orcer

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 9 augusti 2004, 10:55

Vad har orcherna respektive Uruk-hai för ungefärlig livslängd? Nån som vet?

/A

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 9 augusti 2004, 11:07

Usquebaugh skrev:Vad har orcherna respektive Uruk-hai för ungefärlig livslängd? Nån som vet?

/A
Uruk-hai, som är en orchstam, bör ha samma livslängd som andra orcher. Och vi vet att orcher kan bli minst 142 år gamla, eftersom Azog stupade i Nanduhirion 2799 och hans son Bolg i femhärarsslaget 2941.

Det antyds att orcher kan bli äldre än så, men det vet vi inte säkert -- Gorbag och Shagrat refererar till "stora belägringen" som något de själva kan ha haft personlig erfarenhet av, och stora belägringen ägde rum i slutet av Andra åldern. I så fall kan de bli 3000+ .

Det troligaste är dock att ingen orch blir så gammal att han dör av ålderdom, på grund av deras våldsamma leverne.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 9 augusti 2004, 15:03

Jag högst förvånad över att Gorbag och Shagrat hade personlig erfarenhet av Den Stora Belägringen, som ligger 3000 år tillbaka i tiden, så jag letade rätt på stället i boken (Sagan om de två tornen" där dom diskuterar det och följande står:
- Du gjorde klokt i att sätta tänkehättan på dej, om du nånsin fått nån sådan. Det är ingenting att skratta åt, det här. Ingen, absolut ingen, har hittills ränt ett spett i Käringen - vilket du borde veta alltför väl! Det är i och för sig ingenting att sörja över - men betänk att det går någon här och stryker kring, fri och lös, en som är vida farligare än någon av de förbannade upprorsmakare som ränt här nånsin sedan den onda gamla tiden, sedan den stora belägringen. Det är något som har glidit dig ur greppet
Detta tolkar inte jag som om dom refererar till gamla minnen direkt.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 9 augusti 2004, 15:59

Ok, men om vi kör på linjen att orcherna skulle vara förvridna alver, betyder det att orcherna också skulle vara odödliga som alverna?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 9 augusti 2004, 16:54

Usquebaugh skrev:Ok, men om vi kör på linjen att orcherna skulle vara förvridna alver, betyder det att orcherna också skulle vara odödliga som alverna?
En del anser ju det, men om det finns direkta "bevis" för det är väl en annan femma.... :)

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 9 augusti 2004, 20:08

Gothmog skrev:Jag högst förvånad över att Gorbag och Shagrat hade personlig erfarenhet av Den Stora Belägringen, som ligger 3000 år tillbaka i tiden, så jag letade rätt på stället i boken (Sagan om de två tornen" där dom diskuterar det och följande står:
- Du gjorde klokt i att sätta tänkehättan på dej, om du nånsin fått nån sådan. Det är ingenting att skratta åt, det här. Ingen, absolut ingen, har hittills ränt ett spett i Käringen - vilket du borde veta alltför väl! Det är i och för sig ingenting att sörja över - men betänk att det går någon här och stryker kring, fri och lös, en som är vida farligare än någon av de förbannade upprorsmakare som ränt här nånsin sedan den onda gamla tiden, sedan den stora belägringen. Det är något som har glidit dig ur greppet
Detta tolkar inte jag som om dom refererar till gamla minnen direkt.
Sant; jag tror inte själv särskilt mycket på det där. Men de talar också om vad som hänt sedan "den onda gamla tiden", vilket innebär att de antingen är duktiga på historia och har en viss koll på tidigare infiltrationsförsök som hänt sedan Isildurs tid (iofs inte helt omöjligt), eller också att de faktiskt upplevt hela den mellanliggande tiden själva och talar om något de själva upplevt.

Men som sagt, jag köper inte riktigt själv resonemanget utan återger bara vad andra sagt. Det enda vi vet med säkerhet är att de kan bli bra mycket äldre än människor.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 9 augusti 2004, 20:14

Usquebaugh skrev:Ok, men om vi kör på linjen att orcherna skulle vara förvridna alver, betyder det att orcherna också skulle vara odödliga som alverna?
Det tror jag inte. Med tanke på att orcherna tycks ha en väldigt hög nativitet (m. a. o., de förökar sig som flugor), så skulle de, om de vore odödliga, vid det här laget ha besegrat världen enbart genom sin otroliga folkökning. Jag gissar att Morgoth prioriterade att få MÅNGA orcher (=större armé) framför att få odödliga orcher.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 10 augusti 2004, 12:31

Usquebaugh skrev:Ok, men om vi kör på linjen att orcherna skulle vara förvridna alver, betyder det att orcherna också skulle vara odödliga som alverna?
Odödliga är att ta i lite väl, och som Martinus skrev, med tanke på deras förökningshastighet så skulle dom ha erövrat världen med rena antalet. Däremot måste vi acceptera att orcher blir dryga 200 år, med tanke på Bolg och Azog-uträkningen.

Sen att en orch skulle få leva så länge utan att bli ihjälslagen av fiender eller sina egna är väl inte så stor chans...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 10 augusti 2004, 19:10

Nej, det beror väl på Morgoths gen-pool. Antagligen är de inte odödliga men om de lever lite åtskilt åt kan de nog bli en 150 år.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem
Inlägg: 369
Blev medlem: 24 juni 2003, 11:12
Ort: lomma

Inlägg av gjabben » 18 augusti 2004, 17:15

Sjukt vad seriöst det här är. Det känns nästan som om ni tror att sagan om ringen är en verklig historia så som ni diskuterar ämnet.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 19 augusti 2004, 15:41

haha. Det blir ju lättare om man tänker sig en fantasy värld som en riktig

/Magnus

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 19 augusti 2004, 21:51

Tja, något måste vi ju hitta på att diskutera om här på Tolkien-forumet. :D

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 20 augusti 2004, 15:28

gjabben skrev:Sjukt vad seriöst det här är. Det känns nästan som om ni tror att sagan om ringen är en verklig historia så som ni diskuterar ämnet.
Vad tror du själv då, min käre Lomma-bo??

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 3 september 2004, 14:04

Jag skulle inte vilja utesluta att orcher har alvers livslängd. Visst förökar dom sig snabbt men å andra sidan så dör dom ju som flugor i blodspillan. Krig och slagsmål hör till deras kultur, när dom inte krigar mot människor, alver, dvärgar, så slaktar dom andra orcherstammar.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 3 september 2004, 17:02

Tillgång till föda borde annars vara den viktigaste orsaken till att populationerna inte hejdlöst skjuter i höjden. Oavsett om de lever i 50 år eller 5000. Märkligt att ingen påpekat det tidigare förresten :)

Skriv svar