Saruman

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Saruman

Inlägg av Lützow » 8 juni 2002, 18:09

Har precis plöjt igenom SoR böckerna och har några frågor.
1 Var Saurman i allians med Sauron samtidigt som han försökte komma över Ringen för egen räkning? 2 Saurmans stora krigarorcher, är det dom som kallas "Uruks"?


Mitt första inlägg i detta forum! :)
/Martin

Billabong girl
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 3 maj 2002, 22:19

Inlägg av Billabong girl » 8 juni 2002, 19:01

för det första så heter han Saruman och inte saurman... :D

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 8 juni 2002, 19:34

1. Saruman var en förrädare på båda sidor i slutändan, men han var i allians med Sauron (fast var inte det tack vare att Sauron hade fångat honom när han gluttade i sin palantiri?)

2. du glömde ett hai

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 9 juni 2002, 09:59

Formen "Uruks" används ju också... man kan säkert diskutera om det är samma sak. Själv är jag av den åsikten, att "Uruks" helt enkelt är en "förkortning" för "Uruk-hai".

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 9 juni 2002, 17:51

ja har trott att hai betyder 'man' eller 'människa' eller nåt i den stilen, och att uruk är vad orcherna kallar sig själva. men det är ju bara vad jag fått för mej, och ja vet inte själv om det ligger nåt korrekt fakta bakom de tankarna, men så har ja iaf uppfattat det... :?

Annatar
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 14 april 2002, 23:16

Inlägg av Annatar » 9 juni 2002, 18:15

hmm, det finns ju olog-hai också, var de en korsning mellan troll och människa då?

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 9 juni 2002, 18:26

hmm...ja, jag vet inte riktigt. men som ja sa, så var det där om uruk-hai bara ett antagande från min sida och ja vet inte om ja har några belägg för det... skulle väl inte kunna vara omöjligt att det var så?
men iofs så verkar det ju lite ologiskt att trollen skulle bli större om man korsade dem med människor, för så som ja uppfattat det så var människorna mindre än trollen...

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Uruk-Hai & Saruman

Inlägg av Ori » 9 juni 2002, 18:55

Uruk-hai skapades av Sauron, de var stora och tålde dagsljus, men var orcher.

Saruman skapade en korsning mellan orcher och människor, det var sådana som härjade i Fylke, jag tror inte att det fanns något namn på dessa varelser.

Användarvisningsbild
Súlimo
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 6 april 2002, 19:54
Ort: Norrbotten

Inlägg av Súlimo » 9 juni 2002, 18:57

Nu tror jag att ni har missufattat detta.... eller så är det jag som har fått det om bakfoten.

Uruk-hai och halv-orcher är inte samma sak.
Uruk-hai är de större orcherna som Sauron avlade fram, det står väl ingenstans att människor har används till att avla fram dem? Men Sauroman hade ju uppenbarligen några uruker i sin "ägo" (t.ex. Uglúk).

Halv-orcher använder väl bara Sauroman sig av?

Enligt "Complete guide" så betyder Uruk-hai Orc-race och olog-hai betyder troll-people.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 9 juni 2002, 23:41

Ordet "uruk" är helt enkelt svarta språkets (?) version av "orc". Tolkien har ju sett till att orden är etymologiskt besläktade...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 10 juni 2002, 00:09

Sauron kan känna sig träffad som ansvarig för skapandet av både Uruk- och Olog-hai, sen att Saruman avlade fram sina egna Uruk-Hais och orcher får Sauron att tänka att han skulle ha anmält sin skapelser till Copyright-nämnden...

Billabong girl
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 3 maj 2002, 22:19

Inlägg av Billabong girl » 10 juni 2002, 10:56

dom som härjade i Fylke var väll ingen blandning av orcher och människor? bill från bri var ju i högsta grad en människa o hans blää-pollerz var väll också människor...^__^

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 10 juni 2002, 12:32

domm somm härjade i Fylke var väl inte blandnin av orcher och människar? bill från bri var ju i hogsta grad en människa o hans blää-pollerz var väl ochså människor...^__^
har någon påstått det?

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 10 juni 2002, 16:11

Men i de sista kapitlen finns det väl ett par typer som springer runt och sätter skräck i Fylkeborna. De verkar inte så mänskliga.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Halv-orcher i Fylke ?

Inlägg av Ori » 10 juni 2002, 18:48

Det var jag som skrev att Saruman's halv-orcher härjade i Fylke, jag menade inte att alla banditerna var halv-orcher (även om det kunde tolkas så). Jag vet att jag har läst någonstans att en del av skurkarna i Fylke var halv-orcher ditskickade av Saruman, men tyvärr kommer jag inte ihåg och har inte kunnat hitta var (ännu :? ) !

Däremot står det i Sagor från Midgård (svensk översättning av Unfinished Tales) att sydlänningen som gömde sig hos Bill Ormbunke i Bri ryktades vara en dunlänning med orcher-blod i sig.

När (om 8O ) jag hittar var jag läst detta om halv-orcher i Fylke, lovar jag att återkomma med besked :roll: !

Skriv svar