Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
-
Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Tharêlon skrev:Motivera...
Ja, dom höll ju på med träd och fåglar och djur och hela kittet
Nä men jag bara skrev en sådan dum sak eftersom det är lika dumt att påstå det som att påstå att han är något annat (te.x Häxmästaren från Angmar, en vala osv..) än sig själv.
-
Trippad kick
- Medlem
tyvärr kommer det nog aldrig gå att få fram riktigt vem Tom va...Fast egentligen måste man verkligen det? vem säger att han måste va någon "speciell" person som Ilúvatar? det var säkert någon ainur som va lite hög pga något himla-knark och råkade sjunga om någon Tom alalalala,,så skapades han lite i efterhand...Seriöst det går liksom inte men men...jaja inget går*Nu sprack det igen*
-
Eowyn
- Medlem
jaa...det är väl en av dessa frågor som är omöjligt att få svar på för Tlkien själv har ju lite problem att svara å dom...
-
Trippad kick
- Medlem
njae, eller hade snarare han är ju död*ler*
-
Bombadill_dyrkaren
- Medlem
av Bombadill_dyrkaren » 28 aug 2002 21:20
s.167 SoR: När alverna drog västerut, då var Tom redan här, innan havet grävt vikar i landet. Han kände dom dunkla makternas hemvist i fjärran dagar innan Mörkrets konung bröt upp från sitt rike i det yttersta svarta.
Det måste betyda att han kände det onda innan Mörkets konung bröt upp från sitt rike och drog västerut innan alverna. Västerut var väl Midgård och österut var Valinor?
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...
-
Gothmog
- Medlem
Tvärtom, När alverna drog västerut, då var Tom redan här, innan havet grävt vikar i landet är den tidpunkt då alverna bestämde sig för att ta sig till Valinor. Dom tog vägen via Midgård, passerade Rhûn, Dimmiga Bergen (som Melkor hade rest för att förhindra deras resa), in i Eriador, över de blå bergen, in i Beleriand, stannade i Balars bukt, hoppade på Tol Ëreassa som Ulmo hade ryckt upp från botten. Sen fördes ön till Beleriand, där några alver hoppade på och några stannade kvar i Beleriand (Västra Midgård)
-
Bombadill_dyrkaren
- Medlem
av Bombadill_dyrkaren » 29 aug 2002 20:24
jaha fattar ingenting men de e nog rätt!
-
Lindir
- Medlem
Bombadill_dyrkaren skrev:jaha fattar ingenting men de e nog rätt!
Poängen var väl att Midgård var österut och Valinor västerut, och inte tvärtom, som du skrev.
-
Bombadill_dyrkaren
- Medlem
av Bombadill_dyrkaren » 30 aug 2002 13:33
jaha ja ja vet inte ja har ingern karta med hela tolkien världen så
-
Lindir
- Medlem
Bombadill_dyrkaren skrev:jaha ja ja vet inte ja har ingern karta med hela tolkien världen så
Nej, men du har säkert en karta över Midgård, där du ser att havet ligger på västra sidan. Åker du över det (dvs åt väster) kommer du till bl a Valinor.
-
Gothmog
- Medlem
Kolla på följande kartor:
-
Bombadill_dyrkaren
- Medlem
av Bombadill_dyrkaren » 30 aug 2002 19:09
ok nu förstår jag tack så mycket! men när tom säger att när alverna drog västerut då var jag redan här...och här måste isåfall betyda valinor men han är ju i midgård!
-
Gurthang
- Medlem
Vad hittade du kartotna Gothmog II?
Ärligt talat så förstår jag inte överhududtaget den här diskussionen.
Varför skulle Tom vara någon annan än Tom?
-
Trippad kick
- Medlem
måste du promt ha reda på vart han kom ifrån, själv tycker jag att det är lite halft roligt att inte veta, som ett olöst mysterium. Alla sanningar är ju inte roliga skulle man tex hitta ett tidigare okänt brev av Tolkien där han förklarade vem tom var. Tänk om det skulle stå att Tom var en människa som jobbat på Mc Donalds men ätit upp alla pommes frites själv och som straff fick resa tillbaks i tiden för att jobba som en skogsvaktare. Då skulle ju hela charmen med allt försvinna, eller hur?
-
Danne
- Medlem
ok nu förstår jag tack så mycket! men när tom säger att när alverna drog västerut då var jag redan här...och här måste isåfall betyda valinor men han är ju i midgård!
Du får gärna förklara din logik i det inlägget... Här måste inte alls betyda Valinor (och gör det inte heller)!
Vad hittade du kartotna Gothmog II?
Kartorna är ur David Day's "Tolkienbestiarium" och bör väl inte ses som någon direkt sanning, eftersom det mesta av Amans geografi är rena spekulationer. Men, som sagt, man ser i alla fall att Midgård ligger öster om havet, och Aman väster om det.
För övrigt tror jag att bestiariet måste vara det sista Ohlmarks översatte med Tolkienanknytning. Kan någon bekräfta?