Vem/vad är Tom Bombadill??

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Fasans Lord
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:02
Ort: Lund
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 9 april 2002, 16:16

Fullkomligt ovidkommande frågeställning:
Blev alverna mäktigare eller förändrade på nåt annat sätt när de kom till Aman?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

.

Inlägg av Sarvi » 9 april 2002, 17:07

Men vafaan..
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

-

Inlägg av Sarvi » 9 april 2002, 17:08

fel post

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 9 april 2002, 17:48

alla blev väl mäktigare (om det nu är rätt ord) när de kom till aman? alverna är väl ganska säkert iaf, eftersom de slår ner orcherna vid slaget under stjärnorna så lätt, ty trädens ljus sken fortfarande i deras ögon eller nåt i den stilen...

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 19 augusti 2002, 22:08

[quote=Dessutom dör "Tommy" i SoKÅ[/quote]

Hur vet du att han dör i slutet där?

Jag tror tom är ett eget väsen men någon måste ju ha skapat honom eller?

Illuvatar skapade ju valar, maiar, alver, människor och hober..o så skapade han där ainur dvärgarna...så egentligen måste han ju vara något av dom sakerna...förmodligen en stark maia eller en svag val...annars tror ja han e en dvärg som har druckit lite av den där entdrycken som gör att man börjar växa! för de står ju att han inte e lika kort som en dvärg men inte heller lika lång som en människa.
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 19 augusti 2002, 23:56

dvärg, nej

på tal om ingenting...: ni vet inte hur länge ja trodde att 'valar' var valar (världens största däggdjur ni vet...) haha :mrgreen:

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 20 augusti 2002, 11:32

Det heter inte "en svag val"! :lol:

En svag vala skall det vara...

hz
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 augusti 2002, 17:19
Ort: Lund

Inlägg av hz » 21 augusti 2002, 21:18

anser inte vissa att tom bomadill är häxmästaren från Angmar?

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 22 augusti 2002, 07:40

inte jag iallafall!
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 13 april 2002, 17:50
Ort: Stockholm, Värmdö
Kontakt:

Tom.. tom..

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 23 augusti 2002, 00:29

Min teori är att Tom var en Maia, vilket inte valde att leva i Valinor utan vandrade till det mörka midgård vid världens gryning, eller så valde han att leva en tidsålder eller två i Valinor och valde sedan att dra iväg till midgård, han kanske var en av Lóriens maior? Han kanske rent av blev sänd av Lórien att skydda midgård. Ett bevis för det är ju att skogarna var mycket mycket större vid midgårds gryning, då kunde säkert tom ha haft "hela" skogen som sitt område, men blev tvungen att begränsa det lite mer när alverna vaknade .

Och att han skulle vara en Vala bara för att ringen inte gjorde honom "osynlig" är lite konstigt, då mig veterligen inga maior/valar någonsin testade att sätta på sig ringen förutom skaparen. Jag tror inte Tom var speciellt mäktig i själakraft, kanske han hade stor inverkan på skogen, men han var knappt mäktig som en trollkarl eller en vapenförsedd alv.

Tycker även att han beter sig väldigt nonchalant när han möter frodo med ringen, och som Gandalf sa vid rådet, "tom skulle lägga den någonstans, och tillslut skulle han tappa bort den", tillochmed Enterna förstod att de måste lägga in sitt slag nu eller bli krossade av de mörka krafterna. Visst, han räddade Frodo o gänget från de gamla gravkumlen, kanske var hans del, men tycker knappast att han var en person att se upp till, tillskillnad från många andra i midgård.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 23 augusti 2002, 10:25

Intressant teori, och nog så trovärdig, men tyvärr han den väl direkt ingen grund i Tolkiens skrifter.
Och att han skulle vara en Vala bara för att ringen inte gjorde honom "osynlig" är lite konstigt, då mig veterligen inga maior/valar någonsin testade att sätta på sig ringen förutom skaparen.
Nej, men det verkar inte som om övriga maior var helt opåverkade av Ringen. Ta Saruman och Gandalf som exempel.

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 13 april 2002, 17:50
Ort: Stockholm, Värmdö
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 23 augusti 2002, 10:58

Danne skrev:Intressant teori, och nog så trovärdig, men tyvärr han den väl direkt ingen grund i Tolkiens skrifter.

Nej, men det verkar inte som om övriga maior var helt opåverkade av Ringen. Ta Saruman och Gandalf som exempel.
Nej, ingenting som har med Tom's uppkommande har någon grund så man måste spekulera :-)

Jag tror inte Maior var helt opåverkade av ringen, men eftersom de är av en annan värld så är min teori att de inte blev osynliga som folk av kött och blod.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 23 augusti 2002, 11:48

Kan det inte vara så att Tom Bombadill bara är... Tom Bombadill? Varför måste alla tillhöra ett släkte eller ras?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 23 augusti 2002, 12:24

Alla tillhör ett släkte/ras, tyvärr Flikkan....naturens lag :wink:

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 23 augusti 2002, 17:04

att säga att Tom var den han var tycker jag låter bäst, det finns ju liksom ingen riktig förklaring...Fast min favorit teori är ju som alltid att Tom skulle vara Morgoth som bytt bana och numera arbetar som skogsvaktare...En teori som spricker nästan hur man vrider och vänder på den men men....jaja

Skriv svar