Soundtrack

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.

Vilket soundtrack är bäst?

The Fellowship of the Ring
11
48%
The Two Towers
4
17%
The Return of the King
8
35%
 
Antal röster: 23

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Soundtrack

Inlägg av Aldarion » 26 mars 2004, 19:28

Jag tycker dom har lyckats väldigt bra med filmmusiken till LotR, självklart så har jag införskaffat mig alla tre :) . Bäst tycker jag soundtracket till RotK är och strax bakom FotR, TTT tycker jag inte kommer upp i samma klass. Men "musiksmakerna" är ju olika från person till person. Tänkte höra vad ni andra tycker vilken gillar ni bäst av FotR, TTT, RotK?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 27 mars 2004, 01:07

Jag tycker LoTR är bäst, det är jämnt bra igenom hela albumet, istället för de andra två med höjdpunkter här och där.

1. LoTR
2. TTT
3. RoTK

Joachim
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 16 mars 2003, 23:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Joachim » 27 mars 2004, 01:17

Tycker alla är ganska dåliga... tråkig musik.

Bra som sömnpiller kanske.

Min åsikt.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 27 mars 2004, 10:55

Tråkig, ja det får vara din åsikt. Tycker musiken är som gjuten för den miljö filmerna utspelar sig i.

Några favoriter jag har är Aniron, The breaking of the fellowship, May it be (FotR) och Minas Tirith, The steward of Gondor, The ride of the Rohirrim (RotK)

Joachim
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 16 mars 2003, 23:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Joachim » 27 mars 2004, 12:50

Aldarion skrev:Tråkig, ja det får vara din åsikt. Tycker musiken är som gjuten för den miljö filmerna utspelar sig i.
Inte för att verka negativ men jag har lite andra krav på min musik än att sitta och lyssna på fågelkvitter låtar. De kanske passar i filmen, men låt dem stanna där.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 27 mars 2004, 16:32

SheLob's lair har en del underbara passager. annars så är tide of the rohirrim (RoTK), Forth eorlingas (TTT), Into The West (RoTK), aniron (FoTR) och en hel del andra väldigt härliga... och fylkemusiken!

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 27 mars 2004, 16:59

De kanske passar i filmen, men låt dem stanna där.
Diskussionen kan mycket väl handla om hur musiken passar i filmerna, och vilket soundtrack som lyckas bäst i det avseendet, så det är ingen som utesluter det sättet att se på saken.
Inte för att verka negativ men jag har lite andra krav på min musik än att sitta och lyssna på fågelkvitter låtar.
Hmm, tycker din jämförelse med fågelkvitter är minst sagt besynnerlig, har du överhuvudtaget lyssnat på soundtracken? Och om du tycker den här typen av filmmusik är tråkig, vad hade du väntat dig? Finns det någon filmmusik du gillar... Försök skriva lite konstruktiv kritik i stället för att bara gnälla... :D

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 27 mars 2004, 21:55

Eowyn skrev:SheLob's lair har en del underbara passager. annars så är tide of the rohirrim (RoTK), Forth eorlingas (TTT), Into The West (RoTK), aniron (FoTR) och en hel del andra väldigt härliga... och fylkemusiken!
Ja Fylkemusiken är ju riktigt go, den får mig alltid på gott humör, t o m så att man orkar plugga när man hör den musiken.

Joachim
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 16 mars 2003, 23:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Joachim » 28 mars 2004, 07:49

Hmm, tycker din jämförelse med fågelkvitter är minst sagt besynnerlig, har du överhuvudtaget lyssnat på soundtracken? Och om du tycker den här typen av filmmusik är tråkig, vad hade du väntat dig? Finns det någon filmmusik du gillar...
Oja, trudilutten i The Rock är riktigt maffig, det är musik det kära pojkar. Men nu skall vi inte sväva utanför LOTR-världen alltför mycket.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 28 mars 2004, 10:23

Oja, trudilutten i The Rock är riktigt maffig, det är musik det kära pojkar.
Jaså, vilken tur att du talar om för oss vad som är musik och inte! :)

Då tycker jag det är tur att du inte fick välja musik till Lord of the Rings, unge gosse... Inget större fel på musiken i The Rock, men den hade verkligen inte passat Peter Jacksons filmer.

Joachim
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 16 mars 2003, 23:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Joachim » 28 mars 2004, 15:29

Danne skrev:
Oja, trudilutten i The Rock är riktigt maffig, det är musik det kära pojkar.
Jaså, vilken tur att du talar om för oss vad som är musik och inte! :)

Då tycker jag det är tur att du inte fick välja musik till Lord of the Rings, unge gosse... Inget större fel på musiken i The Rock, men den hade verkligen inte passat Peter Jacksons filmer.
Där tycker jag du har fel kära lilla du, jag kan riktigt se(höra) det framför mig hur the rock introt kommer in i en strid i LOTR och sedan blir det slowmotion under den där maffiga biten av låten när det händer något speciellt eller när de "goda" vinner kampen, riktigt pampigt och magnifikt!

Mer the rock intro musik i LOTR åt folket!

ps. Peter Jackson har även regiserat b-filmer som bad taste, jag tror nog man kunde slänga in lite the rock intro musik där med, eller nej jag ångrar mig, vill inte se en sådan fantastisk låt i sådan skräpfilm.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 28 mars 2004, 15:41

Joachim skrev:Bra som sömnpiller kanske.
Du anar inte, så jäkla rogivande som vissa låtar är...det är svårt att överträffa.

SaLmIaK
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 8 juli 2003, 23:43

Inlägg av SaLmIaK » 31 mars 2004, 13:50

Jag törs inte rösta, alla är underbara :D .

Bästa låten däremot, är nog Into The West (RotK).

"Rohanlåten" är bra, Fylketemat också :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 11 april 2004, 09:06

Joachim skrev:
Aldarion skrev:Tråkig, ja det får vara din åsikt. Tycker musiken är som gjuten för den miljö filmerna utspelar sig i.
Inte för att verka negativ men jag har lite andra krav på min musik än att sitta och lyssna på fågelkvitter låtar. De kanske passar i filmen, men låt dem stanna där.
´

Så du menar att klassisk musik är "fågelkvittermusik [notera rättstavningen]?

Personligen tycker jag du ska ta och lugna ner dig lite och ta några andetag. :) Känner mig något kränkt av ditt uttalande faktiskt.



Annars tycker jag ROTK-musiken är den som är bäst. Lagom mycket dramatiska toner. :)

Joachim
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 16 mars 2003, 23:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Joachim » 11 april 2004, 20:57

Korsriddaren skrev: Så du menar att klassisk musik är "fågelkvittermusik [notera rättstavningen]?

Personligen tycker jag du ska ta och lugna ner dig lite och ta några andetag. :) Känner mig något kränkt av ditt uttalande faktiskt.
Och jag känner mig kränkt av ditt rättstavningspåhopp, då Wendel starkt deklarerat att man ej skall ägna sig åt sådant.

För övrigt så är jag jätte lugn.

Skriv svar