Några frågor ang. Sagan om ringen

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Wittgenstein
Ny medlem

Några frågor ang. Sagan om ringen

Inlägg av Wittgenstein » 22 mars 2004, 11:23

Hej. Jag har några frågetecken angående Sagan om ringen. Har försökt använda sökfunktionen, men den verkar inte gilla mig. Har inte heller läst böckerna.

1. Vad hände med de övriga ringarna, de som gick till alver och dvärgar? Det finns väl inga dvärgnazgûl?

2. Har spökkungen något namn, alltså den kung som leder de dödas armé?

3. Vad hände med Sauroman?

4. Hur kommunicerade Sauron med sina medhjälpare? Hur lyckades han samla så många allierade?

5. I filmen hittades ju ringen av Bilbo (den "smet"), men jag har hört/läst någonstans att Bilbo vann ringen av Gollum i typ ett kortspel. Är det fel?

Och slutligen: Vad hände med skalman.nu:s utmärkta tolkienlexikon?

Ber som sagt om ursäkt om frågorna redan har svar i detta forum.

Viking`
Ny medlem

Inlägg av Viking` » 22 mars 2004, 14:06

1. Vad hände med de övriga ringarna, de som gick till alver och dvärgar? Det finns väl inga dvärgnazgûl?
De som gick till alverna åkte över havet till Valinor. De bars av Gandalf (som fick sin ring av Cirdan), Galadriel (som Frodo upptäckte i Lorien) och Elrond.

Dvärgarnas ringar blev antingen återtagna av Sauron eller förstörda av drakarna. De påverkades inte på samma sätt som människorna av ringarnas destruerande makt, utan blev giriga - men var fortfarande sig själva och Sauron hade ingen makt över dem.
3. Vad hände med Sauroman?
Han dör i Fylke, mördad av Grima utanför Baggershus om jag inte missminner mig. (Han heter förresten Saruman.)
5. I filmen hittades ju ringen av Bilbo (den "smet"), men jag har hört/läst någonstans att Bilbo vann ringen av Gollum i typ ett kortspel. Är det fel?
Han hittade ringen, men för att klara livet så hade Bilbo en gissningslek med Gollum, som han "vann" (på ett rätt så ohederligt sätt imo ;)). Som vinst skulle Gollum visa honom vägen ur grottan, men höll ej sitt ord utan Bilbo behövde använda ringen för att kunna rädda sig.

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem

Inlägg av Joohn » 22 mars 2004, 15:11

4. Hur kommunicerade Sauron med sina medhjälpare? Hur lyckades han samla så många allierade?
han hade länge fått agera ostört, han hade gott om tid att planera och få tag på allt folk till kriget.
jag skulle tro att samtliga som allierade sig med Sauron hatar honom, men dom hatar Gondor och Alverna mer.
Han kommunicerade geon Nazgulerna, Orcher, människor och diverse djur, t.ex. fåglarna som brödraskapet stöter på innan dom går ner i moria.

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 22 mars 2004, 18:53

Joohn skrev:
han hade länge fått agera ostört, han hade gott om tid att planera och få tag på allt folk till kriget.
jag skulle tro att samtliga som allierade sig med Sauron hatar honom, men dom hatar Gondor och Alverna mer.
Han kommunicerade geon Nazgulerna, Orcher, människor och diverse djur, t.ex. fåglarna som brödraskapet stöter på innan dom går ner i moria.
Han frågade inte med vilka han kommunicerade med, utan hur han gjorde det.

Jag skulle iaf tro att han först och främst talade med nazgulerna som sedan vidarebefodrade det till orcherna.
Han kunde nog telepatera med dem pga av deras ringar som han själv smitt.

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem

Inlägg av Joohn » 22 mars 2004, 19:29

Aeglos skrev:
Joohn skrev:
Han frågade inte med vilka han kommunicerade med, utan hur han gjorde det.

Jag skulle iaf tro att han först och främst talade med nazgulerna som sedan vidarebefodrade det till orcherna.
Han kunde nog telepatera med dem pga av deras ringar som han själv smitt.
Istortsett samma sak som jag skrev..?, fast jag skrev lite annorlunda.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 22 mars 2004, 22:23

Han hittade ringen, men för att klara livet så hade Bilbo en gissningslek med Gollum, som han "vann" (på ett rätt så ohederligt sätt imo ). Som vinst skulle Gollum visa honom vägen ur grottan, men höll ej sitt ord utan Bilbo behövde använda ringen för att kunna rädda sig.
Bara lite kuriosa, för att komplettera:

I den ursprungliga versionen av The Hobbit (Bilbo) erbjöd faktiskt Gollum Ringen till Bilbo om denne vann, vilket han också gjorde. När Gollum sen skulle ge Ringen till Bilbo hittade han den inte (eftersom Bilbo redan hade den i sin ficka), och då erbjöd han sig att visa vägen ut i stället. I den versionen skildes Bilbo och Gollum mer eller mindre som vänner...

När Tolkien sen skrev LotR tyckte han inte att Gollums beteende stämde överens med den makt som Ringen helt plötsligt var tvungen att ha för att berättelsen skulle fungera, så då gick Tolkien tillbaka och reviderade The Hobbit, så att den skulle stämma bättre.

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem

Inlägg av Joohn » 22 mars 2004, 23:51

Danne skrev:
Han hittade ringen, men för att klara livet så hade Bilbo en gissningslek med Gollum, som han "vann" (på ett rätt så ohederligt sätt imo ). Som vinst skulle Gollum visa honom vägen ur grottan, men höll ej sitt ord utan Bilbo behövde använda ringen för att kunna rädda sig.
Bara lite kuriosa, för att komplettera:

I den ursprungliga versionen av The Hobbit (Bilbo) erbjöd faktiskt Gollum Ringen till Bilbo om denne vann, vilket han också gjorde. När Gollum sen skulle ge Ringen till Bilbo hittade han den inte (eftersom Bilbo redan hade den i sin ficka), och då erbjöd han sig att visa vägen ut i stället. I den versionen skildes Bilbo och Gollum mer eller mindre som vänner...

När Tolkien sen skrev LotR tyckte han inte att Gollums beteende stämde överens med den makt som Ringen helt plötsligt var tvungen att ha för att berättelsen skulle fungera, så då gick Tolkien tillbaka och reviderade The Hobbit, så att den skulle stämma bättre.
oj!, kul att du delar med dig :)

Wittgenstein
Ny medlem

Inlägg av Wittgenstein » 23 mars 2004, 06:46

Ok. Tack för alla svar. Mycket vänligt. :)

Användarvisningsbild
Azaghâl
Medlem

Inlägg av Azaghâl » 23 mars 2004, 10:47

Häftigt... Någon som vet om det överhuvudtaget är möjligt att hitta så gamla upplagor att detta är med?

/Anders

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 23 mars 2004, 11:28

Självklart finns den att på tag på, men du lär nog få hosta upp en del pengar. Vad jag vet finns det ingen faksimilutgåva av första upplagan. Såg en engelsk förstaupplaga av The Hobbit till salu på nätet för den nätta summan 25 000 dollar, i dagens växelkurs 184 000 svenska kronor. Som hittat...

Användarvisningsbild
Azaghâl
Medlem

Inlägg av Azaghâl » 23 mars 2004, 11:36

Nja... känns väl inte riktigt värt pengarna :lol:

Men hur är det med den första svenska versionen då? Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hobbit gjordes ändringen till second edition (på engelska 1951), och den svenska "Hompen" kom väl 1947 och borde vara baserad på first edition? Hompen måste väl gå att snoka upp på antikvariat..? I värsta fall får man väl tjuvläsa avsnittet i fråga om man hittar den men den är för dyr...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 23 mars 2004, 12:31

Men hur är det med den första svenska versionen då? Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hobbit gjordes ändringen till second edition (på engelska 1951), och den svenska "Hompen" kom väl 1947 och borde vara baserad på first edition? Hompen måste väl gå att snoka upp på antikvariat..? I värsta fall får man väl tjuvläsa avsnittet i fråga om man hittar den men den är för dyr...
Hompen är mycket riktigt baserad på den äldre versionen.

Men ett bra tips är att köpa The Annotated Hobbit, som är en utgåva av boken med kommentarer, kuriosa, bilder, fakta, etc. Den redovisar alla ändringar boken genomgått, både stora och små, och innehåller sålunda även den äldre versionen av Bilbos möte med Gollum.

Den finns att köpa här.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 23 mars 2004, 13:00

Ett exemplar av Hompen såldes år 2002 för 2600 svenska kronor på Auktionsverket.

sussi
Ny medlem

Inlägg av sussi » 5 maj 2004, 20:12

Hej, jag är ny här på forumet och har en fråga angående Tolkien och hans värld.
Jag har läst alla böckerna i trilogin och även Bilbo.
Förra året besökte jag en vän i Australien som är ett stort Tolkien-fan. Han hade en bok som han hade köpt någon gång på 60-talet som var en slags uppslagsbok (lexikon) för alla varelser och företeelser i midgård. Jag tror att boken var skriven av Tolkien själv men jag kunde inte se titeln eftesom omslaget var i mycket dåligt skick. Man kunde där slå upp alla personligheter i trilogin och läsa om deras karaktär och bakgrund. Jag har letat efter denna bok i Sverige utan resultat. Är det någon som vet vilken bok jag söker och om den isåfall finns utgiven i Sverige? Vad har den för titel?

/sussi

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Bestiarium ?

Inlägg av Ori » 5 maj 2004, 21:47

Det låter som om det skulle kunna vara:
"Tolkien Bestiarium" av David Day (originaltitel "A Tolkien Bestiary")

Den är nog ganska lätt att få tag på, har tom för mig att den har förekommit några gånger på bokrean.

Skriv svar