En annan Ring... (något OT)

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

En annan Ring... (något OT)

Inlägg av B Hellqvist » 20 oktober 2004, 19:29

En film baserad på Nibelungens Ring kommer att se dagens ljus. Ser ut som en schysst produktion. http://www.ring-of-the-nibelungs.com/

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 21 oktober 2004, 00:50

Oj, Max von Sydow är med, då kan det ju inte bli annat än bra! :D

Saxat från filmens hemsida:
J.R.R. Tolkien said that the Nibelungen saga was an inspiration for his Lord of the Rings trilogy. "It's a common question we're asked, and it is true," says exec producer, Tim Halkin. "If you dig down deep around the roots of Tolkien's story, you will find some very subtle similarities to the Nibelungen saga. That said, these are two very different stories, each viable in its own right."
Det stämmer säkert att Tolkien lät sig inspireras, medvetet och/eller undermedvetet, av den här myten (och kanske även av Wagners välkända version av den). Men har han verkligen erkänt detta, som de påstår? Han förnekade det ju i alla fall ilsket i ett brev han skrev till sin förläggare apropå det förord Åke Ohlmarks skrev till första svenska upplagan. (Kursiverade meningar är Tolkiens översättning av Ohlmarks förord.)
Tolkien skrev:The Ring is in a certain way 'der Nibelungen Ring' ....

Both Rings were round, and there the resemblance ceases.

....which was originally forged by Volund the master-smith, and then by way of Vittka-Andvare passed through the hands of the mighty asar [Æsir] into the possession of Hreidmar and the dragon, after the dragon's fall coming to Sigurd the dragonslayer, after his murder by treacherous conspirators coming to the Burgundians, after their death in Atle's snake-pit coming to the Huns, then to the sons of Jonaker, to the Gothic tyrant Ermanarik, etc.

Thank heaven for the etc. I began to fear that it would turn up in my pocket. Evidently Dr. O thinks that it is in his. But what is the point of all this? Those who know something about the Old Norse side of the 'Nibelung' traditions (mainly referred to since the name-forms used are Norse) will think this a farrago of nonsense; those who do not, will hardly be interested. But perhaps they are also meant to conclude that Dr. O also has mästerskap. It has nothing whatsoever to do with The Lord of the Rings.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 21 oktober 2004, 01:00

Filmen kommer troligen att visas som tv-serie, eller släppas direkt på DVD, förutsatt att den köps in här i Sverige.

pandersson
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 augusti 2004, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av pandersson » 21 oktober 2004, 11:20

Generellt sett så finns det väl fler olikheter än likheter mellan de båda ringberättelserna.

Den enda stora likheten jag kommer på är att båda ringarna utövade sådan lockelse att de inspirerade till frändemord.

Personligen gissar jag att inspirationen huvudsakligen var i form av att utnyttja ringen som ett magiskt medium.

Användarvisningsbild
Jim
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 augusti 2004, 12:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Jim » 21 oktober 2004, 13:33

den här finns som bok anntr jag?? någon som läst den? e den bra??

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 21 oktober 2004, 18:41

Den stegrande kamelen skrev:Oj, Max von Sydow är med, då kan det ju inte bli annat än bra! :D
Nej, Max von Sydow är ju troligen mest känd för den ytterst jämna kvaliten på filmerna han medverkar i... :lol:

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 21 oktober 2004, 18:51

Med höjdpunkter som "Conan the Barbarian" och "Flash Gordon"! :D

Det låter intressant med Nibelungen-filmen. Jag hoppas att den inte går samma väg som King Arthur. Kristanna Lokken.... :)

Vågar man hoppas på en germansk motsvarighet till BBC's miniserie "Ivanhoe"? Kanske inte, men är det hälften så bra så låter det sevärt!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 oktober 2004, 20:19

Jim skrev:den här finns som bok anntr jag?? någon som läst den? e den bra??
Den finns (på engelska) hos Gutenberg -- inte Wagners operor, nota bene, utan originalet, som han baserade sitt verk på. Som bok betraktat är den oläsbar, värdet ligger helt och hållet på andra plan.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 21 oktober 2004, 22:35

Jag känner en av manusförfattarna, och han var nöjd med hur regissören tagit sig an uppgiften, inte minst en del detaljer i fråga om autenticitet. Själv så är författaren (Peter Morwood) noga med att undvika otidsenligheter. Ska bli intressant att se resultatet.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 22 oktober 2004, 19:26

B Hellqvist skrev:Jag känner en av manusförfattarna, och han var nöjd med hur regissören tagit sig an uppgiften, inte minst en del detaljer i fråga om autenticitet. Själv så är författaren (Peter Morwood) noga med att undvika otidsenligheter. Ska bli intressant att se resultatet.
Är det Peter Morwood som i "Peter Morwood, författare till böckerna om Aldric Talvalin"? En av mina favoritförfattare. Är han inblandad blir jag genast mer optimistisk (även om jag tycker att han borde avsluta sina två serier om Alba också).

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 oktober 2004, 22:04

Martinus skrev:Är det Peter Morwood som i "Peter Morwood, författare till böckerna om Aldric Talvalin"? En av mina favoritförfattare. Är han inblandad blir jag genast mer optimistisk (även om jag tycker att han borde avsluta sina två serier om Alba också).
Högst densamme! :)

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 22 oktober 2004, 23:44

B Hellqvist skrev:
Martinus skrev:Är det Peter Morwood som i "Peter Morwood, författare till böckerna om Aldric Talvalin"? En av mina favoritförfattare. Är han inblandad blir jag genast mer optimistisk (även om jag tycker att han borde avsluta sina två serier om Alba också).
Högst densamme! :)
Coolt! Ultracoolt! Hälsa honom så gott från ett av hans största (hoppas jag) fans i Sverige. Jag har Book of Years-serien på både engelska och svenska (gillade skarpt Morwoods illustration av tanten som berättade sagor om drakar -- hon var misstänkt lik Anne McCaffrey :wink: ), och jag har läst första boken i Clan Wars (sparkar mig fortfarande mentalt för att jag aldrig fick tummen ur att inhandla Widowmaker :cry: ). Ser fram emot Firedrake och Star Lord med stor spänning -- fasen, jag skulle t. o. m. köpa nytryck av de gamla böckerna om de dök upp.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 5 januari 2005, 04:02

Av teasern att döma ser serien ut som något som borde ha filmats under 60-talet. Med det menar jag att det känns riktigt Ed Wood över det hela... Men jag kan ju ha fel.

Skriv svar