Tyrfingr skrev:
Nåväl..
Min gissning på Númenor är jag inte alls säker på ännu, det har jag inte studerat särskilt ingående alls. Så det får bara bli rent gissningsvis från min sida så här långt, jag tror på rak arm att det rör sig om goterna.
Atlantis. Ett alternativt namn på Númenor var Atalante (med förbehåll för accenter, trema och sånt). Númenoranerna var dessutom en högkultur i klass med det romerska riket -- ett signalement som inte stämmer in på goterna.
Tyrfingr skrev:
Gondor, skulle jag tro starkt att det rör sig om engelsmän. Beskrivna att dom kommit från väst över havet, och där ligger ju som bekant england.
Och Tolkien som sagt ville väl naturligt sett ge det fornengelska en särskild glans och heder.
De kom från en ö som sjönk i havet och bör snarast ses som landsflyktiga atlantider. Eller, om man ignorerar Atlantis/Atalante-kopplingen, som flyktingar från Lyonesse, men jag vet för lite om den myten för att kunna uttala mig närmare om den.
Tyrfingr skrev:Rohirrim, är jag övertygad om att dom är nordbor. Dock så tror jag mer på att det skulle röra sig om Vendelfolket och vikingar, fast beskrivningen av dom tenderar att röra sig om både ock. Vendelkungen Adils exemplevis var känd för att ha haft dom finaste hästarna i riket, samt att beskrivningen av hur rohans kungar begravdes stämmer överens med vendelkungarna som lades i stora gröna kullar. Och dom står ju att finna idag i uppsala, där det gamla hednatemplet stod en gång som sades vara förgylld såsom en guldhall.
Saxare. Hästar spelade en viss roll även i den saxiska kulturen, vilket man ser i namnen på de båda bröderna Hengist och Horsa som sägs ha invaderat Britannien under de mörka århundradena.
[quote="Tyrfingr]Vidare så existerar ju Rohan i verkligheten, och ligger i frankrike. Och Rohan blev huvudstaden i Normandie, där vikingarna slog sig ner under kung Rollo (Gånge rolf) som fick landet tilldelat sig som gengäld för en allians att skydda frankrike mot andra vikingaanfall. [/quote]
Det är inget bevis. Exempelvis förekommer namnet Moria i GT; det var det berg där Abraham skulle offra Isak. Och det gör knappast dvärgarna till israeler...
Det finns också ett Skoghall i Värmland, precis som det finns ett Woodhall i Fylke, men jag tror inte hobbitarna är några värmlänningar för det.
Namnet Rohan är dessutom inte eorlingarnas/rohirrims namn på sitt eget land; det är det namn Gondors folk har på landet, och således är det hämtat från sindarin. Eorlingarna kallade sitt land "Mark", vilket var Tolkiens personliga rekonstruktion av det nu förlorade gammalengelska namn som sedermera latiniserades som
Mercia. Och rohirrim kallar sig som sagt själva erorlingar, efter
Eorl som kommer från samma källa som ordet
earl. Och alla rohiriska namn och citat är påtagligt fornengelska.
Tyrfingr skrev:Vad rör namnen i tolkiens verk så måtte väl 70% härröra från fornnordiskt håll.. Gandalf och Angmar som exempel var ju namn på 2 kungar, Durin och Dvalin var två dvärgar som bland annat smidde svärdet Tyrfing åt kung svaverlame. Glóinn var väl dvärgarnas kung i fornnordisk historia med... Och alltihop är väl rätt rimligt med tanke på att Tolkien trots allt hade fornnordisk historia som specialinriktning.
70% låter som en väldigt hög siffra. Så gott som samtliga dvärgnamn, med ytterligt få udantag, är hämtade ur Dvergatal i Völuspa. Där återfinns även Gandalf, liksom Durin, Dvalin och Glóinn. (Det är intressant att notera att Durin hos JRRT är den främste dvärgen av sin stam, medan han i Eddan bara var näst högsta hönset). Angmar har jag aldrig sett till.