Vem/vad är Tom Bombadill??

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 juni 2002, 23:01
Ort: Göteborg, Sweden

Inlägg av Tharêlon » 24 augusti 2002, 18:57

Jag anser nog att han är Vala, nämligen Oromë och att Hjortrongull är Vana.

Oromë tyckte om att fara runt i midgård innan Alver och mäniskor kommit till. Så var han om inte den första så var han iallafall bland de första som gick runt i midgård när det var klart.
Att han var Vala förklarar ju varför han inte hjälper Frodo & co mer än vad han gjorde, Manwë (übervala) har ju sagt att valar inte kommer att hjälpa alver med något som har med melkor att göra..

Silmarillion sid 91
Men just då trumpeterna ljöd och Fëanor trädde ut genom Tirions portar kom tillslut en budbärare från Manwë med budet: "På Fëanors dårskap svarar jag med ett råd allenast. Gå inte norrut! Ty denna stund är ond och den vägen leder till sorger ni inte kan förutse. Valar kommer inte att ge er någon hjälp i ert sökande; men inte heller kommer de att hindra er; ty detta må ni veta; liksom ni kom av egen fri vilja, har ni också er fria rätt att lämna detta land. Men till dig Fëanor, Finwës son, som landsförvisats av din ed, säger jag att du förvisso skall få lära känna hur bittert Melkors lögner smakar...
Han kunde hjälpa dem ur skogen men inte göra något åt Sauron som Melkors ondska lever vidare genom.

Varför just Oromë då? Jo han tyckte ju särskilt mycket om att vistas i midgård så han kanske bara är på ett "kort" besök i sin favoritskog med sin fru Vana"

Vana passar förövrigt bra in på hjotrongull. Att hon nämns som Flodkvinnans dotter i TBÄ kan bero på att Hoberna inte viste vem hon var och införlivade henne i de lokala myterna.

Hmm.. blev lite längre än vad jag tänkt mig...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 24 augusti 2002, 19:13

Väldigt intressant teori... Men jag tror inte att Tompa är en vala, och inte heller är Hjortrongull det. Det framgår väl att hon är alv?

Tharêlon skrev detta:
Oromë tyckte om att fara runt i midgård innan Alver och mäniskor kommit till. Så var han om inte den första så var han iallafall bland de första som gick runt i midgård när det var klart.

I boken säger Tom:
"Den allra äldste, det är vad jag är. Lägg märke till mina ord, mina vänner! Tom fanns här före floden och träden. Tom minns den första regndroppens och det första ekollonets fall. Han trampade upp stigar långt före de stora folken, och han såg när de små folken kom. Han fanns här före kungarna och gravarna, före griftkumlens gengångare. När alverna drog västerut, då var Tom redan här, innan havet grävt vikar i landet. Han kände de dunkla makternas hemvist i fjärran dagar innan Mörkrets konung bröt upp från sitt rike i det yttersta svarta".



Och du skrev att han var där, när det var klart medans Tom var där före allt var klart... I "Tom Bombadills äventyr" framgår väl även att han träffade Hjortrongull någonstans vid floden.. Och inte i Valinor, alltså.

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 juni 2002, 23:01
Ort: Göteborg, Sweden

Inlägg av Tharêlon » 24 augusti 2002, 19:27

Enl. Silmarillion skapades Arda (jorden) genom Valars musik, sedan steg valarna (heter det så i best. form) ner och skapade floder, berg, träd och allt annat (utom alver och människor som är en produkt av musiken). Sedan började Melkor att bråka och förstöra vad Valarna skapat. Alltså var Oromë där i egenskap av vala före både floder och träd.

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 juni 2002, 23:01
Ort: Göteborg, Sweden

Inlägg av Tharêlon » 24 augusti 2002, 19:30

Tillägg.. att han red omkring och jagade i midgård innan alver och människor kan ses som att han trampade upp stigar..

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 24 augusti 2002, 19:36

det kan nog stämma ändå!
de låter iallafall som om de stämmer..
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 24 augusti 2002, 19:43

Jag tror iallafall fortfarande på att Tompa är sig själv och ingen vala, hob, människa etc. Möjligtvis maia, men jag anser att han är den enda "upplagan" av hans egen ras. Fan det där lät sjukt...

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 juni 2002, 23:01
Ort: Göteborg, Sweden

Inlägg av Tharêlon » 24 augusti 2002, 19:48

Varför maia?
Alla maior jag kommer på blir påverkade av ringen: Sauron blir mäktig, Saruman blir maktgalen och Gandalf vågar inte ens röra den.
Valar är de enda som står över Maiar förutom Ilúvatar och borde vara de enda som står över ringens makt.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 24 augusti 2002, 19:59

Är det bevisat att Valar inte blir påverkade av Ringen? Ingen vala har haft kontakt med Ringen (ifall nu inte Tompa är en av dom), så det finns faktiskt inget bevis för det. Tom höll i Ringen några sekunder högst och kan ju alltså inte bli påverkad av Ringen. Fast iochförsig så har inte Saruman hållit i den alls, men han föll ju för Sauron och inte för Ringen, han fick väl aldrig se den ens.

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 juni 2002, 23:01
Ort: Göteborg, Sweden

Inlägg av Tharêlon » 24 augusti 2002, 20:38

Vad jag menade var att om några inte påverkas av ringen så borde det vara några som var över Maiar och vad jag vet är det bara Valar och Ilúvatar som var det.
Beräffande Saruman, var det inte så att han ville ha ringen för eget bruk och att han alierade sig med Sauron tillfälligt för att sedan vända sig mot honnom om han fick ringen... Vilket jag tolkar som att det var ringen som påverkade honnom fast han inte hade direkt fysisk kontakt med den..

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 24 augusti 2002, 21:10

Den här teorin är också oerhört intressant...

Och visst kan det vara käckt och trevligt att diskutera och spekulera om Tom Bombadill, men är det inte ganska onödigt? Fakta är att Tom Bombadill är en docka som Tolkien köpte till sina barn (i Hollan har jag för mig) och som blev en favoritfigur i familjen Tolkien. Därför stoppade J.R.R. in honom i Ringen och hade inte riktigt hjärta att plocka ur honom, när berättelsen tagit en betydligt mer allvarlig vändning.

Därför lät han Tompa vara kvar som en liten "gåta". Jag tror inte Tolkien hade någon djupare idé om vem Bombadill egentligen var...

Och, förresten, Hjortrongull var inte en alv, utan Flodkvinnans dotter.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 24 augusti 2002, 21:41

Hon är väl visst en alv?
Hoberna såg med förundran på henne, och hon själv såg på var och en av dem och smålog.
- Vackra drottning Hjortrongull, sade slutligen Frodo och kände i sitt bröst en djup glädje, som han inte kunde förklara. Även förut hade han förtrollats av alvernas ljusa röster, men denna förtrollning, han nu var offer för tedde sig för som något helt nytt.

Det står även att hon är Flodens dotter, ja. Men kan hon inte vara alv för det?

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 juni 2002, 23:01
Ort: Göteborg, Sweden

Inlägg av Tharêlon » 24 augusti 2002, 22:02

Tja, kanske onödigt men ändå verkar alla ha en egen uppfattning om vad han är vilket gör att jag tycker att han är bland de viktigaste personerna i Ringen. Man passar liksom undermedvetet in honnom i resten av världen.
Jag kan iaf inte motstå att diskutera honnom.

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 juni 2002, 23:01
Ort: Göteborg, Sweden

Inlägg av Tharêlon » 24 augusti 2002, 22:07

...förtrollats av alvernas ljusa röster, men denna förtrollning, han nu var offer för tedde sig för som något helt nytt.
Något helt nytt alltså.
Hon behöver inte vara alv..

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 24 augusti 2002, 22:21

finns det inga beskrivningar av oromë's utséende? ja har föreställt mig oromë som lång med blondt hår, men jag vet inte om det bara är nån bild som ja själv skapat mig, men det skulle isådanafall inte passa in på beskrivningarna av tom.

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 juni 2002, 23:01
Ort: Göteborg, Sweden

Inlägg av Tharêlon » 24 augusti 2002, 22:28

Valar kan väl ta vilken fysisk form de önskar...

Skriv svar