Vad hände med dvärgarna?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
tobbel
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 mars 2002, 19:07
Ort: Markaryd

Vad hände med dvärgarna?

Inlägg av tobbel » 28 mars 2002, 19:37

Vad hände med dvärgarna efter det att ringen förstördes? Står kanske i SoR men jag kan inte kolla just nu...

Fingolfin
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:03

Inlägg av Fingolfin » 28 mars 2002, 22:17

De påverkades väl inte så mycket mer än att de fick det litet lugnare, färre orcher och så. De levde väl kvar som vanligt och brydde sig mest om att gräva i bergen. Kanske flyttade dvärgar in i Moria igen, finns inte så mycket berättat.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Vad hände med dvärgarna?

Inlägg av Patrik » 29 mars 2002, 12:04

tobbel skrev:Vad hände med dvärgarna efter det att ringen förstördes? Står kanske i SoR men jag kan inte kolla just nu...
Det står ingenstans rakt ut vad som händer med dvärgarna. Men med tanke på vad som händer med alla icke-mänskliga raser så är det inte helt orimligt att anta att de också sakta tynar bort för att slutligen helt försvinna från Midgård.
Fjärde åldern är ju människornas tideålder, och Galadriell beklagade ju sig för Frodo att när ringen förstörs så kommer hon att mista allt mer av sin makt - och samma sak är förstås trolig för dvärgarna vars antal sakta men säkert blev allt färre och färre.
De påverkades väl inte så mycket mer än att de fick det litet lugnare, färre orcher och så. De levde väl kvar som vanligt och brydde sig mest om att gräva i bergen. Kanske flyttade dvärgar in i Moria igen, finns inte så mycket berättat.
Låter extremt orimligt med tanke på att orcherna som bebodde Moria säkerligen blev kvar där efter att ringen förstördes. Dessutom beboddes säkerligen Moria av andra varelser än bara orcher, varelser som högst rimligen INTE påverkades nämnvärt av Saurons fall...
Speciellt som man måste betänka att dvärgarnas antal sakta men säkert redan innan Ringens krig. Att då en allt mindre och mindre population dvärgar skulle ge sig på mastodont projektet att inta Moria finner jag ärligt talat högst orimligt att tro på.

tobbel
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 mars 2002, 19:07
Ort: Markaryd

tackar

Inlägg av tobbel » 30 mars 2002, 15:46

Ok, tack så mycket för svaren...

Skriv svar