vad hände med entiskorna?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Ygge
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 14 september 2003, 11:13
Ort: Tyresö

Inlägg av Ygge » 30 mars 2004, 19:18

Calan skrev:Lustigt att han skriver "i don´t know" han hade bara kunnat säga att det var si och så, då hade det varit så. Det var han som bestämde ju...
Han gjorde det kanske ur författarsynpunkt. Det blir ju väldigt mycket mer spännande om Tolkien själv gör sig mer som en berättare än en upphovsman. Om han hade skrivit att allt var si eller så hade spänningen försvunnit i mycket och på det här sättet känns berättelserna mer äkta, som att det är en gammal mytologi......

Det är också ett bra sätt ifall han kommer på något bra att skriva om i det här fallet entiskorna. För ddå blir det mycket enklare. Ingen kan komma och säga: "Nä, så här e det inte! Du skrev ju i det här brevet att......". Nu är det bara att vissa sitt "I don't know" och vips så kan ingen säga något!

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 30 mars 2004, 19:48

Han gjorde det kanske ur författarsynpunkt. Det blir ju väldigt mycket mer spännande om Tolkien själv gör sig mer som en berättare än en upphovsman. Om han hade skrivit att allt var si eller så hade spänningen försvunnit i mycket och på det här sättet känns berättelserna mer äkta, som att det är en gammal mytologi......
Det är säkert en del av sanningen. Men Tolkien lade ju ner så otroligt mycket tankemöda på allt i sitt mytos, och det kan även vara så att han faktiskt inte kommit fram till vad som hände med entiskorna. Han var inte direkt sån att han slängde ihop ett svar på en fråga, för att sen ta konsevenserna...

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 30 mars 2004, 23:12

Jag tycker inte heller att han borde ha sagt att det var si och så. Allting blir mycket roligare för oss som det är nu. Det hade varit väldigt tråkigt om allting hade haft svar. Jag tror det är i prologen till trilogin där i princip skriver att sagan är direkt hämtad ur Västmarks röda bok och han bara har överfört och gjort trilogin. Det är något speciellt med det som jag gillar... Första gången jag lästa den när jag var liten trodde jag nog lite på det där... :oops:
Senast redigerad av 1 Calan, redigerad totalt 30 gånger.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 30 mars 2004, 23:13

Jag är normalt inte en sådan som märker ord, men jag måste bara påpeka: det heter trilogi och inte triologi. :)

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 30 mars 2004, 23:14

Ursäkta mig! Ska absolut inte hända igen...ändrar genast...

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Inlägg: 452
Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
Ort: Göteborg (MHS)
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 30 mars 2004, 23:15

Tsss... Jag har letat efter "Den där Röda boken" på bibliotek :)

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 31 mars 2004, 09:28

Calan skrev:Ursäkta mig! Ska absolut inte hända igen...ändrar genast...
Ingen fara! Det var egentligen inte just dig jag ville hacka på; det är ett så vanligt misstag bara, har sett det i tidningsartiklar också...

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 31 mars 2004, 10:17

Självklart tog jag inte åt mig... Ville bara vara lite lustig...

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 31 mars 2004, 15:22

jaja färdig skrattat å klart kan ni väl svara på min fråga om jättarna....

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 31 mars 2004, 15:44

"Det var väl kanske vanliga bergstroll? Jag tror knappast att dom var goda, finns det goda troll i nån saga? Sedan så tror jag inte att Tolkien hade så stor tanke på deras ursprung osv. när han gjorde Bilbo."

Jag har redan kommit med mitt amatörsvar. Vi får se om nån annan har en anna åsikt eller teori.

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 12 april 2004, 13:37

ja om danne kunde svara så kunde vi väl kanske kunna få ett lite mer exakt svar....fast han verkar ha försvunnit...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 12 april 2004, 18:28

ja om danne kunde svara så kunde vi väl kanske kunna få ett lite mer exakt svar....fast han verkar ha försvunnit...
Nej, jag har inte försvunnit, jag har bara (tro det eller ej! :) ) inget intelligent att säga i ämnet. Jag tycker nog att stenjättarna (som ju inte är några troll, utan riktiga jättar) är en del av Bilbos varelsesfär, som inte riktigt passar in i Tolkiens Midgård som helhet. Charmiga i berättelsen, men man ska nog inte lägga för stor vikt vid dem.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 12 april 2004, 18:57

Man ska inte lägga så stor vikt vid dem, orecis som med mycket annat i Bilbo...

Skriv svar