Saurons armé

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
maal
Medlem
Inlägg: 776
Blev medlem: 27 mars 2004, 15:17
Ort: Sverige

Saurons armé

Inlägg av maal » 17 juli 2004, 16:44

Varje armé brukar ju ha en "hård kärna" av något slag, en elit som man sätter in i strid när det kör ihop sig. Men Saurons arméer verkar bara bestå av kanonmat, kanske undantaget vissa kompanier grotttroll som beskrivs i boken vid slaget vid portarna.

Är min tanke rätt eller finns det trupper inom armén som är bättre tränade och motiverade.

Sen har jag en fråga till: Har de nio egna arméer i Minas Morgul eller tillhör de också Sauron och styrs av honom?

Ygge
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 14 september 2003, 11:13
Ort: Tyresö

Inlägg av Ygge » 17 juli 2004, 18:59

at de bara består av kanonmat har jag aldrig läst. Orchernas mentalitet är ju inte direkt att vara snälla mot sina medorcher och de verkar behandla allting (levande och icke-levande) med oerhört dålig respekt. Detta gör ju också att härförarna behandlar orcherna som kanonmat vilket inte betyder att de är dåligt tränade även om jag gissar på att Mordors armé såsom de andra arméerna från motsvarande tid bestod av en stor kärna av outbildad bondepöbel eller liknande. Orcherna hade ju som det framstår i Härskarringen olika sorters soldater. De stora krigande sorterna och de mindre spanarna. Sedan hade du ju olika "rangordningar" såsom Snaga-hai, Uruk-hai, Olog-hai osv. Att det inte fanns en hård kärna betvivlar jag.

Till Saurons arméer tillkom ju också östringar och Hardrim. Östringarna verkar ju vara i princip barbarer från öst. Deras "armé" kanske främst bestod av härdade vildmän som slogs med intensiv vrede och alla vara mer eller mindre likvärdigt tränade. Haradrim slår mig som ett mer organiserat folk som troligtvis hade olika tränade soldater med olika uppgifter såsom kavalleri, kanonmat och hård kärna.

Jag antar att du menar om varje ringvålnad hade en personlig armé? Det tror jag inte. Häxmästaren ledde ju Sarons armé mot Minas Tirith, inte en personlig invasionsstyrka. Ringvålnaderna bodde i Minas Morgul men var Saurons tjänare därför är det väl troligt att också arméerna som huserar där var Saurons knähundar.

Användarvisningsbild
maal
Medlem
Inlägg: 776
Blev medlem: 27 mars 2004, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av maal » 17 juli 2004, 21:10

Tackar för svaret.

Angående De Nio och deras eventuella armé så menade jag att de tillsammans hade en egen armé, men det är nog som du säger att häxmästaren ledde armén. Medans de övriga åtta bara hade kul och lekte Stukabombare under slaget :) alla underkastade sin herres befallningar.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 17 juli 2004, 22:49

Uruk-Hai måste ju utgöra praktexemplet på bättre tränade, utrustade och motiverade soldater. De utgjorde ju inte, som i filmen, hela arméer, utan användes vad jag har förstått, som elittrupper. Vid isenfloden är Uruk-Hai de bäst tränade, bepansrade och mest välgödda av trupperna, och de sätts in i de avgörande attackerna.
Ygge skrev:. Östringarna verkar ju vara i princip barbarer från öst. Deras "armé" kanske främst bestod av härdade vildmän som slogs med intensiv vrede och alla vara mer eller mindre likvärdigt tränade. Haradrim slår mig som ett mer organiserat folk som troligtvis hade olika tränade soldater med olika uppgifter såsom kavalleri, kanonmat och hård kärna.
Nja, jag har nog allt fått ett betydligt mer civiliserat intryck av hur Rhúnländarna och deras grannar för krig. Tänk på vad vi får lära oss i SFM, där kan de östra folken redan tidigt i historien hantera en ganska sofistikerad krigföring med sina "vagnryttare" och lätta kavalleri.
Tänk också vilken logistikisk kapacitet att underhålla alla dessa stora arméer. Får förresten inte Frodo en slags inre syn uppe på Amon Hen där österlänningarna lastar väldiga förrådstransporter och marscherar i väldiciplinerade led?

I vissa slag (läs Glitterfälten) verkar största och farligaste orcherna kastas in i striden först och när de dör så springer resten och gömmer sig. Någon som vet om detta var en allmänt förekommande taktik?

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 17 juli 2004, 22:53

Angmar var ju herre till Minas Morgul, så man kan nog anta att han var dess högsta befälhavare. Dock tror jag inte han skulle haft befogenheten att ge sig ut på små privata korståg (vilken lustig tanke) utan sin mästares medgivande. Tror inte han gjorde något alls faktiskt av egen vilja, han var ju totalt underkastad Sauron både till själ och vilja.

Ygge
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 14 september 2003, 11:13
Ort: Tyresö

Inlägg av Ygge » 17 juli 2004, 23:30

Hmm det beror på hur man ser på saken. Tror inte att han kunde gå emot sin mästare direkt men inte att Sauron kontrollerade hans hjärna.

Håller med dig om östringarna. Det är nog PJ som spökar, med den lilla information man får är det lätt att uppfattningen kommer från filmerna istället.

Användarvisningsbild
Bakis
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 20 maj 2004, 23:19
Ort: Stockholm.

Inlägg av Bakis » 20 juli 2004, 03:46

Jag tycker nästan att både i böckerna och filmerna, går t ex Uruk-Hai under alldeles för lätt av hjältarna.Borde dom inte varit lite svårare att besegra?En liten besvikelse tycker jag.

/Micke

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 20 juli 2004, 18:19

österlingarna tror jag är mer civiliserade än Haradim. Österlingarna har formationer och kavalari(variag och wineriders) och bär riktigt skyd för kropen med haradim använder Mumakils och har inget specielt skyd förutom kläder dom bar.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 20 juli 2004, 20:03

Zagat skrev:österlingarna tror jag är mer civiliserade än Haradim. Österlingarna har formationer och kavalari(variag och wineriders) och bär riktigt skyd för kropen med haradim använder Mumakils och har inget specielt skyd förutom kläder dom bar.
Får man fråga varifrån du har fått de uppgifterna? Haradrim använder visst rustning, vilket framgår med all önskvärd tydlighet när Faramir & Co lägger sig i bakhåll för dem i Ithilien. Killen som dunsar ner mitt framför näsan på Sam har ju pansar på sig.

Och ska jag vara petig så är mûmakil redan plural -- man behöver inte haka på ett s (det skulle vara som att säga "en massa elefanters") :)

Och sist men inte minst: Vad är en winerider? Det låter snarast som en som är duktigt berusad i strid. :wink:

Användarvisningsbild
maal
Medlem
Inlägg: 776
Blev medlem: 27 mars 2004, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av maal » 20 juli 2004, 20:11

Killen som dunsar ner mitt framför näsan på Sam har ju pansar på sig.
Har det pansar i boken?? Jag har inte läst som på något år nu och sen har man ju blivit förvirrad i och med filmerna. Får ta och slå upp det men jag tror inte att de har pansar.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 20 juli 2004, 20:25

maal skrev:
Killen som dunsar ner mitt framför näsan på Sam har ju pansar på sig.
Har det pansar i boken?? Jag har inte läst som på något år nu och sen har man ju blivit förvirrad i och med filmerna. Får ta och slå upp det men jag tror inte att de har pansar.
Jag påstår aldrig något om jag inte VET att jag har rätt. 8)
J. R. R. Tolkien skrev: ...his corslet of overlapping brazen plates was rent and hewn...
Dessutom talas det om en krage av guld lite längre upp. Så visst har de pansar!

Inte nog med det, jag insåg just att de faktiskt har kavalleri också, så där får Zagat också bita i gräset. :) Strax innan Théoden blir angripen av nazgûlernas ledare har han mött haradrims hövding (han med ormstandaret) -- i strid till häst.

Användarvisningsbild
maal
Medlem
Inlägg: 776
Blev medlem: 27 mars 2004, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av maal » 20 juli 2004, 20:28

Kollade också upp det och håller helt med dig.

Det var bättre förr. då läste jag böckerna en gång om året, då har man koll. Nu känns det som man blivit lite mätt på Toliken i och med filmerna, hoppas det går över.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 20 juli 2004, 20:28

maal skrev:
Killen som dunsar ner mitt framför näsan på Sam har ju pansar på sig.
Har det pansar i boken?? Jag har inte läst som på något år nu och sen har man ju blivit förvirrad i och med filmerna. Får ta och slå upp det men jag tror inte att de har pansar.
"hans harnesk av fiskfjällslagda kopparplattor var uppslitsat och sönderhugget" står det om den haradrim krigare som faller ner framför Sam.
Oops andra hann redan före!!
:oops: :)

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 20 juli 2004, 22:36

glömde botr han som möte teodon. då hadde jag fel angående cavalry. och han som dunsar ner. kan det inte tänkas vara en österling från khen som blev iväg slängd av en Mumakil då. det kan säkert vara en hur haradim men skulle dom flygga så långt när dom ramlar ner?Men det kan ju vara en av fotsoldaterna såklart så jag kan självklart ha fel. Wineriders (vet ej hur det stavas) 'r elit kevelerit från Rhun som Wainriders från khend. kommer inte ihåg vart jag fick den informationen så jag kan ju ha fel där med.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 20 juli 2004, 22:39

angående elit. kan inte Orcerna från minas morgul tänkas vara eliten? bara en undran

Skriv svar