Alvernas och dvärgarnas ringar

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
fenderbender
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2004, 20:37
Ort: Karlskoga/Örebro

Alvernas och dvärgarnas ringar

Inlägg av fenderbender » 1 december 2004, 20:27

Vilka är de tre alverna som bär dessa?
Vilka är de sex dvärgarna som bär dessa?

Stod de under Saurons inflytande och makt innan Isildur högg av hans finger, och i så fall på vilket sätt?

Om Sauron hade snott ringen från Frodo, hade de andra ringbärarna kunnat stå emot Saurons lockelser när han satt den på sitt finger?

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 1 december 2004, 22:21

Alvernas ringarna bärs vid tiden för Ringens Krig av Elrond, Galadriel och Gandalf.

Gandalf får sin ring, Narya, av Círdan när han landstiger i Midgård.
Elrond får sin ring, Vilya, efter Sista Alliansens Krig. Galadriel hade Nenya, den tredje ringen.

Det finns såvitt jag vet inga berättelser om vad som händer med samtliga sju av dvärgarnas ringar, utom några dunkla antydningar som Gandalf gör, om att de antingen skulle ha blivit stulna avSauron ha eller så skulle de vara förstörda av drakar.

Alvernas tre ringar stod direkt under inflytande av Sauron, men de påverkas av honom, vilket Galadriel nämner när hon träffar Brödraskapet.

Dvärgarnas ringar kontrolleras dock av Sauron, men dvärgarnas ras är alltför envis och självständig för att bli slavar under hans vilja, såsom de Nio blev. Dock kan ringarna göra dvärgar snikna och giriga utöver det vanliga.

Lunk
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 3 februari 2004, 12:15
Ort: Karlshamn/Växjö

Inlägg av Lunk » 5 december 2004, 12:55

Thorin Ekensköldes pappa (glömt namnet) hade en av de sju men blev av med den när han satt fånge i Dol Guldur.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 5 december 2004, 16:04

Son av Thrór, son av Thraín, om jag inte minns fel. Eller var det tvärtom?

Mattias Ö
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 december 2004, 14:11
Ort: Uppsala

Om Sauron "snott" ringen.

Inlägg av Mattias Ö » 5 december 2004, 19:12

Om Sauron hade återtagit Ringen skulle följden bli: "...then he will command them all again, wherever they be, even the Three, and all that has been wrought with them will be laid bare, and he will be stronger than ever" (The shadow of the past). Jag tolkar det som att Sauron inte nödvändigtvis skulle styra de andra ringarnas bärare, men allt som gjordes med dem skulle ske efter hans vilja.
/Mattias

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 11 december 2004, 01:13

Johan Ekstrand skrev:Son av Thrór, son av Thraín, om jag inte minns fel. Eller var det tvärtom?
Tvärtom. Thrain var son till Thror.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 11 december 2004, 01:13

Johan Ekstrand skrev:Son av Thrór, son av Thraín, om jag inte minns fel. Eller var det tvärtom?
Tvärtom. Thrain var son till Thror.

Skriv svar