Saruman

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

David Day

Inlägg av Someone » 13 juni 2002, 21:18

Ja, har oxå hört att han har gjort en Ohlmarks ibland.. typ dragit slutsatser och kanske tom ändrat (omedvetet?) så det passar honom.

Dock så är ju Saruman och orcherna inget speciellt "osäkert" då det finns beskrivet i Ringens Värld appendix 1 att de överföll och brände Osgiliath 2475..

Mvh

Someone

Användarvisningsbild
Mad Mac
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:51
Ort: Stockholm

Re: Saruman och Uruk-hai..

Inlägg av Mad Mac » 14 juni 2002, 15:47

Someone skrev:så det är alltså inte Saruman som skapade Uruks från början.. därmot så stod ju Saruman för skapandes av "Halv-orcher". Genom svartkonst experimenterade Saruman genom att blanda dunlänningars blod med Uruk och orcher-blod. Så under Vita Handen samlades "storvuxna män, lodjursögda och ondskefulla, och de fick namnet halvorcher. Många av dem räknades till Sarumans starkaste tjänare", dock omkom de flöesta i slaget om Hornborgen, fast en del överlevde och följde Saruman i hans exil i Fylke.

Så egentligen gjorde ju Jackson många en björntjänst i filmen genom att framställa det som att det var Saruman som avlade fram uruks.. när det egentligen var halv-orcher (lite artistisk frihet antar jag).

Dock höll ju även Saruman på och experimenterade på egna uruks, så så fel var det väl kanske inte :)
Jag gissar på att Sarumans halv-orcher skulle användas just som spejare norrut, för att försöka luska fram information om ringen. De var ju uppenbarligen mer lika människor än både vanliga orcher och Uruk-hai, samt att de ju tålde solljus. Men i filmen dyker ju dessa halv-orcher aldrig upp och jag vill påstå att Sarumans framavlande av Uruk-hai inte alls är felaktigt. Det var ju precis vad han gjorde (kommer direkt och tänka på Ugluk). Du kanske menar att han framställdes som den FÖRSTA att avla fram Uruks? :)

Däremot får man ju uppfattningen av att Uruk-hai i filmen framavlades genom att korsa orcher och halv-orcher, vilket ju inte alls är säkert. "He has crossed orchs with goblin-men" säger ju Gandalf. Det var kanske det du syftade på? ;)

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Re: Saruman och Uruk-hai..

Inlägg av Someone » 14 juni 2002, 16:17

Mad Mac skrev:
Someone skrev:så det är alltså inte Saruman som skapade Uruks från början.. därmot så stod ju Saruman för skapandes av "Halv-orcher". Genom svartkonst experimenterade Saruman genom att blanda dunlänningars blod med Uruk och orcher-blod. Så under Vita Handen samlades "storvuxna män, lodjursögda och ondskefulla, och de fick namnet halvorcher. Många av dem räknades till Sarumans starkaste tjänare", dock omkom de flöesta i slaget om Hornborgen, fast en del överlevde och följde Saruman i hans exil i Fylke.

Så egentligen gjorde ju Jackson många en björntjänst i filmen genom att framställa det som att det var Saruman som avlade fram uruks.. när det egentligen var halv-orcher (lite artistisk frihet antar jag).

Dock höll ju även Saruman på och experimenterade på egna uruks, så så fel var det väl kanske inte :)
Jag gissar på att Sarumans halv-orcher skulle användas just som spejare norrut, för att försöka luska fram information om ringen. De var ju uppenbarligen mer lika människor än både vanliga orcher och Uruk-hai, samt att de ju tålde solljus. Men i filmen dyker ju dessa halv-orcher aldrig upp och jag vill påstå att Sarumans framavlande av Uruk-hai inte alls är felaktigt. Det var ju precis vad han gjorde (kommer direkt och tänka på Ugluk). Du kanske menar att han framställdes som den FÖRSTA att avla fram Uruks? :)

Däremot får man ju uppfattningen av att Uruk-hai i filmen framavlades genom att korsa orcher och halv-orcher, vilket ju inte alls är säkert. "He has crossed orchs with goblin-men" säger ju Gandalf. Det var kanske det du syftade på? ;)
Jag syftade på att man får uppfattningen (i filmen) att Saruman var den FÖRSTE som avlade fram uruks... :)

Dessutom tror iof inte jag att Ugluk avlades av Saruman, utan endast tillhör de uruks som spred sig som en solfjäder från Minas Morgul 2475 över hela Midgård...

Visst är det som du säger att Sarumans syfte med halv-orcherna troligen var att dels spana norrut, dels att ha en stark styrka och "livvakt".

Mvh

Användarvisningsbild
Mad Mac
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:51
Ort: Stockholm

Re: Saruman och Uruk-hai..

Inlägg av Mad Mac » 14 juni 2002, 16:45

Someone skrev:Dessutom tror iof inte jag att Ugluk avlades av Saruman, utan endast tillhör de uruks som spred sig som en solfjäder från Minas Morgul 2475 över hela Midgård...
Intressant, det har aldrig slagit mig faktiskt. :)

Frågan är bara hur de vågade trotsa Sauron?

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Re: Saruman och Uruk-hai..

Inlägg av Someone » 15 juni 2002, 14:05

Mad Mac skrev:
Someone skrev:Dessutom tror iof inte jag att Ugluk avlades av Saruman, utan endast tillhör de uruks som spred sig som en solfjäder från Minas Morgul 2475 över hela Midgård...
Intressant, det har aldrig slagit mig faktiskt. :)

Frågan är bara hur de vågade trotsa Sauron?
Mja jo.. men alltså Orcher är ju inga lyslavar som tex De Nio.. Orcherna anser nog själva att så länge de bidrar med ondskefulla nidningsdåd och diverse krig/bråk så spelar det nog ingen roll vem de "lyder". Iof så förkom ju mycket interna strider mellan Vita Handen och Ögat..

Ta tex ocherna i Gundabad.. de ynglade av sig som aldrig förr och anföll många gånger ner från bergen mot Mörkmården och woodmen-områdena under 3:e ålderna utan några order från Sauron..

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 15 juni 2002, 14:43

det är ingen som vet vad 'de ringare orkerna' kallad uruk-hai? :?
(vill förövrigt tacka someone för att du har lagt ner jobb på att klara upp det här :wink: )

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Re: Saruman och Uruk-hai..

Inlägg av Halifírien » 8 januari 2005, 01:41

Mad Mac skrev: Däremot får man ju uppfattningen av att Uruk-hai i filmen framavlades genom att korsa orcher och halv-orcher, vilket ju inte alls är säkert. "He has crossed orchs with goblin-men" säger ju Gandalf. Det var kanske det du syftade på? ;)
Snarare evil men . :wink:

Saruman och Sauron var ju länge allierade med varandra, så det vore nog inte så konstigt om Sauron lånade ut några av sina egna uruks som
Saruman kunde starta med.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Re: Saruman och Uruk-hai..

Inlägg av Halifírien » 8 januari 2005, 01:50

Mad Mac skrev: Däremot får man ju uppfattningen av att Uruk-hai i filmen framavlades genom att korsa orcher och halv-orcher, vilket ju inte alls är säkert. "He has crossed orchs with goblin-men" säger ju Gandalf. Det var kanske det du syftade på? ;)
Snarare evil men . :wink:

Saruman och Sauron var ju länge allierade med varandra, så det vore nog inte så konstigt om Sauron lånade ut några av sina egna uruks som
Saruman kunde starta med.

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 28 mars 2007, 10:13

Jag är någorlunda säker på att det i någon bilaga står att Saruman korsade folk från Duneland (Dunlänningar?) och att dessa deltog i slaget vid Hornburg. Att Dunlendings hatade Rohirrim är ju känt, och därmed hade: (Edit: notera att jag aldrig läst Tolkien på svenska varav blandningen av engelska och svenska namn)

Saruman minst tre olika folk till förfogande vid War of the Ring:
- Dunlendings
- Korsningar mellan Dunlendings och orcher
- Orcher
- Och eventuellt Uruk-Hai som han hade under sitt kommando

Sauron hade:
- Easterlings, Gamla tiders folk från öst som var bekanta sen förr, Balchoth (med stridsvagnar, troligen ättlingar till forna Wainriders), Variager från Khand samt en ny ras som var obekant för västra midgård (grova skäggiga män med yxor)
- Southrons/Haradrim från syd och sydost från Mordor, men även "out of Far Harad black men like half-trolls with white eyes and red tongues." - D.v.s. SOM halvtroll, men det behöver inte betyda att de är just halvtroll.
- Black Numenorans (deltog inte i nämnvärd omfattning i Pelennor)
- Umbars Pirater (som ovan, utom deras fartyg då som kapades av Aragorn+följe!)
- Orcher
- Uruk-Hai (som hundratals år innan hade ödelagt Osgiliath)
- Troll (Snow, Hill, Stone, Mountain, Cave, alla nämnda minst en gång av Tolkien, dock hade han troligen inte kontroll över alla troll under tredje ålderns sista år.)
- Olog-Hai hade han däremot full koll på, och deras öde var bundet till ringen. De var större än orcher och aningen större än män, med fjäll (eller fjällpansar) och svarta. De deltog främst, eller i alla fall nämns mest vid striden vid Morannon)

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 31 mars 2007, 00:13

myom skrev:Jag är någorlunda säker på att det i någon bilaga står att Saruman korsade folk från Duneland (Dunlänningar?) och att dessa deltog i slaget vid Hornburg. Att Dunlendings hatade Rohirrim är ju känt, och därmed hade: (Edit: notera att jag aldrig läst Tolkien på svenska varav blandningen av engelska och svenska namn)
Det är en teori som Lavskägge uttrycker i kapitel IV av första boken av De två tornen. Senare talar Aragorn om "halvorker".
Saruman minst tre olika folk till förfogande vid War of the Ring:
- Dunlendings
- Korsningar mellan Dunlendings och orcher
- Orcher
- Och eventuellt Uruk-Hai som han hade under sitt kommando
Vad då "eventuellt"? Orkerna som kidnappade Merry och Pippin var ju uruk-hai och jobbade för Saruman.

Sauron hade:
- Easterlings, Gamla tiders folk från öst som var bekanta sen förr, Balchoth (med stridsvagnar, troligen ättlingar till forna Wainriders), Variager från Khand samt en ny ras som var obekant för västra midgård (grova skäggiga män med yxor)
[/quote]

Nämns balchoth?

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 1 april 2007, 05:02

Martinus skrev: Vad då "eventuellt"? Orkerna som kidnappade Merry och Pippin var ju uruk-hai och jobbade för Saruman.
Jo självklart... och i massor i battle of Hornburg. fattar inte nu när jag läser varför jag skrev eventuellt, kanske en kvarleva från nån oavslutad mening. Eller nåt snabbt minne om att Tolkien skrev "half-orcs and goblin-men" och med det inkluderade Uruk-Hai, men LotR som borde vara det han bestämde sig för till sist, säger just Uruk-Hai. Å andra sidan har ju Treebeard en teori om att Sarumans Uruks är en blandning av människor och orker, dvs inte samma "ras" som Saurons, men i funktion liknande. Jaja, det här är ju omtvistat och lite mystik kring exakt hur det var skadar ju inte.
Martinus skrev:Nämns balchoth?
Kommer inte ihåg om balchoth nämns vid namn i LotR men i diverse bilagor och andra böcker.

Magnus Lindström
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 1 juli 2004, 20:33
Ort: Gävle

Inlägg av Magnus Lindström » 9 april 2007, 13:46

Så nu finns det:

1 "vanliga" orcher
2 Halvorcher
3 Uruk Hai
4 Eventuell blandning av Uruk Hai och människa
5 Olog Hai (någon form av orcher bundna till ringen) I ett tidigare inlägg så nämndes "vanliga" orcher som Olog Hai.

Men sen finns det också sk vättar (goblins?)? Är det någon ännu mindre orchras än de sk "vanliga" orcherna.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 9 april 2007, 14:43

Magnus Lindström skrev:5 Olog Hai (någon form av orcher bundna till ringen) I ett tidigare inlägg så nämndes "vanliga" orcher som Olog Hai.
Är inte Olog-hai en sorts troll?

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 9 april 2007, 19:21

Den stegrande kamelen skrev:
Magnus Lindström skrev:5 Olog Hai (någon form av orcher bundna till ringen) I ett tidigare inlägg så nämndes "vanliga" orcher som Olog Hai.
Är inte Olog-hai en sorts troll?
Ja det är de, kallas ibland "Hill trolls" osv, och det framstår som tydligt att de är en ganska ny "uppfinning". Det står inte att det skulle vara orcher, utan att de kunde förväxlas med stora orcher. Det står även att de är manniskolika (typ 2 armar, ben, stående upprätt) men avsevärt större än orcher och större än människor, sen om det är 2 meter eller 3 osv kan jag inte hitta en källa till.

Nåt som däremot krånglar till saker och ting än mer är att flera slag i SiIlmarillion beskrivs hända i dagsljus eller sträcka sig över flera dagar - och att troll ingått i arméerna. Detta och några till indicier tyder på att vi har ytterligare några solljus-immuna trollslag...

Ohlmarxisten
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 juni 2006, 22:42
Ort: Hobsala

Inlägg av Ohlmarxisten » 13 april 2007, 21:18

Det här är ju en EoA-fråga, typ. ;)

Skriv svar