Karta av rohan

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 24 augusti 2004, 21:04

robnil skrev:Måste ni va så allvarliga :) det är ju ändå fiktion vi snackar om här. Hoppa in i de verkliga gamla civilisationerna så kan vi va allvarliga så sånt.
Många "kritiker" skulle ta det som en ursäkt för att tillskriva Tolkien den ena eller andra åsikten. Därför är det allvarligt.
robnil skrev:För övrigt så låg väl den verkliga ondskan längre norr ut i mordor? eller har jag helt fel? Om inte så kan det väl ändå knappast va islänningar? Möjligtvis ryssar eller nått
Nej, Morgoths fästning låg betydligt längre norrut än Mordors nordligaste gräns. IIRC låg den dessutom norr om Beleriand, vilket skulle placera den i nordväst på Midgårdskartan (eller snarare utanför dess kant).

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 24 augusti 2004, 21:35

Martinus skrev:Nej, Morgoths fästning låg betydligt längre norrut än Mordors nordligaste gräns. IIRC låg den dessutom norr om Beleriand, vilket skulle placera den i nordväst på Midgårdskartan (eller snarare utanför dess kant).
Angband eller Utumno? Utumno låg i det yttersta norr, under jord ifall jag inte minns fel, typ under nordpolen. Angband å andra sidan låg i nordvästra Beleriand, jag har för mig att Morgoth byggde Angband först som ett försvar för Utumno och skulle ligga nära havet för att kunna hejda valars styrkor tidigt. Angband skulle på Midgårdkartan placeras nordväst om Forochels isvik.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 augusti 2004, 22:52

@Martinus: Ah, ok. Det är lungt. :)

robnil
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 5 augusti 2004, 23:34
Ort: Sverige

Inlägg av robnil » 24 augusti 2004, 23:00

I en fransk intervju med Tolkien från 70-talet ska han ha sagt att Sauron var en traversti på Stalin och det kommunistiska spöket. Något som gjorde massvis med franska studenter missnöjda då de alla hade hoppats på att det han skulle symbolisera det kapitalistiska spöket... :)

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 25 augusti 2004, 17:22

robnil skrev:I en fransk intervju med Tolkien från 70-talet ska han ha sagt att Sauron var en traversti på Stalin och det kommunistiska spöket. Något som gjorde massvis med franska studenter missnöjda då de alla hade hoppats på att det han skulle symbolisera det kapitalistiska spöket... :)
:D LOL! Är du säker? Tolkien ogillade ju all intolkning av samtida politik i hans verk. Bra hiostoria i alla fall.

Påminner om något Ohlmarks sa på sin milsbreda skånska i en radiointervju: "Om han förnekar att Sauron är Stalin, och att Morgoths välde är kommunismen -- ja då är han inte riktigt klok!"

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 25 augusti 2004, 17:25

Gothmog skrev:
Martinus skrev:Nej, Morgoths fästning låg betydligt längre norrut än Mordors nordligaste gräns. IIRC låg den dessutom norr om Beleriand, vilket skulle placera den i nordväst på Midgårdskartan (eller snarare utanför dess kant).
Angband eller Utumno? Utumno låg i det yttersta norr, under jord ifall jag inte minns fel, typ under nordpolen. Angband å andra sidan låg i nordvästra Beleriand, jag har för mig att Morgoth byggde Angband först som ett försvar för Utumno och skulle ligga nära havet för att kunna hejda valars styrkor tidigt. Angband skulle på Midgårdkartan placeras nordväst om Forochels isvik.
Ah, just det, det fanns två stycken. Jag glömmer alltid Angband. Jo, jag tror du har rätt. Jag vill minnas att det var Sauron som sattes som högsta hönset i Angband.

Hur som haver så ligger ingendera stället strax norr om Mordor.

robnil
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 5 augusti 2004, 23:34
Ort: Sverige

Inlägg av robnil » 25 augusti 2004, 18:11

Får väl tillägga att den franska intervjun bygger på ett muntligt rykte :)

Men allvarligt. Om ni lagt lika mycket tid på reella händelser hade ni varit grymma på historia vid det här laget!

Det var ju faktiskt Tolkien som fick mig att börja läsa historia :)

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 25 augusti 2004, 20:04

Får väl tillägga att den franska intervjun bygger på ett muntligt rykte
Jag har mycket svårt att föreställa mig att ryktet skulle tala sanning, eftersom Tolkien uttryckligen vid många tillfällen protesterade mot att hans verk på något sätt skulle vara en politisk allegori. Tror alltså att ryktet talar osant.

Däremot var nog Tolkien inte särskilt förtjust i Stalin, men det är en annan sak...

robnil
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 5 augusti 2004, 23:34
Ort: Sverige

Inlägg av robnil » 25 augusti 2004, 20:07

inbland talar det unermedvetna på ett subtilt sätt

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 25 augusti 2004, 20:20

Danne skrev:
Däremot var nog Tolkien inte särskilt förtjust i Stalin, men det är en annan sak...
Ja och det är han väl knappast ensam om, så det säger ju inte så mycket i det är sammanhanget

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 25 augusti 2004, 20:47

robnil skrev:Får väl tillägga att den franska intervjun bygger på ett muntligt rykte :)

Men allvarligt. Om ni lagt lika mycket tid på reella händelser hade ni varit grymma på historia vid det här laget!
Jag ÄR grym på historia! Redan första historielektionen i gymnasiet blev jag tvungen att rätta min historielärare när hon påstod att Rosettastenen användes för att tyda kilskriften. När hon avfärdade mig med "Om man tolkade hieroglyferna med den, hur löste man då kilskriften?" blev jag sned och gick hem och skrev ihop en text om hur man knäckte kilskriften. Vid ett annat tillfälle hävdade hon att det var Clemencau som blev konseljpresident i Frankrike 1852. Clemencau var vid det tillfället 11 år gammal... :wink:

Ingen gillar en besserwisser... Jag fick bara en 4:a i betyg.

Ursäkta att det blev extremt OT. :)

robnil
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 5 augusti 2004, 23:34
Ort: Sverige

Inlägg av robnil » 25 augusti 2004, 21:06

OT som i "Old Testament" ?

Har du läst boken egyptens nycklar förresten? En intressant bok som visar hur lite rosetta-stenen igentligen hade med gåtans lösning att göra. Man får gärna känslan av att dom hittade stenen och så var gåtan löst.

Ygge
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 14 september 2003, 11:13
Ort: Tyresö

Inlägg av Ygge » 25 augusti 2004, 22:50

OT=Off Topic

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 26 augusti 2004, 01:42

Robnil,

vem har sagt att vi inte är vassa på historia? Jag hade oavbrutet MVG i historia från 7:an till 3:an i gymnasiet.

Martinus,

Jupp, Sauron var Angbands förste hövitsman medan Utumno fortfarande stod. Sen när Morgoth flydde från från väst med silmarillerna så verkar Sauron ha fallit i onåd och Gothmog, balrogarnas herre blev förste hövitsman över Angband. Balrogarna kom ju trots allt och befriade Morgoth från Ungoliant så belöningen kan nog ha varit för Gothmog titeln som hövitsman över Angband.

Skriv svar