orcer

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 4 augusti 2004, 23:16

Jag ställer mig väldigt frågande till att orcher skulle härstamma från människor. Visst krigade alverna i Beleriand mot orcher innan människan vaknade?!

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 5 augusti 2004, 13:56

orcerna var alver som blev fångde och förda till angband eller det andra stället som jag glömt bort namned på just nu :D där dom skal ha blivit torterade och allt möjligt tills dom blev vanstälda och allt anat och fick namnet orcer. det är i alla fall vad jag kommer ihåg. sen uruk-hai är en korsning mellan orc och människa så det finns ett band där.

Fjoodor
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 juli 2004, 02:45
Ort: Norrköping

Inlägg av Fjoodor » 5 augusti 2004, 14:21

Uruk-Hai är ju som sagt en framavlad "orc-ras".
Som jag har förstått det så är det Orcher som har blandats med människor så de inte ska vara så förbenat korkade.

"Vanliga" Orcer är alver som har berövats all glädje och lycka i sina liv.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 5 augusti 2004, 14:51

Fjoodor skrev:Uruk-Hai är ju som sagt en framavlad "orc-ras".
Som jag har förstått det så är det Orcher som har blandats med människor så de inte ska vara så förbenat korkade.

"Vanliga" Orcer är alver som har berövats all glädje och lycka i sina liv.
Uruk-hai är en förädling av orcherna, eliten så att säga. Hur man har fått fram den här blandningen är oklart, Sauron pysslade ju med magi så receptet får vi nog aldrig reda på.

Det du kallar "vanliga orcher" (för det är ingen skillnad på orcer och orcher, utom i att det ena är engelsk stavning försvenskad och den andra är en mer svensk stavning) var ättlingar till alver som tillfångatogs av Morgoth innan den första åldern. Tredje ålderns orcher som kom ut från Mordor hade nog föga likheter med alverna under samma tid.

Fjoodor
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 juli 2004, 02:45
Ort: Norrköping

Inlägg av Fjoodor » 5 augusti 2004, 23:22

Gothmog skrev:
Fjoodor skrev:Uruk-Hai är ju som sagt en framavlad "orc-ras".
Som jag har förstått det så är det Orcher som har blandats med människor så de inte ska vara så förbenat korkade.

"Vanliga" Orcer är alver som har berövats all glädje och lycka i sina liv.
Det du kallar "vanliga orcher" (för det är ingen skillnad på orcer och orcher, utom i att det ena är engelsk stavning försvenskad och den andra är en mer svensk stavning) var ättlingar till alver som tillfångatogs av Morgoth innan den första åldern. Tredje ålderns orcher som kom ut från Mordor hade nog föga likheter med alverna under samma tid.
Jo, jag vet...jag råkade bara stava olika.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 6 augusti 2004, 11:43

Zagat skrev: sen uruk-hai är en korsning mellan orc och människa så det finns ett band där.
Nej. Uruk-hai är ingen korsning.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 6 augusti 2004, 11:49

Fast man måste erkänna att såsom PJ framställer dem verkar de ha influenser från människorna. De är lika till kroppsbyggnad.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Dags igen !

Inlägg av Ori » 6 augusti 2004, 12:03

Det finns flera trådar som behandlar orcer/uruker, kolla åtminstone denna :roll: :
Orcher ?

En kort sammanfattning om antal sidor ovan är skrämmande 8) :
Igen !

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 6 augusti 2004, 22:37

Usquebaugh skrev:Fast man måste erkänna att såsom PJ framställer dem verkar de ha influenser från människorna. De är lika till kroppsbyggnad.
Nå, det är ju PJ:s uppfattning.

Hobbitarna liknar ju också människorna, ehuru kortare och lite mer rundade.

Slogs just av en skrämmande tanke -- tänk om de små moria-orcherna egentligen är uruk-hai som har korsats med hobbitar... :D

OBS! Ovanstående uttalande var ironiskt. Den som inte vet vad "ironi" är bör skaffa dig en ordbok.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 6 augusti 2004, 22:59

Martinus skrev:
Hobbitarna liknar ju också människorna, ehuru kortare och lite mer rundade.
Det är, har jag läst, exakt vad de är. Hobbitar är alltså ingen egen ras, utan bara små människor.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 7 augusti 2004, 02:40

Johan Ekstrand skrev:
Martinus skrev:
Hobbitarna liknar ju också människorna, ehuru kortare och lite mer rundade.
Det är, har jag läst, exakt vad de är. Hobbitar är alltså ingen egen ras, utan bara små människor.
Enligt "Encyclopedia of Arda" är hobbitar nästan säkert släkt med människor.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 7 augusti 2004, 03:07

Hobbitar är en ras för sig, fast de har mer likheter med människorna än någon av de andra raserna.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 7 augusti 2004, 11:06

Gothmog skrev:Hobbitar är en ras för sig, fast de har mer likheter med människorna än någon av de andra raserna.
De tycks inte bara vara lika utan även besläktade; närmare släkt med människorna än vad alverna och dvärgarna är (och de är ju inte släkt alls):
Tolkien skrev:It is plain indeed that in spite of later estrangement Hobbits are relatives of ours: far nearer to us than Elves, or even than Dwarves.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 8 augusti 2004, 00:55

Vad gäller hobbitarnas rötter så är det väl lite ungefär som med drúedain, pukelmännen i Rohans skogar, att de ursprungligen härstammade från de första människorna men på nåt visst förändrades så mycket att de blev en egen art.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 8 augusti 2004, 16:57

nu har ni börjat avika från ämnet. även om det är intresant så kan det ända att denna blir låst om det fortsäter

Skriv svar