Folkslag, Raser, osv

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 15 april 2004, 17:54

Vi kanske tycker det för att vi inte har hört talas om något annat namn innan? Självklart är Gandalf ett perfekt namn på Gandalf :D

Användarvisningsbild
Azaghâl
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 augusti 2003, 21:28
Ort: Västerås

Inlägg av Azaghâl » 15 april 2004, 20:43

Calan skrev:Vi kanske tycker det för att vi inte har hört talas om något annat namn innan? Självklart är Gandalf ett perfekt namn på Gandalf :D
Självklart är det så. För skojs skull... tänk er det här gänget:

Saruman, Radagast, [de två blå trollkarlarna, vad de nu hette] och ... Thorin!

Helknasigt, ur vårt invanda perspektiv förstås.

/Anders

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 15 april 2004, 21:23

Allatar och Pallando hette dom va? Vad sysslade dom med egentligen och när åkte dom tillbaka till Valinor? Danne, står det något om det i Letters???

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 15 april 2004, 21:59

Calan skrev:Allatar och Pallando hette dom va? Vad sysslade dom med egentligen och när åkte dom tillbaka till Valinor? Danne, står det något om det i Letters???
jag har hört att dom försvann österut och sen inte hördes av så mycket mer...typ...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 15 april 2004, 22:31

Jag har för mig att det inte står så mycket mer än så. Det for på resa i öster, tillsammans med Saruman, om jag inte missminner mig, men bara den sistnämnde kom tillbaka... :)

Fast det där kan jag ha fått om bakfoten!

Användarvisningsbild
Azaghâl
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 augusti 2003, 21:28
Ort: Västerås

Inlägg av Azaghâl » 15 april 2004, 22:47

Danne skrev:Jag har för mig att det inte står så mycket mer än så. Det for på resa i öster, tillsammans med Saruman, om jag inte missminner mig, men bara den sistnämnde kom tillbaka... :)

Fast det där kan jag ha fått om bakfoten!
Nej då, jag känner igen det där, det är med stor säkerhet korrekt. Jag har också nåt i bakhuvudet om att Tolkien snackar lite, lite mer omkring dem, typ att "vem vet vad som hände med dem, kanske bildade de egna kulter och samlade lärjungar omkring sig...". Något åt det hållet.

JAG kan ha väldigt fel om det - kanske det var några andra filurer han avsåg här.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 15 april 2004, 22:50

(Oj då! Jag skrev det här inlägget innan jag läst föregående)

Att dom drog längre österut än de andra visste jag men inte mer än så...

Vad skulle dom göra österut förresten? Vad finns där? En massa skitiga länder som är allierade med Sauron och Mordor! Känns som om Tolkien bara drog till med nåt där...

Användarvisningsbild
Azaghâl
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 augusti 2003, 21:28
Ort: Västerås

Inlägg av Azaghâl » 16 april 2004, 08:08

Haha, jag hittade det jag letade efter:
It seems that, when the Istari entered Middle-earth, Pallando and Alatar went east with Saruman, but remained there when Saruman returned to Gondor. What happened to them there is unknown, though in a letter from 1958, Tolkien wrote:

"I think they went as emissaries to distant regions, East and South, far out of Númenórean range: missionaries to enemy-occupied lands, as it were. What success they had I do not know; but I fear that they failed, as Saruman did, though doubtless in different ways; and I suspect they were founders or beginners of secret cults and 'magic' traditions that outlasted the fall of Sauron."
Hela texten här: http://www.councilofelrond.com/modules. ... &artid=135

Jag tycker det är rätt häftigt att det inte är klarlagt vad som blev av dem. Det finns ju lite såna lösa trådar, och det gör mig inte ett smack, tvärtom.

/Anders

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 16 april 2004, 11:22

På tal om länderna i öster, nämns det några namn där alls?

/A

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 16 april 2004, 11:47

Vad skulle dom göra österut förresten? Vad finns där? En massa skitiga länder som är allierade med Sauron och Mordor! Känns som om Tolkien bara drog till med nåt där...
"En massa skitiga länder"... Hmm... :roll:

Kan inte det faktum att dessa länder var allierade med Sauron vara en ypperlig anledning till att det färdades dit!? Dessa människor var ju inte onda av naturen, utan förledda av Sauron. Kanske reste de blå trollkarlarna dit för att försöka "omvända" dessa folk...

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 16 april 2004, 11:52

Jag har en gång hittat kartor på länderna öster om Mordor. Jag minns dock inga namn. Kanske har någon anna sett kartorna? Dom är vita och de länder som är allierade med Sauron är markerade med grått, någon som vet adressen?

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 20 april 2004, 21:41

ja det skulle va snällt om nån länkade så många kartor som mögligt över de platser man inte kikat på i Arda...

thorin
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 8 januari 2004, 22:12
Ort: stockholm

Inlägg av thorin » 25 april 2004, 23:49

jag tror numera att bombadill är tolkien själv =)

Herren över alla ting i böckerna men inte ägaren.. han låter läsarna äga (tolka) skrifterna =)

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 26 april 2004, 11:04

Vad har det med saken att göra?

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 2 maj 2004, 15:51

Bombadils identitet har diskuterats tidigare på denna tråd om jag inte missminner mig. Dessutom tror jag nästan att Thorin slog huvudet rakt på spiken. Det är så jag alltid mig gamle Tom som, herren men inte ägaren, fast jag begrep nog aldrig att det var så jag tänkte. Kopplingen till Tolkien själv är nog lite för djärv för min fantasi, men det är ett intressant tankeexperiment... :| :) :wink:

Skriv svar