Hur lång är en mil i Midgård? Är den exakt tio tusen meter eller är det bara en retsam felöversättning av engelskans mile som gör sig gällande. jag vill minnas att jag någon gång läst en kommentar någonstans i typ ringens värld att så är fallet, att en mil här just är engelskans 1.6 kilometer. Men som begreppet används i härskarringen så får jag intrycket av att det är vanliga, svenska mil det handlar om.
Exempel: När Aragorn och hans underhuggare jagar Uruk Hai så tillryggalägger de 23 mil på knappt fyra dagar, och pratade vi om miles så vore det ingen vidare bedrift, till och med jag kan springa 36/4 = 9 kilometer på en heldag.
I originalet, hursomhelst, antar jag att Tolkien använde miles eftersom det var den då gällande enheten i England (jag har själv inte läst Lotr på engelska), men hur gjorde sedan Ohlmark, tog han helt enkelt Tolkiens siffror ggr och 6.25 och skrev mil i översättningen, eller hade han något annat, mindre logiskt sätt att ta sig an förhållandet mile - mil? tacksam för svar, jag har gått och funderat på detta i åratal, men aldrig lyckats få något vettigt svar.