Haha, klockrent!måste du promt ha reda på vart han kom ifrån, själv tycker jag att det är lite halft roligt att inte veta, som ett olöst mysterium. Alla sanningar är ju inte roliga skulle man tex hitta ett tidigare okänt brev av Tolkien där han förklarade vem tom var. Tänk om det skulle stå att Tom var en människa som jobbat på Mc Donalds men ätit upp alla pommes frites själv och som straff fick resa tillbaks i tiden för att jobba som en skogsvaktare. Då skulle ju hela charmen med allt försvinna, eller hur?
Vem/vad är Tom Bombadill??
-
- Medlem
-
- Medlem
Jag kan inte bekräfta hundraprocentigt, men jag tror jag har hört att det är så, och jag kan inte hitta något i bibliografierna som skulle kunna vara både senare och Ohlmarks ...Danne skrev:För övrigt tror jag att bestiariet måste vara det sista Ohlmarks översatte med Tolkienanknytning. Kan någon bekräfta?
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
det finns ett Lorien i valinor, vad angår Arwen så slutade hon sina dagar i Midgård. Efter att Aragorn dött sade Arwen farväl till alla sina nära och kära och vandrade ensam tilll Lorien, väldigt deprimerad. Det står :där satt hon ensam under de vissnande träden. Ty Galadriel var borta även hon och alveträtets blad var ej längre av evighet. Där lade hon sig till sist till vila på Cerin Amroths höjd och där står hennes gröna grav intills världens omvälvning stundar och all hennes tid är totalt förgäten av de släkten som kommer efter, när elanorblomster och niphredils konvolver inte spirar mer öster om havet. (Tolkien syftade väll troligen på människorna när han skrev"de släkten som kommer efter"?)
-
- Medlem
-
- Medlem
Beleriand var den del av Midgård som var väster om blue mountains och gick ihop med Valinor. Detta område sjönk sedan i havet.Jag hade hela tiden trott att Beleriand och det andra blivit ersatt succesivt av Midgård..
Det finns många namn från Valinor och Beleriand som återkommer senare i Midgård (Minas Tirith, Lorien etc.)
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Mandos hette egentligen Námo, och även han fick sitt nya namn av den plats där han bodde. Námo och Irmo kallades för Fëanturi, och Nienna var deras syster.
Man undrar ju lite över dessa släktskapsförhållanden. Det antyder ju att de skulle ha haft en gemensam förälder, någon annan än Ilúvatar (som i någon mening var alla valars fader).
Man undrar ju lite över dessa släktskapsförhållanden. Det antyder ju att de skulle ha haft en gemensam förälder, någon annan än Ilúvatar (som i någon mening var alla valars fader).
-
- Medlem
-
- Medlem