Karaktärers utveckling

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 21 april 2004, 22:16

Du vet att Edoras betyder "gårdarna" va? Det ska inte vara någon präktig marmorstad direkt... :)

Alltid intressant att se hur olika man kan tänka sig saker och ting...

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 21 april 2004, 22:31

Jag hade inte tänkt mig något i Minas Tirith-klass men något vackrare och större än det PJ lyckades komma med iaf. Tycker inte du också att alla såg ut som lodisar i Rohan? Sen så störde jag mig också på att Gamling var med enda från Edoras och att Hama dör av en varg på väg till helms klyfta. Sådana småfel som är helt onödiga drar ner filmerna mycket enligt mig...

En sak var iaf bra med PJs Rohan och det var musiken! Den var riktigt bra, ryser när jag hör den...

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 4 januari 2004, 21:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jimPeMelin » 21 april 2004, 23:07

Calan skrev:...I TTT och slaget vid Helms klyfta så är det bara en massa skitiga bönder som slåss för Rohan, knappt några soldater alls ... Men sen i ROTK så finns det helt plötsligt 6000 sådana soldater i blanka fina rutningar, vart var dom när orcherna kom till Helms klyfta?
Nu lutar jag mig delvis på vad andra redan skrivit i inlägg i andra trådar här, men jag ska försöka samla de olika detaljerna lite grovt.

1. Inför slaget vid Helms klyfta flydde man med mycket kort varsel och hann inte mobilisera. Delvis för att Theoden inte verkade mogen att gå ut i krig ännu. Han var kanske inte helt 'återställd' från Sarumans ondska ännu. Därför fick man också beväpna dem man hade till hands i Edoras som väpnade krigare.
2. Rohans viktigaste styrkor var Eomers trupper som patrullerade gränsrerna långt borta och Theodreds trupper som just blivit nedgjorda och då även Theodred dödadts redan innan Theoden blev fri från Sarumans magi. Det var Eomers trupper som Gandalf red iväg för att hämta som du kanske minns från slutet på slaget vid Hornborgen.
3. När Gondor så slutligen ber Rohan om hjälp ökar självkänslan och hederskänslan hos Theoden och hans folk och man tar i för alla krafter att under några (tre?) dagar mobilisera ALLA kringspridda ryttare av vilka man då får i hop endast 6000 av vad man hoppats skule bli det dubbla.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 22 april 2004, 08:13

Jag tror att jimPeMelin har rätt...
Tycker inte du också att alla såg ut som lodisar i Rohan?
Nej, det tyckte jag inte. Jag tyckte befolkningen såg ut som bönder, vilket är helt rätt! Rohirrim är ju modellerade på gamla anglosaxer, och hur tror du vanligt folk såg ut på den tiden? Som små prinsar? :)
Sen så störde jag mig också på att Gamling var med enda från Edoras och att Hama dör av en varg på väg till helms klyfta. Sådana småfel som är helt onödiga drar ner filmerna mycket enligt mig...
Jag gillar inte heller det, men du kan inte kalla det ett "fel"! Det är en medveten ändring, vilket är en helt annan sak...

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 22 april 2004, 16:00

Inte som så prinsar men vårdade iaf. Jag får för mig att dom är långa, stolta och starka rohirrim...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 22 april 2004, 17:10

Antagligen inte hela folket... I en bondekultur kan man dessutom inte vänta sig att alla ska ha fint putsade naglar och bära praktfulla kläder. Det gällde säkerligen bara det kungliga gardet, som väl också levde upp till detta i filmen.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 22 april 2004, 17:51

Jo visst lär det vara så. Men jag tycker ändå att folket i den kungliga staden Edoras borde ha sett bättre ut det borde även staden i helhet ha gjort. Sen så retade jag upp mig på en grej Theoden säger i Helms klyfta till Gimli, han säger att han har "kämpat i många krig", vilka krig då kan man fråga sig! Han har väl aldrig dragit ut i nåt krig?

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 23 april 2004, 08:30

jimPeMelin skrev:
Calan skrev:...I TTT och slaget vid Helms klyfta så är det bara en massa skitiga bönder som slåss för Rohan, knappt några soldater alls ... Men sen i ROTK så finns det helt plötsligt 6000 sådana soldater i blanka fina rutningar, vart var dom när orcherna kom till Helms klyfta?
Nu lutar jag mig delvis på vad andra redan skrivit i inlägg i andra trådar här, men jag ska försöka samla de olika detaljerna lite grovt.

1. Inför slaget vid Helms klyfta flydde man med mycket kort varsel och hann inte mobilisera. Delvis för att Theoden inte verkade mogen att gå ut i krig ännu. Han var kanske inte helt 'återställd' från Sarumans ondska ännu. Därför fick man också beväpna dem man hade till hands i Edoras som väpnade krigare.
2. Rohans viktigaste styrkor var Eomers trupper som patrullerade gränsrerna långt borta och Theodreds trupper som just blivit nedgjorda och då även Theodred dödadts redan innan Theoden blev fri från Sarumans magi. Det var Eomers trupper som Gandalf red iväg för att hämta som du kanske minns från slutet på slaget vid Hornborgen.
3. När Gondor så slutligen ber Rohan om hjälp ökar självkänslan och hederskänslan hos Theoden och hans folk och man tar i för alla krafter att under några (tre?) dagar mobilisera ALLA kringspridda ryttare av vilka man då får i hop endast 6000 av vad man hoppats skule bli det dubbla.
Finns det någon uppfattning om hur många av Rohans soldator som dog i slaget vid Isenvaden där Theodred stupade.

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 23 april 2004, 10:16

Det tror jag inte. Det går att läsa om slaget i Sagor från Midgård. Jag tror slaget var i samma storlek som Slaget vid Glitterfälten när Isildur hoppade i floden...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 23 april 2004, 23:56

Ok, har läst SFM men får kolla igenom igen och se om det står nåt.

/A

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 april 2004, 07:05

Calan skrev:Jo visst lär det vara så. Men jag tycker ändå att folket i den kungliga staden Edoras borde ha sett bättre ut det borde även staden i helhet ha gjort. Sen så retade jag upp mig på en grej Theoden säger i Helms klyfta till Gimli, han säger att han har "kämpat i många krig", vilka krig då kan man fråga sig! Han har väl aldrig dragit ut i nåt krig?
Jag tror han har det faktiskt. I boken så säger han nått i still med att allt krigande för fred har varit förgäves eler något liknande. Sen har jag för mig (mycket osäkert m.a.o, men det får duga) att Gandalf kommenterade något sånt när han pratade med de tre vännerna.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 24 april 2004, 17:16

Calan skrev:Det tror jag inte. Det går att läsa om slaget i Sagor från Midgård. Jag tror slaget var i samma storlek som Slaget vid Glitterfälten när Isildur hoppade i floden...
Nja, lite större var det nog allt. Vid Glitterfälten hade Isildur med sig 200-300 man, medans Erkenbrand förde befälet över merparten av västolds väpnade styrkor. Att Gandalf efter slaget lyckades samla ihop 1000 man av flyende eller skingrade under Erkenbrand tyder ju på att det inte var någon liten skärmytsling utan ett stort fältslag.

Nu känner jag att vi hamnat lite "off-topic", men det gör inget, så länge diskutionen flyter på :D

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 25 april 2004, 12:33

2-300? Jag har för mig att det var ca 2000! Kan ha misstagit mig!

Nämn något krig Theoden ha deltagit i då. Han dör när han är 60, Dom 15 första åren kan han inte ha krigat. I nästan 5 år satt han som en gammal gubbe och kunde inte heller då kriga. Vilka stora krig hade då Rohan under de 40 åren som han var krigsduglig?

thorin
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 8 januari 2004, 22:12
Ort: stockholm

Inlägg av thorin » 25 april 2004, 23:37

angånde varför valar gav gandalf mer makt när han kom tillbaka:

Gandalf hade visat sig pålitlig och därför vågade de ge honom en gestalt med mer makt. Efter Sarumans fall blev han också ledare för istari och den positionen innebar mer makt..

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 26 april 2004, 12:22

Calan skrev:2-300? Jag har för mig att det var ca 2000! Kan ha misstagit mig!

Nämn något krig Theoden ha deltagit i då. Han dör när han är 60, Dom 15 första åren kan han inte ha krigat. I nästan 5 år satt han som en gammal gubbe och kunde inte heller då kriga. Vilka stora krig hade då Rohan under de 40 åren som han var krigsduglig?
En liten petitess bara, Theoden var väl 70 när han dog...

/A

Skriv svar