Folkslag, Raser, osv

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 3 maj 2004, 11:29

Ja, kanske som den urgamle, faderlöse gestalt som inte påverkas utan bara följer med. Herren över Midgård. Ingen har skapat honom. Nä, nu blev det för djupt för mig...

/A

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Re: Folkslag, Raser, osv

Inlägg av myom » 19 maj 2004, 15:36

fenderbender skrev:Det är fler än jag som tänkt på detta antar jag, det finns kanske redan i detta forum eller i annan form, men jag MÅSTE få dela denna....

Hober - Irländare - Leprichaner
Rohan - Ryssar - Kosacker - Mongoler
Alver - Renrasiga - Gudomliga - Ärkeänglar?
Numenors - Nordbor - Vikingar
Gondorianer - Engländare/Fransmän
Dvärgar - Amerikanska guldgrävare - Engelska kolgruvearbetare - Öststatskulstöterskor 8O :D
Sauron - Satan - Hitler - Stalin - Tyrann i allmänhet
Tom Bombadill - Gud
Orcer, uruks osv - Soldater i massor - Röda armén
Det mörka hotet - Fascismen - Kommunismen - Terrorismen
Hober motsvaras ungefär av engelsmän, vilket även sagts av Tolkien, men det är den enda "bekräftade" allegorin, troligen mest använt för att snabbt förklara för de icke insatta hur Fylke såg ut.

Numenor -> Gondor/Andor borde motsvaras av Atlantis, mytologiska proto- eller högre stående romare/greker. Gondor av ett Rom med germanska influenser, då en stor del av riket bestod av folk från Midgård, dvs. andra männiksor, vilket inte nämnts i diskussionerna alls. Desa folk borde, om man måste söka efter motsvarigheter, bestå av folk liknande östeuropeer, germaner, kelter, franker, slaver osv. Med tanke på Tolkiens aversion mot fransmän ligger det ju nära till hand att han hade dem i åtanke när han beskrev dunländingarna.

Folk från Öst, Khand osv borde motsvaras av östliga slaver, mongoler, perser, hunner. Det finns ju flera olika varianter av dessa folk, inte bara vagnsryttare, utan "generella" östroner, folk från Rhün, Dorwinien (någonstans läste jag att detta Dorw. är baserat på Finland och norden osv.)

Harad: araber, afrikaner

Märk väl att varken jag eller Tolkien lägger en värdering i detta, utan detta rör sig troligen om att hans inflytande sträckte sig till de närmaste rikena och städerna i öst och söder, men knappast hela Midgård. Notera att området där händelserna utspelar sig endast består av den nordvästligaste kvadranten av Midgård, dessutom antyds att det finns andra kontinenter och landmassor förutom Midgård som besöktes av Numenoraner under sina enormt långa resor. Dessa torde ha bebotts av motsvarigheterna till nutida afrikaner, asiater, indianer osv.

Rohirrim: Endast en av de många olika folk som levt i Midgård, men som råkade ha en framstående position före och kring ringens krig. Motsvaras närmast av anglosaxer och andra nordiska, germanska folk. Notera att det i LOTR antyds i flera tillfällen att Rohirrim stött på småvuxet folk förr (dvs hober), och att de har flera ord som är nära hobernas språk hobbit/holbythlan-hole dweller. Det förklaras att Rohirrim vandrat norrifrån, och hoberna kommer ju som bekant från områden sydost om Fylke, där vissa kravvarande stammar levde kvar länge, bl.a. den stam vid Anduin som Smeagol och Deagol hörde till.

Totalt orelaterade väsen och händelser, som alver, orcher, dvärgar osv är
1: taget rakt av (dvärgar), eller anpassat (alver, orcher, troll) från redan existerande myter.
2: avsiktliga eller oavsiktliga motsvarigheter, men som dementerats av Tolkien, som Sauron/Stalin/Hitler, andra världskriget.

Tolkien var en komplex person, precis som vår värld.

Alla kulturer har sina höjdpunkter, för att sedan försvinna. Tänk på alla kulturer och riken som kommit och gått, både i Tolkiens och vår värld. Att generalisera och peka ut exakta motsvarigheter går inte. man kan t.ex. inte säga att Rohirrim är hästburna holländare/friser, pga de inte definierats som folk i alla tider, samt befunnit sig i nuvarande Nederländerna i alla tider.

Tolkien influerades både av världshändelser under sin tid. Han var med om både VK1 och 2, stötte på, och tog avstånd av rasismen, såg Stalins och Hitlers framfart, men framförallt präglade religionen, industrialismen, de gamla värdenas förfall och hans stora intresse för Europa och dess språk den fantastiska värld han har gett oss. Att lägga nutida värderingar, och söka exakta motsvarigheter med ljus och lykta (ofta med nationalistiska motiv) är att göra honom och hans verk en mycket stor oförrätt.

myom

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 21 maj 2004, 16:55

Jag har en fråga om hober; vad händer egentligen med dem efter döden? Var det inte förunnat människor allena att verkligen få dö (som Iluvatars gåva till människorna), eller gäller det hober och andra dödliga människolika varelser också?

/A

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 21 maj 2004, 17:13

Jag tror det står i förordet att hober faktiskt är av samma "art" som människor, så ja, då borde de dela vårt öde i döden.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 21 maj 2004, 17:18

Halifírien skrev:Jag tror det står i förordet att hober faktiskt är av samma "art" som människor, så ja, då borde de dela vårt öde i döden.
I så fall skulle det vara kul att höra om någon har några tankar om hur och när hoberna utvecklats från människan. Släktet Periannath härstammar väl tillbaka till runt 1000 TÅ. Var kom hoberna ifrån tidigare?

/A

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 21 maj 2004, 17:41

Usquebaugh skrev: runt 1000 TÅ.
Var har du hittat dessa siffror? Jag tog mig en titt i "angående hober" avsnittet i Lotr och detta var allt jag fann angående hobernas yttersta ursprung:
Hobernas ursprung ligger långt tillbaka i äldre tiden, om vilket allt glömts och inga säkra källor bevarats. Endast alverna lär ännu ha uråldriga anteckningar från dessa svunna tider, men det rör sig naturligt nog företrädesvis om deras egen historia, där människor uppträder ytterligt sporadiskt och hober praktiskt taget aldrig
Likväl framgår det tydligt, att hoberna levat sitt stilla och tillbakladragna liv i Midgårds värld under långa tidsrymder utan att andra folkslag tycks ha lagt märke till deras existens...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 21 maj 2004, 18:03

Halifírien skrev:
Usquebaugh skrev: runt 1000 TÅ.
Var har du hittat dessa siffror?
Från Encyclopedia of Arda:

"1050 The Harfoots cross the Misty Mountains and settle in Eriador."
"1150 The Hobbits of the Fallohide and Stoor strains wander west across the Misty Mountains."

http://www.glyphweb.com/arda/

Jag menade alltså ordet Periannath, inte släktet. Detta är ett ungefärligt årtal på när släktet började röra på sig i Midgård, hoberna fanns långt, långt tillbaka i tiden.

/A

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 21 maj 2004, 18:20

OK, då förstår jag vad du menar, även om jag fortfarande inte kan se ordet "Periannath" i dina källor.:lol:
Periannath var väl inte namnet på något särskilt "hobersläkte" utan snarare alvernas samlingsnamn på alla halvlängdade folkslag mellan världens fyra hörn.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 21 maj 2004, 18:55

Halifírien skrev:OK, då förstår jag vad du menar, även om jag fortfarande inte kan se ordet "Periannath" i dina källor.:lol:
Periannath var väl inte namnet på något särskilt "hobersläkte" utan snarare alvernas samlingsnamn på alla halvlängdade folkslag mellan världens fyra hörn.
Du har helt rätt i att Periannath är alvernas samlingsnamn på hobernas släkten. Jag läste nånstans att det var vid den här tiden som namnet Periannath först dök upp, ska se om jag kan ta reda på var det var...

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 21 maj 2004, 22:13

De mesta om hoberna står väl i prologen till trilogin. Jag tror att hoberna eller liknande folk har funnits ungefär lika länge som männsikorna, orkar dock inte leta reda på några fakta...

thorin
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 8 januari 2004, 22:12
Ort: stockholm

Inlägg av thorin » 23 maj 2004, 01:06

hoberna kanske stammar från haleths småfolk ? beskrivs inte dem som väldigt sega... minns inte, jag tror det är dom, men de finns ett folk som är småvuxet och segt i silmarillion =) fast det behöver ju inte va hober.. men de stammar ju från människorna så..

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 23 maj 2004, 13:07

Är inte dom Ghan-Buri-Ghans förfäder? Pukelmännen???

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 23 maj 2004, 20:51

Vilka då, Haleth?

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 23 maj 2004, 22:56

Jo Haleths som den Edainska (!) männsikostammen kallades hade som vänner några speciell vänner som, enligt thorin, liknade hoberna. Jag tror det står en del om dom i Sagor från Midgårds sista avsnitt...

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 23 maj 2004, 23:48

Ok, Sagor från midgård läste man ju inte igår precis :)

Skriv svar