Vem/vad är Tom Bombadill??

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 26 augusti 2002, 18:25

Tharêlon skrev:Motivera...

Ja, dom höll ju på med träd och fåglar och djur och hela kittet :P Nä men jag bara skrev en sådan dum sak eftersom det är lika dumt att påstå det som att påstå att han är något annat (te.x Häxmästaren från Angmar, en vala osv..) än sig själv.

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 26 augusti 2002, 18:25

tyvärr kommer det nog aldrig gå att få fram riktigt vem Tom va...Fast egentligen måste man verkligen det? vem säger att han måste va någon "speciell" person som Ilúvatar? det var säkert någon ainur som va lite hög pga något himla-knark och råkade sjunga om någon Tom alalalala,,så skapades han lite i efterhand...Seriöst det går liksom inte men men...jaja inget går*Nu sprack det igen*

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 26 augusti 2002, 19:24

jaa...det är väl en av dessa frågor som är omöjligt att få svar på för Tlkien själv har ju lite problem att svara å dom...

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 26 augusti 2002, 19:41

njae, eller hade snarare han är ju död*ler*

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 28 augusti 2002, 22:20

s.167 SoR: När alverna drog västerut, då var Tom redan här, innan havet grävt vikar i landet. Han kände dom dunkla makternas hemvist i fjärran dagar innan Mörkrets konung bröt upp från sitt rike i det yttersta svarta.

Det måste betyda att han kände det onda innan Mörkets konung bröt upp från sitt rike och drog västerut innan alverna. Västerut var väl Midgård och österut var Valinor?
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 29 augusti 2002, 09:08

Tvärtom, När alverna drog västerut, då var Tom redan här, innan havet grävt vikar i landet är den tidpunkt då alverna bestämde sig för att ta sig till Valinor. Dom tog vägen via Midgård, passerade Rhûn, Dimmiga Bergen (som Melkor hade rest för att förhindra deras resa), in i Eriador, över de blå bergen, in i Beleriand, stannade i Balars bukt, hoppade på Tol Ëreassa som Ulmo hade ryckt upp från botten. Sen fördes ön till Beleriand, där några alver hoppade på och några stannade kvar i Beleriand (Västra Midgård)

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 29 augusti 2002, 21:24

jaha fattar ingenting men de e nog rätt!
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 30 augusti 2002, 00:53

Bombadill_dyrkaren skrev:jaha fattar ingenting men de e nog rätt!
Poängen var väl att Midgård var österut och Valinor västerut, och inte tvärtom, som du skrev.

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 30 augusti 2002, 14:33

jaha ja ja vet inte ja har ingern karta med hela tolkien världen så
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 30 augusti 2002, 15:18

Bombadill_dyrkaren skrev:jaha ja ja vet inte ja har ingern karta med hela tolkien världen så
Nej, men du har säkert en karta över Midgård, där du ser att havet ligger på västra sidan. Åker du över det (dvs åt väster) kommer du till bl a Valinor.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 30 augusti 2002, 19:19

Kolla på följande kartor:

BildBild

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 30 augusti 2002, 20:09

ok nu förstår jag tack så mycket! men när tom säger att när alverna drog västerut då var jag redan här...och här måste isåfall betyda valinor men han är ju i midgård!
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 30 augusti 2002, 20:14

Vad hittade du kartotna Gothmog II?

Ärligt talat så förstår jag inte överhududtaget den här diskussionen.
Varför skulle Tom vara någon annan än Tom?
:?

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 30 augusti 2002, 20:21

måste du promt ha reda på vart han kom ifrån, själv tycker jag att det är lite halft roligt att inte veta, som ett olöst mysterium. Alla sanningar är ju inte roliga skulle man tex hitta ett tidigare okänt brev av Tolkien där han förklarade vem tom var. Tänk om det skulle stå att Tom var en människa som jobbat på Mc Donalds men ätit upp alla pommes frites själv och som straff fick resa tillbaks i tiden för att jobba som en skogsvaktare. Då skulle ju hela charmen med allt försvinna, eller hur? :-)

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 30 augusti 2002, 21:06

ok nu förstår jag tack så mycket! men när tom säger att när alverna drog västerut då var jag redan här...och här måste isåfall betyda valinor men han är ju i midgård!
Du får gärna förklara din logik i det inlägget... Här måste inte alls betyda Valinor (och gör det inte heller)!
Vad hittade du kartotna Gothmog II?
Kartorna är ur David Day's "Tolkienbestiarium" och bör väl inte ses som någon direkt sanning, eftersom det mesta av Amans geografi är rena spekulationer. Men, som sagt, man ser i alla fall att Midgård ligger öster om havet, och Aman väster om det.

För övrigt tror jag att bestiariet måste vara det sista Ohlmarks översatte med Tolkienanknytning. Kan någon bekräfta?

Skriv svar