Parallell läsning av trilogin
Parallell läsning av trilogin
Hej allihopa,
Håller som bäst på att ta mig igenom trilogin på engelska igen; Frodo och Sam har just svängt runt kröken till Morgul Vale och står och känner sig allmänt eländiga.
Men vad händer samtidigt i resten av Midgård?? Jag vet att det finns några enstaka punkter där Tolkien skapar en slags brygga mellan trådarna; tror t.ex. att det är så när Frodo+Sam står vid vägskälet och solen skiner på dem, och samtidigt tänker Gandalf på dem och undrar hur det går för dem. Men jag vill ha mer sammankoppling än så!
Har någon av er läst (eller försökt läsa) alla trådarna parallellt, dvs följa både Merry/Pippin/Gandalf/Aragorn (som ju inte heller alltid befinner sig på samma ställe samtidigt) och Frodo+Sam?
Hur har ni gjort isåfall, kanske använt kartor och hållit reda på var respektive karaktärer befinner sig, bläddrat i dubbla kopior av boken? Tips?
/Anders
Håller som bäst på att ta mig igenom trilogin på engelska igen; Frodo och Sam har just svängt runt kröken till Morgul Vale och står och känner sig allmänt eländiga.
Men vad händer samtidigt i resten av Midgård?? Jag vet att det finns några enstaka punkter där Tolkien skapar en slags brygga mellan trådarna; tror t.ex. att det är så när Frodo+Sam står vid vägskälet och solen skiner på dem, och samtidigt tänker Gandalf på dem och undrar hur det går för dem. Men jag vill ha mer sammankoppling än så!
Har någon av er läst (eller försökt läsa) alla trådarna parallellt, dvs följa både Merry/Pippin/Gandalf/Aragorn (som ju inte heller alltid befinner sig på samma ställe samtidigt) och Frodo+Sam?
Hur har ni gjort isåfall, kanske använt kartor och hållit reda på var respektive karaktärer befinner sig, bläddrat i dubbla kopior av boken? Tips?
/Anders
Ja, fast jag tycker det nämns för sällan ändå! Jag vill ha mer!
Och sen har jag ju De två stora åren längst bak i den engelska utgåvan, så det vet jag om, och har läst många gånger. Men det känns ändå bara som en sammanfattning (som det ju faktiskt är!), jag vill ha en tajt korrelation mellan trådarna under tiden jag verkligen läser dem!
Och sen har jag ju De två stora åren längst bak i den engelska utgåvan, så det vet jag om, och har läst många gånger. Men det känns ändå bara som en sammanfattning (som det ju faktiskt är!), jag vill ha en tajt korrelation mellan trådarna under tiden jag verkligen läser dem!
- Usquebaugh
- Medlem
Nej, inte mer information, men jag vill läsa själva berättelsen mer "sammanhållet".Calan skrev:Mer? Det står vad Frodo/Sam, Merry/Pippin och Gimli/Arargorn/Legolas gör och var de är dag för dag... Mer information kan du nog inte hitta...
Jag har mycket svårt att se "Hur år täljdes" som nåt mer än en sammanfattning. Den engelska utgåvan jag läser nu består av 530 sidor mellan Parth Galen till Fields of Cormallen. Detta är vad jag skulle kalla sammanfattat på mindre än 4 sidor i "Hur år täljdes" (minns inte vad det heter på engelska).Usquebaugh skrev:Nä, jag håller med Calan, i så fall får du ta datumen från "sammanfattningen" som du kallar den och utveckla den vidare genom att gå in i texten och leta efter ytterligare information och skriva ihop alltsammans, jobbigt...
Jag ska göra ett experiment - jag tänker märka ut dagarna med en massa PostIt-lappar i trådarna och testa att läsa en dag i taget. Kanske bara blir rörigt, får väl se.
- Usquebaugh
- Medlem
Ok, nemas problemas!Usquebaugh skrev:Azaghal: Jag menade inte att vara ironisk, jag håller med dig att "Hur år täljdes" måste ses som en sammanfattning. Det är ett intressant experiment du har framför dig, hade man haft mer tid skulle det vara roligt.
Jag är inte alls säker på att det kommer att fungera, jag har en känsla av att trådarna kan skilja sig i stil och känsla, eftersom berättelsen är skrivna under en ganska stor tidsrymd. Det kanske bara blir jätterörigt.
Det är kanske pga PJ's filmer som jag överhuvudtaget funderat på detta. I filmmediet har man ju den möjligheten att blanda parallella handlingar. Det går ju om man skriver också, men man kan ju inte påstå att JRR gjort sig nåt jättebesvär med det.
Jag är väl medveten om dessa fakta redan, har läst i "Hur år täljdes" många ggr. Det är alldeles utmärkt fakta som jag verkligen gillar att läsa, inte bara De två stora åren utan hela tredje åldern. Men återigen, jag vill läsa alla trådarna så mycket som möjligt på samma gång. Uppleva hela berättelsen samtidigt, till 100%.
Det är det tänker jag prova, på ett eller annat sätt. Simultankapaciteten ska tränas upp!
Som sagt var, jag vill inte nöja mig med 4 sidors sammanfattning av 530 sidor text.
Jag har egentligen inte tid att läsa så himla mycket, så det tar mig lätt en månad att läsa Book Four och framåt. Man hinner glömma mycket av detaljerna i den ena boken när man kommit till slutet av den andra.
Det är det tänker jag prova, på ett eller annat sätt. Simultankapaciteten ska tränas upp!
Jag har egentligen inte tid att läsa så himla mycket, så det tar mig lätt en månad att läsa Book Four och framåt. Man hinner glömma mycket av detaljerna i den ena boken när man kommit till slutet av den andra.