Folkslag, Raser, osv

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 12 januari 2005, 11:36

Den stegrande kamelen skrev:
Gothmog skrev:Jo, men jag tror inte att Tolkien skrev om t.e.x Harads sjörövare med saracener direkt i tanken, det är väl snarare en efterkonstruktion som man har skapat för att kunna se vad han möjligen kan ha inspirerats av.
Det är möjligt. Men det har ingenting med allegorier att göra! :)
Visserligen, men så är jag förvirrad också :D Det känns bara så fel med saracener som Harads pirater.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 13 januari 2005, 10:59

Alla dessa vättar då som Ohlmarks valt att kalla dem. Goblins enligt Tolkien. Vart ska man placera dem? I filmerna (jag hörde ett suckande från många läsare :D ) så ser de lite annorlunda ut från orcer. The goblins of Moria ser spänstigare ut och kan klättra som chimpanser.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 13 januari 2005, 14:05

Goblins och orcs är helt enkelt olika namn för samma sak.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 13 januari 2005, 14:06

Goblins och orcs är helt enkelt olika namn för samma sak.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 13 januari 2005, 15:08

Ja så är det säkert. Men fick den uppfattningen att goblins var kanske något av släktet orker men inte "rasen" (?). Eftersom de kan klättra så förbannat bra i Moria medan de går klumpigt och tafatt i resten av filmen. Sedan få jag också känslan av att de är två skillda raser genom att Pippin säger (någonstans vid Isengard) att de (några av Sarumans tjänare) såg mer ut som goblins.

Jag tycker bara att det är konstigt språkligt sett. Att använda sig av två skilda ord för samma sak.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 13 januari 2005, 16:50

Goblins är mindre till växten. och dom har inte så stor samröra med sauron om jag inte har fel

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 13 januari 2005, 18:56

Zagat skrev:Goblins är mindre till växten. och dom har inte så stor samröra med sauron om jag inte har fel
Goblins och orcs är samma sak. Det måste tydligen sägas igen och igen. "Goblin" var det ord Tolkien valde att använda som översättning för "orc" i The Hobbit, men det väströna ordet är "orc", förmodligen besläktat med sindarinska "orch" och svarta språkets "uruk".

Att "goblin" och "orc" är samma sak bevisas av att Bilbo & Co i The Hobbit blev överfallna av goblins i Dimmiga bergen. I prologen till The Fellowship of the Ring, där handlingen i The Hobbit sammanfattas, står det att de blev överfallna av orcs. Alltså är det samma sak. Q. E. D.

En del har fått för sig att goblins är småväxta medan orcs är stora. Detta är fel. Tolkien använder på minst två ställen termen "goblin" för att beskriva uruk-hai, och de är allt annat än små.

Filmerna kan man inte använda som källa.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 13 januari 2005, 18:58

Rally skrev:Alla dessa vättar då som Ohlmarks valt att kalla dem.
Ohlmarks brukar översätta "goblin" med "troll". Det är Britt G. Hallqvist som säger "vättar".

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 13 januari 2005, 20:27

deta är draget ur The encyclopedia of arda

Goblin

A name for Orcs, and especially the smaller kinds that infested the Misty and the Grey Mountains in the later Third Age, and had their capital at Mount Gundabad.

jag sa alldrig att dom inte var orcer men att dom var mindre

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 14 januari 2005, 11:22

Inte heller jag påståd att de skulle vara något annat än orker, men en annan TYP av orker. Precis som Uruk-hai och halvorcer är en annan typ av orker.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 14 januari 2005, 12:22

men dock är dom inte samma sak

klas
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 november 2004, 12:19
Ort: helsingborg

Inlägg av klas » 14 januari 2005, 12:37

orcsen i Moria kan klättra pga deras rustningar har typ hakar på sig. om nu någon inte visste det :roll:

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 14 januari 2005, 14:51

klas skrev:orcsen i Moria kan klättra pga deras rustningar har typ hakar på sig. om nu någon inte visste det :roll:
Oj? Källa? Filmen eller boken?

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 14 januari 2005, 22:52

Rally skrev:
klas skrev:orcsen i Moria kan klättra pga deras rustningar har typ hakar på sig. om nu någon inte visste det :roll:
Oj? Källa? Filmen eller boken?
Filmen så klart. Det står ingenting om orkernas rustningar eller klätterförmåga i boken.

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 14 januari 2005, 22:54

Rally skrev:Inte heller jag påståd att de skulle vara något annat än orker, men en annan TYP av orker. Precis som Uruk-hai och halvorcer är en annan typ av orker.
Men uruk-hai kallas också "goblins", så indelningen att goblins skulle vara en mer småväxt stam stämmer inte.

Skriv svar