Vem/vad är Tom Bombadill??
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Svammel i kubik !
Eä är väl hela världen som Eru skapade ?Súlimo skrev:Tror att du syftar på Eru (Ilúvatar). Eä (to be) är väl världen (Arda) och himlen (Ilmen) där stjärnorna är.
Inklusive Arda och tomrummet utanför ?
När dessa bägge citat finns bara några inlägg ifrån varandra i ordningen ovan, så blir jag lite deppig...gjabben skrev:Men jag tvivlar på att Bombadil skulle vara Eru (Ilúvatar) tror mer att han är Eä då.
Inte för att detta kanske tillför debatten så mycket, men jag var tvungen att skriva något om hur svårt det måste vara att läsa och begrunda alla inlägg innan man svamlar ihop något själv....
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Så har då Tom Bombadill avslöjats:
http://www.lotrplaza.com/forum/display_ ... Position=1Actually, I can't take the credit for this. In the latest issue of Amon Hen [the bulletin of the Tolkien Society] Mallow Smith writes:
'After all the scholarly comment [on a theory about Bombadil which had appeared in an earlier issue], a less high-brow observation.
We are told at the Council of Elrond that two of Tom's alternative names are Forn and Orald. Crossword solvers immediately see the anagram:'
[For Ronald]
-
- Medlem
Ohlmarxisten skrev:Så har då Tom Bombadill avslöjats:
http://www.lotrplaza.com/forum/display_ ... Position=1Actually, I can't take the credit for this. In the latest issue of Amon Hen [the bulletin of the Tolkien Society] Mallow Smith writes:
'After all the scholarly comment [on a theory about Bombadil which had appeared in an earlier issue], a less high-brow observation.
We are told at the Council of Elrond that two of Tom's alternative names are Forn and Orald. Crossword solvers immediately see the anagram:'
[For Ronald]
-
- Medlem
så vad har vi kommit fram till att han är?
Har tyvärr inte läst det hela så noga
Men min teori att han är någon sort av Maiar. Kanske är han precis som Radagast förblindad av naturen runt sig och kanske inte uppfyller det syfte han egentligen är skickad för.
Eller så är han en annan form av lavskägge som är som en slags herde för träden. För Gamla Skogen är ju "släkt" med de gamla träden.
Har tyvärr inte läst det hela så noga
Men min teori att han är någon sort av Maiar. Kanske är han precis som Radagast förblindad av naturen runt sig och kanske inte uppfyller det syfte han egentligen är skickad för.
Eller så är han en annan form av lavskägge som är som en slags herde för träden. För Gamla Skogen är ju "släkt" med de gamla träden.
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem