Elendils grav

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Elendils grav

Inlägg av Gutekrigaren » 21 november 2004, 13:35

Jag har ett minne av att jag någonstans i Tolkiens verk läst om Elendils grav. Kan någon tala om för mig var det står att läsa då jag har glömt?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 21 november 2004, 14:53

Unfinished Tales, stycke III om Cirion and Eorl i kapitlet II "Cirion and Eorl and the friendship of Gondor and Rohan", i del tre "The Third Age".

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 21 november 2004, 15:04

Tack så mycket Sarvi!

Mvh Petter

Användarvisningsbild
maal
Medlem
Inlägg: 776
Blev medlem: 27 mars 2004, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av maal » 21 november 2004, 22:41

Nu blev jag rätt så imponerad...

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 21 november 2004, 22:49

Bli inte det... jag visste bara att kullen hette Halifirien, och då är det lätt att söka i "registret". Ta-da! 8)

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 23 november 2004, 20:53

På tal pm Elendil. Jag har fått en skev bild av hur han dog i böckerna, tack vare att jag sett filmerna väldigt många gånger. Är det nån som kan berätta om kampen mot Sauron?

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 23 november 2004, 21:39

Den beskrivs nog aldrig så vidare värst detaljerat, Men ungefär så här tror jag det gick det till:
När Sauron efter sju års tuff belägring beslutade sig för att själv visa sitt fula tryne på Orodruins sluttning för att erbjuda en sista desperat strid så gick Elendil, Isildur och Gil-Galad (Elrond också?) för att möta honom. Båda kungarna dräptes i den hårda striden som följde, men även Sauron själv blev nedkämpad. Isildur skar därefter av ringen från Saurons finger och därmed fullbordade han segern för alliansen. Elrond lyckades inte övertala Isildur att förstöra ringen, den ville han behålla "som bot för sin fader och sin broder", och tja, resten är historia.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 23 november 2004, 21:46

Aha, tackar så mycket. Nu börjar jag undra varför dom inte kunde ha med den stridsscenen i prologen istället för Isildurs "fjantsving".

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 25 november 2004, 03:03

Hur skulle publiken kunna uppfatta Sauron som mäktig ifall det kom några spetsöron och vräkte omkull honom, samt en liten snorunge med ett avbrutet svärd inte längre än en smörkniv skär av honom ringen.

Jag låter mig minnas att det står att "Sauron nedkämpades" i böckerna och sen berövades ringen. Det passar inte riktigt in i min sinnesbild över Sauron, att man fick omkull honom och sen fick tillräckligt mycket med tid för att skära av honom det rätta fingret (kom ihåg att han förlorar bara ett, Gollum säger att "han har bara 4 på den svarta handen"). Nog för att Sauron är värdelös på att slåss, han har ju faktiskt förlora alla strider han personligen deltagit i, men en maia med härskarringen på sig kan nog ta sig an rätt mycket.

Ett hugg på måfå, ett utkast med armen i ren desperation som råkar klippa fingrarna på en Sauron med övermod, passar mycket bra enligt mig.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 30 november 2004, 15:22

Jag förstår vad du menar Gothmog, men kan ändå inte låta bli att sukta efter en häftig stridsscen med Sauron mot Elendil, Gil-galad och sedan när dessa två nedkämpats så kommer Isuldur i ett överaskande moment. (Jag får nästan gåshud när jag skriver detta)

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 13 april 2002, 17:50
Ort: Stockholm, Värmdö
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 12 december 2004, 21:13

Aldarion skrev:Jag förstår vad du menar Gothmog, men kan ändå inte låta bli att sukta efter en häftig stridsscen med Sauron mot Elendil, Gil-galad och sedan när dessa två nedkämpats så kommer Isuldur i ett överaskande moment. (Jag får nästan gåshud när jag skriver detta)
Är nog lika upphetsande som när Fëanor strider mot Morgoth. Dvs inte alls, möjligen i textform i så fall.

Användarvisningsbild
Desert_Fox
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 april 2002, 15:28
Ort: Knivsta

Inlägg av Desert_Fox » 16 januari 2005, 01:04

Eöl mörkalven_ skrev:
Aldarion skrev:Jag förstår vad du menar Gothmog, men kan ändå inte låta bli att sukta efter en häftig stridsscen med Sauron mot Elendil, Gil-galad och sedan när dessa två nedkämpats så kommer Isuldur i ett överaskande moment. (Jag får nästan gåshud när jag skriver detta)
Är nog lika upphetsande som när Fëanor strider mot Morgoth. Dvs inte alls, möjligen i textform i så fall.
När slåss Curufinwä mot Morgoth? Har läst silmarillion men det står ej att Curufinwä slåss mot Morgoth, han slåss ju mot Gothmog och förlorar mot honom.
Senast redigerad av 1 Desert_Fox, redigerad totalt 16 gånger.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 16 januari 2005, 02:29

Fingolfin tror att allt är förlorat i och med Den hastiga flammans slag (Dagor Bragollach, eller jag helt fel ute?), så han rider fram till Angband och utmanar Morgoth. Morgoth antar utmaningen, och får sju sår i och med striden, men Fingolfin ramlar i ren grop och får skallen krossad av Morgoths fot. Detta är mig veterligen ända gången Morgoth personligen slåss.

Användarvisningsbild
Desert_Fox
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 april 2002, 15:28
Ort: Knivsta

Inlägg av Desert_Fox » 16 januari 2005, 18:38

Johan Ekstrand skrev:Fingolfin tror att allt är förlorat i och med Den hastiga flammans slag (Dagor Bragollach, eller jag helt fel ute?), så han rider fram till Angband och utmanar Morgoth. Morgoth antar utmaningen, och får sju sår i och med striden, men Fingolfin ramlar i ren grop och får skallen krossad av Morgoths fot. Detta är mig veterligen ända gången Morgoth personligen slåss.
Stämmer, första gången Morgoth slogs var ju mot Tulkas och andra ggr som Johan skirver var ju mot Fingolfin.

Skriv svar