Vem/vad är Tom Bombadill??

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 30 augusti 2002, 21:06

måste du promt ha reda på vart han kom ifrån, själv tycker jag att det är lite halft roligt att inte veta, som ett olöst mysterium. Alla sanningar är ju inte roliga skulle man tex hitta ett tidigare okänt brev av Tolkien där han förklarade vem tom var. Tänk om det skulle stå att Tom var en människa som jobbat på Mc Donalds men ätit upp alla pommes frites själv och som straff fick resa tillbaks i tiden för att jobba som en skogsvaktare. Då skulle ju hela charmen med allt försvinna, eller hur?
Haha, klockrent!

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 30 augusti 2002, 22:45

Danne skrev:För övrigt tror jag att bestiariet måste vara det sista Ohlmarks översatte med Tolkienanknytning. Kan någon bekräfta?
Jag kan inte bekräfta hundraprocentigt, men jag tror jag har hört att det är så, och jag kan inte hitta något i bibliografierna som skulle kunna vara både senare och Ohlmarks ...

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 31 augusti 2002, 09:18

nä de behöver ju inte betyda de ioförsej..
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Beleg Strongbow
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 6 augusti 2002, 19:28
Ort: Doriath

Inlägg av Beleg Strongbow » 1 september 2002, 00:55

VÄNTA VÄNTA VÄNTA


Såg jag fel på kartan eller finns det ett Lorien i Valinor?? Var det där som Arwen slutade sina dagar eller???

Jag hade hela tiden trott att Beleriand och det andra blivit ersatt succesivt av Midgård.. men TÄNK så fel jag hade. Häftig karta..

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 1 september 2002, 10:31

det finns ett Lorien i valinor, vad angår Arwen så slutade hon sina dagar i Midgård. Efter att Aragorn dött sade Arwen farväl till alla sina nära och kära och vandrade ensam tilll Lorien, väldigt deprimerad. Det står :där satt hon ensam under de vissnande träden. Ty Galadriel var borta även hon och alveträtets blad var ej längre av evighet. Där lade hon sig till sist till vila på Cerin Amroths höjd och där står hennes gröna grav intills världens omvälvning stundar och all hennes tid är totalt förgäten av de släkten som kommer efter, när elanorblomster och niphredils konvolver inte spirar mer öster om havet. (Tolkien syftade väll troligen på människorna när han skrev"de släkten som kommer efter"?)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 1 september 2002, 13:08

Såg jag fel på kartan eller finns det ett Lorien i Valinor??
men lorien var ju en vala, och i valinor fanns hennes trädgårdar, gardens of lorien. kan inte lorien betyda gyllene eller liknande på sylvan? det är väl det som menas i lothlorien (loth-lorin=blomma-guld?)

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 juni 2002, 23:01
Ort: Göteborg, Sweden

Inlägg av Tharêlon » 1 september 2002, 20:27

Jag hade hela tiden trott att Beleriand och det andra blivit ersatt succesivt av Midgård..
Beleriand var den del av Midgård som var väster om blue mountains och gick ihop med Valinor. Detta område sjönk sedan i havet.

Det finns många namn från Valinor och Beleriand som återkommer senare i Midgård (Minas Tirith, Lorien etc.)

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 1 september 2002, 20:39

Stället vi nu lever på skulle ju också enligt Tolkien vara "Midgård" Att vår värld ser annorlunda ut igenfört med ehmm Arda skulle ju ha berott på något som hänt genom tiderna, vad vet jag inte riktigt... :?

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 1 september 2002, 22:25

men lorien var ju en vala, och i valinor fanns hennes trädgårdar, gardens of lorien.
Lórien var mycket riktigt en vala (dock en manlig sådan, Gilithil!), men hans riktiga namn var Irmo. Han bodde i regionen Lórien, som han så småningom fick sitt "smeknamn" efter.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 2 september 2002, 18:41

Irmo (Lorien) var väl också bror till Mandos...vad han egentligen heter kommer jag inte ihåg...

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 juni 2002, 23:01
Ort: Göteborg, Sweden

Inlägg av Tharêlon » 2 september 2002, 18:49

Mandos är väl Manwë

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 2 september 2002, 20:02

nej

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 2 september 2002, 21:49

Mandos hette egentligen Námo, och även han fick sitt nya namn av den plats där han bodde. Námo och Irmo kallades för Fëanturi, och Nienna var deras syster.

Man undrar ju lite över dessa släktskapsförhållanden. Det antyder ju att de skulle ha haft en gemensam förälder, någon annan än Ilúvatar (som i någon mening var alla valars fader).

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 3 september 2002, 08:36

Man undrar ju lite över dessa släktskapsförhållanden. Det antyder ju att de skulle ha haft en gemensam förälder, någon annan än Ilúvatar (som i någon mening var alla valars fader).
Exakt. Mandos, Lorien och Nienna är syskon men om alla valar var Iluvatars barn.....det går inte riktigt ihop

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 3 september 2002, 10:46

Det är kanske samma idé som när Tolkien säger att Valar redan från början (när de bara var andeväsen) var uppdelade i manligt och kvinnligt, pga variationer i sina "kynnen". Kanske låg släktskapen mellan Valar också i "kynne".

Skriv svar