19 september?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

19 september?

Inlägg av Martinus » 2 september 2004, 19:49

Jag fick SF-Bokhandelns senaste nyhetsutskick idag, och där stod att releasedatum för Ringens brödraskap är 19 september. Vet dock inte om det är sant, men de brukar ha bra koll.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 2 september 2004, 20:18

Jag skulle tro att den kommer något senare.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 3 september 2004, 16:58

Vad är det för någonting, detta ringens brödraskap?

Användarvisningsbild
Azaghâl
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 augusti 2003, 21:28
Ort: Västerås

Inlägg av Azaghâl » 3 september 2004, 17:12

Vad är det för någonting, detta ringens brödraskap?
Det är titeln på första delen i Erik Anderssons nyöversättning av The fellowship of the ring. :)

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 3 september 2004, 17:36

Azaghâl skrev:
Vad är det för någonting, detta ringens brödraskap?
Det är titeln på första delen i Erik Anderssons nyöversättning av The fellowship of the ring. :)
Förlåt mitt ordmärkeri här, min tappre dvärgakung, men du menar väl ändå att det är titeln på Erik Anderssons nyöversättning av The Fellowship of the Ring? Inte första delen av densamma. :)

Däremot är det nyöversättningen av första delen av The Lord of the Rings.

Användarvisningsbild
Azaghâl
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 augusti 2003, 21:28
Ort: Västerås

Inlägg av Azaghâl » 4 september 2004, 17:59

Haha, bäste ordmärkare, du har helt rätt. Ringens brödraskap är EA:s nyöversättning av The fellowship of the ring. Som är första delen i vår kära trilogi. Som Tolkien egentligen inte ville skulle vara en trilogi. Osv, osv. :D

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 4 september 2004, 22:44

Någon som har koll på Erik Andersson? Är nyöversättningen värd att läsa?

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 4 september 2004, 23:28

Usquebaugh skrev:Någon som har koll på Erik Andersson? Är nyöversättningen värd att läsa?
Ummm... Nu rusar jag ut på hal is i full fart -- jag vet inte hur mycket jag får säga egentligen -- men vissa människor har tillgång till nyöversättningen redan. Och dessa människor har förstås åsikter om den, men känner att de inte kan dela med sig av åsikterna förrän boken finns i handeln, eftersom de känner att det kanske skulle vara att svika ett förtroende.

Vissa människor har dock läst både Anderssons egen roman Bengt och den lilla gratisbroschyren som finns i vissa bokhandlar. Och visst har han en snygg språkbehandling -- ja, den är inte bara snygg, den är bitvis rentav finurlig! :) Och Tolkien var också finurlig i sin språkhantering, så på den punkten överensstämmer de med varandra.

Dessutom har Anderssons översättning granskats av experter på Tolkien -- Gustav Dahlander och Leif Jacobsen -- så den har varit i säkra händer.

Så baserat på vad jag med gott samvete kan säga, så ja -- den är med all sannolikhet värd att läsa.

Hoppas ni fattar ovanstående. Bitvis gör jag det inte själv. :? :)

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 4 september 2004, 23:31

Ok, förstår ungefär. Får ta mig en titt på den sen då.

Luonas Taemrem
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 maj 2003, 09:45
Ort: Åland/Uppsala

Inlägg av Luonas Taemrem » 5 september 2004, 10:16

Känns som den är något som man vill ha, den kan ju knappast vara sämre än han-vars-namn-inte får-nämnas översättning. Skulle vara verkligen vara trevligt med en översättare som är mer sann mot Tolkiens anda. Någon gång i höst kommer den säkert att landa i min bokhylla.

Användarvisningsbild
Glorifindel
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 juni 2004, 08:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Glorifindel » 5 september 2004, 16:52

det står ju på sf-bokhandelns hemsida att den skall komma i september någon gång. man kan tydligen redan förbeställa den.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 9 september 2004, 10:54

Glorifindel skrev:det står ju på sf-bokhandelns hemsida att den skall komma i september någon gång. man kan tydligen redan förbeställa den.
Hörde precis från Gustav Dahlander himself, och från Tolkiens Arda, att nyöversättningen kan finnas tillgänglig... IDAG!!??! 8O Det beror tydligen på hur snabba bokhandlarna har varit på att beställa. De snabbaste ska tydligen få sina exemplar idag, och till på måndag ska den finnas överallt! :lol:

Edit: I Göteborg finns den redan tillgänglig, på den nyöppnade Akademibokhandeln i närheten av Kungsportsplatsen, för 189:-.

Skriv svar