ROTK: Extended

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 19 september 2004, 16:54

Gandalf skrev:* Sarumans död.
- Undrar hur dom har tänkt sig det.. Ska han ramla ut henom ett fönster eller??? =) Jag har hört (innan den kom på bio) att legolas skulle skjuta ner honom och så har jag hört att grima skulle döda honom i tornet.. Men man får vänta och se..
Enligt senaste ryktet skär Gríma halsen av honom och puttar ut honom så att han drattar ner och blir spetsad på ett taggigt hjul (som man faktiskt kan se i bioversionen). Sedan blir Gríma nerskjuten av Legolas.
Gandalf skrev:* Gimli och Legolas leker en suplek.
- Vad är det??
De sitter och super för att se vem som är mest karl av dem.
Gandalf skrev:* Frodo och Sam kommer till Korsvägen i Ithilien och ser stenkungens huvud med blommorna i håret.
- Hmm, var inte huvet avslaget och nerkladdat med vita händer eller nåt sånt??
Jo, huvudet var avslaget och ersatt med en sten som orkerna hade målat ett öga på. Men det riktiga huvudet låg kvar på marken och det hade vuxit blommor i håret på det så att det såg ut som om kungen hade sin krona kvar.
Gandalf skrev:* Mer scener som fördjupar relationen mellan Denethor och Faramir och lägger den närmare boken.
- Så att man tycker ännu mer synd om faramir?!.
Yup.
Gandalf skrev:* Mer scener från slaget på Pelennors slätt... suck... Behövs det verkligen?
- Är du FULL??? Jag tyckte att den var aldeles för kort, jag tyckte att slagen var i det närmaste patetiskt kort o litet..
Inte idag. :) Med tanke på att filmen bara är tre timmar lång blev det onödigt mycket strid.
Gandalf skrev:* Troligtvis någonting om Denethor och Minas Tiriths palantìr, för att förklara Denethors vansinne (annars blir jag förb --- förfärligt förargad)
- Om filmen ska ge nån rättvisa at Denethor så måste det läggas till, så att folk som inte har läst boken sitter o kilar sig i skallen...
Exakt.

Användarvisningsbild
Gandalf
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: 27 april 2002, 15:37
Ort: Arda

Inlägg av Gandalf » 19 september 2004, 17:08

Enligt senaste ryktet skär Gríma halsen av honom och puttar ut honom så att han drattar ner och blir spetsad på ett taggigt hjul (som man faktiskt kan se i bioversionen). Sedan blir Gríma nerskjuten av Legolas.
När kan man se det?? Kan man se honom ligga spetsad eller vad??
De sitter och super för att se vem som är mest karl av dem.
Det låter som att det kan vara roligt att se på... =)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 september 2004, 17:15

Mer scener från slaget på Pelennors slätt... suck... Behövs det verkligen?
Det kan ALDRIG bli för mycket strid på film! Om det sker korrekt vill säga och hjälten inte står och mejjar ner orcher med två armborst alá clintan i örnnästet och aldrig får en träff på sig själv.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 19 september 2004, 17:30

Gandalf skrev:
Enligt senaste ryktet skär Gríma halsen av honom och puttar ut honom så att han drattar ner och blir spetsad på ett taggigt hjul (som man faktiskt kan se i bioversionen). Sedan blir Gríma nerskjuten av Legolas.
När kan man se det?? Kan man se honom ligga spetsad eller vad??
Ooops -- my bad. :oops: Fick visst till en liten syftningsoklarhet där. Vad jag menar är att man kan se det taggiga hjulet i bioversionen. Sorry.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 19 september 2004, 17:32

Tomas Ibsen skrev:
Mer scener från slaget på Pelennors slätt... suck... Behövs det verkligen?
Det kan ALDRIG bli för mycket strid på film! Om det sker korrekt vill säga och hjälten inte står och mejjar ner orcher med två armborst alá clintan i örnnästet och aldrig får en träff på sig själv.
Man borde kanske låtit slaget på Pelennors slätt vara en separat film -- ett dygn lång, åtminstone, filmad med skakig handkamera. Och så låter man Steven Spielberg regissera så man får det rätta "Rädda menige Ryan"-stuket på den. :wink:

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 september 2004, 17:56

Martinus skrev:
Tomas Ibsen skrev:
Mer scener från slaget på Pelennors slätt... suck... Behövs det verkligen?
Det kan ALDRIG bli för mycket strid på film! Om det sker korrekt vill säga och hjälten inte står och mejjar ner orcher med två armborst alá clintan i örnnästet och aldrig får en träff på sig själv.
Man borde kanske låtit slaget på Pelennors slätt vara en separat film -- ett dygn lång, åtminstone, filmad med skakig handkamera. Och så låter man Steven Spielberg regissera så man får det rätta "Rädda menige Ryan"-stuket på den. :wink:
Haha! *tänker efter*
Den idén är faktiskt inte sådär helt dum, om jag ska vara ärlig. Kan man följa en grupp gondorianer/rohinner som är del av ett extra-jävligt-elakt-special-förband. Eller nått. :)

Men som separat film skulle det nog inte vara helt fel. Kan se framför mig hur nån hob eller mäniska vandrar runt i ett bibliotek och drar fram en bok och börjar läsa för sina polare. :)

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 20 september 2004, 12:57

Tomas Ibsen skrev:
Mer scener från slaget på Pelennors slätt... suck... Behövs det verkligen?
Det kan ALDRIG bli för mycket strid på film! Om det sker korrekt vill säga och hjälten inte står och mejjar ner orcher med två armborst alá clintan i örnnästet och aldrig får en träff på sig själv.
Men det är precis så det ligger till! Hade slagets visats mera boktroget hade jag nog aldrig fått nog av att se på det, men som det ser ut nu äcklas jag bara av skiten. Jag kan inte tänka mig hur man kan gestalta ett slag på ett mer tråkigt och urfånigt sätt än PJ lyckats med i det här fallet!

Åt skogen med alla mutantelefanter och ajax-undead! :o

Jag vet inte ens om jag ska bekymra mig om att skaffa DVDn, så mycket avskyr jag denna smörja till film.

Användarvisningsbild
Gandalf
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: 27 april 2002, 15:37
Ort: Arda

Inlägg av Gandalf » 20 september 2004, 13:43

Halifírien skrev:
Tomas Ibsen skrev:
Mer scener från slaget på Pelennors slätt... suck... Behövs det verkligen?
Det kan ALDRIG bli för mycket strid på film! Om det sker korrekt vill säga och hjälten inte står och mejjar ner orcher med två armborst alá clintan i örnnästet och aldrig får en träff på sig själv.
Men det är precis så det ligger till! Hade slagets visats mera boktroget hade jag nog aldrig fått nog av att se på det, men som det ser ut nu äcklas jag bara av skiten. Jag kan inte tänka mig hur man kan gestalta ett slag på ett mer tråkigt och urfånigt sätt än PJ lyckats med i det här fallet!

Åt skogen med alla mutantelefanter och ajax-undead! :o

Jag vet inte ens om jag ska bekymra mig om att skaffa DVDn, så mycket avskyr jag denna smörja till film.
mutantelefanterna är olifanter, så du kan säga det istället, jag kommer inte ihåg om det var några olofanter på pelenors slätt. Men din ajax-undead ska ju faktiskt vara där.. men jag vet inte riktigt vad du tycker är så dåligt.? Mycket rättar nog till sig i EE och mycket blir nog mer enligt boken. Och att kalla filmen för smörja är väl ett ganska hårt ord för en film som har fått 11 oskar.. Vad är det mer som gör den så otroligt urkass, förutom pelenor??? Du kan väl inte dömma en film för en scen som du inte äns sett i sin helhet??

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 20 september 2004, 16:36

Gandalf skrev:mutantelefanterna är olifanter, så du kan säga det istället, jag kommer inte ihåg om det var några olofanter på pelenors slätt.
Det var de.
Gandalf skrev:Men din ajax-undead ska ju faktiskt vara där..
Nej det ska de inte! Spökarmén hängde bara på till Pelargir och hjälpte Aragorn & Co att erövra piraternas skepp, sedan var de lösta från sin tjänst. Till Pelennor följde de inte med.

Användarvisningsbild
Gandalf
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: 27 april 2002, 15:37
Ort: Arda

Inlägg av Gandalf » 20 september 2004, 17:25

Nej det ska de inte! Spökarmén hängde bara på till Pelargir och hjälpte Aragorn & Co att erövra piraternas skepp, sedan var de lösta från sin tjänst. Till Pelennor följde de inte med.
Oj, jag har visst blivit mer påverkad av filmen än jag trodde :?
Det var ett tag sen jag läste den. Jag ber om ursäkt för min felaktiga utsaga..

Användarvisningsbild
Glorifindel
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 juni 2004, 08:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Glorifindel » 20 september 2004, 17:57

Så... kommer någon annan ihåg den där bilden med en spetsad trollkarl på ett tagghjul som spreds runt när filmerna höll på att göras... men det avfärdades sen som ett trick från filmbolaget för att jävlas med alla spioner och dårar...

men då verkar det som att det trots allt var en riktig bild...?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 20 september 2004, 18:11

Halifírien skrev:
Tomas Ibsen skrev:
Mer scener från slaget på Pelennors slätt... suck... Behövs det verkligen?
Det kan ALDRIG bli för mycket strid på film! Om det sker korrekt vill säga och hjälten inte står och mejjar ner orcher med två armborst alá clintan i örnnästet och aldrig får en träff på sig själv.
Men det är precis så det ligger till! Hade slagets visats mera boktroget hade jag nog aldrig fått nog av att se på det, men som det ser ut nu äcklas jag bara av skiten. Jag kan inte tänka mig hur man kan gestalta ett slag på ett mer tråkigt och urfånigt sätt än PJ lyckats med i det här fallet!

Åt skogen med alla mutantelefanter och ajax-undead! :o

Jag vet inte ens om jag ska bekymra mig om att skaffa DVDn, så mycket avskyr jag denna smörja till film.
Höh! Skulle ju kunna bli en helt ny film! Man får följa bonngrabben Steiatein och hans polers när dom blir inkallade av kungen av Rohan själv och går igenom värsta hårda grundutbildning, där det bl.a. ingår att rida barbacka utan händer och diverse kossacktrick. Tror ni den skulle bli en kassasucce?

Jag vet då att jag skulle se den. :)

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 20 september 2004, 19:17

Glorifindel skrev:Så... kommer någon annan ihåg den där bilden med en spetsad trollkarl på ett tagghjul som spreds runt när filmerna höll på att göras... men det avfärdades sen som ett trick från filmbolaget för att jävlas med alla spioner och dårar...

men då verkar det som att det trots allt var en riktig bild...?
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Jag har t. o. m. hört att de spelade in flera olika dödsscener för Saruman. Men det lutar nog åt att det är sant -- det påstås vara ett slags hyllning till Christopher Lees bakgrund i Draculafilmerna.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 20 september 2004, 19:19

Gandalf skrev:
Nej det ska de inte! Spökarmén hängde bara på till Pelargir och hjälpte Aragorn & Co att erövra piraternas skepp, sedan var de lösta från sin tjänst. Till Pelennor följde de inte med.
Oj, jag har visst blivit mer påverkad av filmen än jag trodde :?
Det var ett tag sen jag läste den. Jag ber om ursäkt för min felaktiga utsaga..
Ursäkten godtages. :)

Mitt problem är att jag istället minns scener från filmerna som inte är med -- däremot finns de i böckerna. DET är knasigt.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 21 september 2004, 14:03

Gandalf skrev:
mutantelefanterna är olifanter, så du kan säga det istället, jag kommer inte ihåg om det var några olofanter på pelenors slätt. Men din ajax-undead ska ju faktiskt vara där.. men jag vet inte riktigt vad du tycker är så dåligt.? Mycket rättar nog till sig i EE och mycket blir nog mer enligt boken. Och att kalla filmen för smörja är väl ett ganska hårt ord för en film som har fått 11 oskar.. Vad är det mer som gör den så otroligt urkass, förutom pelenor??? Du kan väl inte dömma en film för en scen som du inte äns sett i sin helhet??
Jag dömer en film efter min upplevelse av den, inte efter hur många Oscar den fick eller inte fick.

Vad gäller olifanterna så är jag övertyugad om att det handlar om riktiga elefanter, möjligen någon utdöd större art av dessa. Men likväl elefanter, inga dinosaurier!

Slaget vid Pelennor är långt ifrån det enda jag stör mig på i filmen, även om dödsarmén var det som IMO tog priset i bissardhet. Allting har man liksom "hyperförhäftigat", i boken var det skuggor som man knappt kunde se, men som skrämde desto mer, i filmen är de groteska gröna små troll som tvättar slagfältet från orchisk ohyra. Jag ska inte ens nämna vad jag känner inför det "elaka ögat", och andra symboler som PJ tagit en smula för bokstavligt.

Filmen må innehålla storslagna bilder och vyer, men det är allt, någon handling existerar knappt eftersom allt verkar gå ut på att visa så häftiga landskapsvyer och stridsscener som möjligt, bara för att visa att man haft världens bästa budget. Det finns ett uttryck som heter "you must show, not tell", men PJ gör precis tvärtom, han låter en veta exakt vad som händer i minsta detalj och lämnar däremellan ingenting åt fantasin. Resultatet blir tort och ointressant, man får ingen riktig känsla för varken Midgård eller för karaktärerna, man matas bara med den ena hyperhäftiga scenen efter den andra, till synes utan inbördes koppling.

Karaktärerna, för att ytterligare bre på kritiken, saknar totalt intresse och dialogen är som bäst medioker, i värsta fall skrattretande (tänker bl.a. på när Gimli föreslår att de ska "behålla" ajax-figurerna för framtida bruk, så långt ifrån Tolkien man kan komma).
Alla karaktärerna är antingen förlöjliagde eller upphöjda till stjärnorna för att få mer "variation", men resultatet blir bara löjligt.

Slutligen ber jag er observera att kritiken endast gäller rotk, de andra filmerna har jag andra uppfattningar om. Jag tycker inte att allt som PJ har producerat är skit, men rotk var FAN inte värd 11 Oskar, möjligen en för specialeffekterna, inte mer.

Skriv svar