Inlägg av Ratatosk » 1 februari 2005, 11:07

Om jag minns min Tolkien rätt så delade Sauron ur ringar till höger och vänster. Alla var inte Rings Of Power men de viktigaste var de 9 som gavs till framstående människor samt de 7 som gavs till dvärgarna.

Alla människor var inte kungar men förmodligen framstående män som senare blev kallade "black Numenorians" och just de nio blev ju som bekant Nazgul.

I motsats till vad många tror så var de tre alvringarna inte smidda eller nånsin rörda av Sauron. Dessa var smidda av Celebrimbor av Hollin, sonson till Fëanor så dikten som citerades ovan är inte helt sann om man vill få en bild av hur de var med ringarna...

/Jocke

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 3 februari 2005, 10:03

Ratatosk skrev:Om jag minns min Tolkien rätt så delade Sauron ur ringar till höger och vänster. Alla var inte Rings Of Power men de viktigaste var de 9 som gavs till framstående människor samt de 7 som gavs till dvärgarna.
Det sägs inget om de andra, mindre mäktiga ringarna som tillverkades, inte heller om att Sauron skulle haft tillgång till några fler. De enda som nämns närmare är de riktigt mäktiga Maktens ringar.
Ratatosk skrev:Alla människor var inte kungar men förmodligen framstående män som senare blev kallade "black Numenorians" och just de nio blev ju som bekant Nazgul.
Silmarillion beskriver de Nio som "kings and sorcerers", och tre av dem var svarta númenóreaner. Det var inte fråga om att någon senare blev kallad detta; de svarta númenóreanerna var en gren av det númenóreanska folket som avföll till att dyrka Sauron och de onda makterna.
Ratatosk skrev:I motsats till vad många tror så var de tre alvringarna inte smidda eller nånsin rörda av Sauron.
Det framgår väl av boken.
Ratatosk skrev:Dessa var smidda av Celebrimbor av Hollin, sonson till Fëanor så dikten som citerades ovan är inte helt sann om man vill få en bild av hur de var med ringarna...
Varför skulle den inte vara sann? Den säger ju inget om vem det var som smidde ringarna. Det kan också tilläggas att Celebrimbor var inblandad i tillverkningen av alla ringarna, utom Härskarringen.

Ratatosk
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 september 2004, 17:55
Ort: Flemingsberg

Inlägg av Ratatosk » 3 februari 2005, 12:04

Nja, det jag menade var att dikten kan ge sken av att alla ringarna smiddes av Sauron, även de tre alvringarna

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 3 februari 2005, 12:18

Ratatosk skrev:Nja, det jag menade var att dikten kan ge sken av att alla ringarna smiddes av Sauron, även de tre alvringarna
Mmmmm... tycker jag inte, men det är nog en tolkningsfråga.

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 19 april 2005, 14:05

Celebrimbor var med och smidde alla ringarna utom Härskarringen.
Sauron var med på att smida alla ringarna utom de tre som gick till alverna.

Däremot är de alla sammabundna till varandra, så att allt ont/gott som är gjort med hjälp av dem falnade mer eller mindre snabbt bort när härskarringen förstördes.

De tre förlorade väl sina krafter, men då mycket av det som byggts upp- och upprätthölls med hjälp av ringarna inte var lika beroende av ringarna innebar att t.ex. Lothlorien tappade sin glans mycket långsammare än Barad-Dür, Nazgulerna som gick om intet mycket snabbt, för att inte nämna Saurons krafter.

Skriv svar