Vem/vad är Tom Bombadill??

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 20 juni 2002, 12:29
Ort: Gamla skogen

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 25 augusti 2002, 00:09

Tharêlon skrev:Enl. Silmarillion skapades Arda (jorden) genom Valars musik, sedan steg valarna (heter det så i best. form) ner och skapade floder, berg, träd och allt annat (utom alver och människor som är en produkt av musiken). Sedan började Melkor att bråka och förstöra vad Valarna skapat. Alltså var Oromë där i egenskap av vala före både floder och träd.
Om Tom var en vala så kan han ju ha varit i Midgård innan alla träd och sånt...och det var kanske han som skapade skogarna i Midgård?
Han kan ju ha gått runt där innan nånting annat funnits...
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 25 augusti 2002, 12:07

Självklart är det intressant och givande att diskutera, det är inte det jag menar.

Vad jag menar är att det när allt kommer omkring faktiskt är omöjligt att komma fram till vem Tom är. Allt blir bara spekulationer, men hur vi än försöker är det så att Tolkien aldrig "hittade på" vem han är,

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 25 augusti 2002, 13:36

står det inte i boken att Hjortrongull är en alv??? har för mig det...det står iallafall "även förr hade han förtrolats av alvernas ljusa röster..."jag skulle säja att hon är alv men vad bombadill är för något slags väsen vet jag då inte...

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 juni 2002, 23:01
Ort: Göteborg, Sweden

Inlägg av Tharêlon » 25 augusti 2002, 14:05

Vad jag menar är att det när allt kommer omkring faktiskt är omöjligt att komma fram till vem Tom är. Allt blir bara spekulationer, men hur vi än försöker är det så att Tolkien aldrig "hittade på" vem han är,
Det är sant men genom att diskutera honnom kommer man oftast in på andra saker som rör Tolkiens mytologi till exempel: Hur Maiar påverkas av ringen, varför Valar inte blandar sig i konflikten och så vidare. Jag anser att han fungerar som en katalysator i mytologin och genom att diskutera honnom kommer man till insikt om andra saker som man kanske inte skulle tänkt på annars.
står det inte i boken att Hjortrongull är en alv??? har för mig det...det står iallafall "även förr hade han förtrolats av alvernas ljusa röster..."jag skulle säja att hon är alv men vad bombadill är för något slags väsen vet jag då inte...


Läser man vidare står det även att det var något helt nytt för Frodo vilket jag tolkar som att hon var som en alv men inte riktigt. (se tidigare inlägg)

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 25 augusti 2002, 15:30

Tharêlon skrev: Läser man vidare står det även att det var något helt nytt för Frodo vilket jag tolkar som att hon var som en alv men inte riktigt. (se tidigare inlägg)

Hade han träffat så många kvinnliga alver då? Kanske hon var väldigt vacker, tyckte han? Verkar vara ovanligare med kvinnliga alver..

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 juni 2002, 23:01
Ort: Göteborg, Sweden

Inlägg av Tharêlon » 25 augusti 2002, 17:02

Tycker att det är dåligt med kvinnor i Tolikens literatur över huvud taget, inte direkt något Alviskt fenomen...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 25 augusti 2002, 21:31

Det är sant men genom att diskutera honnom kommer man oftast in på andra saker som rör Tolkiens mytologi
Jag håller fullkomligt med dig, fortfarande. Jag syftar nog inte på dig egentligen, utan vill bara "varna" för att tro att vi på något sätt här kan komma fram till sanningen om vem Bombadill var, när det inte ens finns någon sanning!

Vi kan lika lite komma fram till Bombadills sanna identitet som om balroger har vingar eller inte, eller vilken färg Legolas hår har. Dessa tre frågor är de tre eviga stötestenarna bland Tolkienentusiaster.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 25 augusti 2002, 21:32

ja och det har disskuterats förr, länge och väl, men jag måste säga att de i de områden som tolkien till största delen skildrar i sina böcker inte fanns så hemskt många kvinnliga karaktärer vid den tid han försöker föreställa att det hände. jag menar alltså att jag inte tror att tolkien var någon kvinnoförnedrande machotyp eller något liknande, han försökte bara skapa en trovärdig miljö till sin historia.

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 juni 2002, 23:01
Ort: Göteborg, Sweden

Inlägg av Tharêlon » 25 augusti 2002, 21:41

På tal om gåtfulla karaktärer, någon som vet vad Beorn igentligen är för något. Det sägs att han var människa men att kunna förvandlas till björn är vad jag vet inte särskilt mänskligt...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 25 augusti 2002, 21:52

han är en av nordens hamnskiftare likt beren

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 26 augusti 2002, 12:48

Kan det inte vara så att Tom Bombadill är Radagast den Brune?

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 23 juni 2002, 23:01
Ort: Göteborg, Sweden

Inlägg av Tharêlon » 26 augusti 2002, 17:02

Motivera...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 26 augusti 2002, 17:12

Radagast? För det första, Radagast bor i utkanten av Mörkmården och sen känner ju Gandalf både Tom och Radagast (Radagast är för övrigt kusin till Gandalf) och jag tror nog att Gandalf skulle yttra det...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 26 augusti 2002, 17:28

Kan det inte vara så att Tom Bombadill egentligen är Gandalf i förklädnad? Gandalfs schizofrena andra jag?

Eller är det kanske så att Tom Bombadill är Fëanor som återvänt?

Eller Húan?

Eller varför inte alla drottning Berúthiels katter...

:wink:

Användarvisningsbild
Gandalf
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: 27 april 2002, 15:37
Ort: Arda

Inlägg av Gandalf » 26 augusti 2002, 17:52

Jag vädrar en smula ironi...


kan inte Tom få vara Tom?
Om han hade varit nån annan så hade nog Tolkien yttrat det vid nåt tillfälle.
Hålla på att filosofera om vem/vad tom är, leder ju ingen stans.
Ingen kommer nånsin få reda på om han är Melkor, Sauron, Gandalf, Radagast, Ilúvatar eller Ulmo...
Men om nån kan få fram fakta, så kan det kanske leda till nåt!!!
Typ att Tolkien hade en dåld mening med Tom, annars så kan man ju babbla i tusen år och ändå inte komma fram till ett skit!!!

/Micke

Skriv svar