Oscarsnomineringar (även där storslam)
Oscarsnomineringar (även där storslam)
Sagan om Konungens Återkomst fick oscarsnomineringar i följande klasser:
Bästa film
Bästa regi
Bästa manus, byggt på förlaga
Klippning
"Art direction"
Kostym
Smink
Musik
Sång
Ljud
Visuella effekter
Vi får väl se hur det går...
Bästa film
Bästa regi
Bästa manus, byggt på förlaga
Klippning
"Art direction"
Kostym
Smink
Musik
Sång
Ljud
Visuella effekter
Vi får väl se hur det går...
- jimPeMelin
- Medlem
- Kontakt:
vilka Oscar fick FOTR & TTT?
Vilka Oscar fick FOTR & TTT? Var det nån skådespelare som belönades i dem? För Andy Serkis fick väl ingen för sin tolkning av Gollum eller så väl? (Han fick ju en MTV MA vad jag minns dock)Danne skrev:Jag tror snarare att problemet är att det rör sig om en typisk ensemblefilm, där det är svårare än normalt att välja ut enskilda insatser.
Trots detta skulle jag förstås velat se en nominering år Sean Astin, som jag tycker dominerar sista filmen skådespelarmässigt...
Bara ett par tekniska oscars.Vilka Oscar fick FOTR & TTT? Var det nån skådespelare som belönades i dem?
Nej, för att en skådis ska vinna en oscar måste skådespelaren finnas med "in person" på vita duken; alltså kunde Serkis aldrig nominerats till en oscar i TT. Däremot i RoTK, där han ju faktiskt är med i inledningen...För Andy Serkis fick väl ingen för sin tolkning av Gollum eller så väl?
Det var väl Gollum som digital roll som fick det priset, om jag inte missuppfattat saken, och inte enbart Serkis för sin rolltolkning (även om han inkluderas i den digitala rollen.Han fick ju en MTV MA vad jag minns dock
Håller med fullständigt. Precis som du säger, nog för att skådespelarinsatserna i RoTK är bra men eftersom huvudpersonerna är Gandalf, Frodo, Sam, Gollum, Aragorn osv så är det svårt att ge någon person en nominering för bästa huvudroll och så vidare. Innan nomineringarna pratade PJ om att satsa på att ge Aragorn en nominering för bästa huvudroll, vilket jag tycker var lite väl övermodigt.tryggve skrev:Nog för att det är OK skådespelarinsatser i ROTK, men jag är verkligen tveksam till om någon enskild skådespelarinsats är värd en Oscar. Det behövs nog lite mer skådespeleri för det, eller?
- jimPeMelin
- Medlem
- Kontakt:
Skulle nog vara lättare att ge Sean Astin eller Ian McKellan en Oscar.Gothmog skrev:Håller med fullständigt. Precis som du säger, nog för att skådespelarinsatserna i RoTK är bra men eftersom huvudpersonerna är Gandalf, Frodo, Sam, Gollum, Aragorn osv så är det svårt att ge någon person en nominering för bästa huvudroll och så vidare. Innan nomineringarna pratade PJ om att satsa på att ge Aragorn en nominering för bästa huvudroll, vilket jag tycker var lite väl övermodigt.tryggve skrev:Nog för att det är OK skådespelarinsatser i ROTK, men jag är verkligen tveksam till om någon enskild skådespelarinsats är värd en Oscar. Det behövs nog lite mer skådespeleri för det, eller?
Fast en till Sean Bean hade kunnat vara på sin plats i LOTR tycker jag. Tyvärr är hans minimala deltagande i TTT och ROTK inte riktig kvalificerat IMHO.
Billy Boyd är också mycket bra i ROTK tycker jag.
- jimPeMelin
- Medlem
- Kontakt:
Russel Crowe som Aragorn?
Det kanske hade gått bättre om vi haft Russel Crowe som Aragorn?Relay skrev:Tror nog att Master and commander kommer att ta hem flest statyer inklusive för bästa film.
Re: Russel Crowe som Aragorn?
Undras hur det skulle ha sett utjimPeMelin skrev:Det kanske hade gått bättre om vi haft Russel Crowe som Aragorn?Relay skrev:Tror nog att Master and commander kommer att ta hem flest statyer inklusive för bästa film.
-
B-myr
- Ny medlem
- Kontakt:
Jag är (peppar, peppar...) nästan övertygad om att Konungens Återkomst kommer att vinna, men jag kan bli överraskad, oscarsjuryn har ju gjort oväntade saker förr.
Nu vann ju Peter Jackson dessutom regipriset av sina kollegor i Directors Guild of America, vilket ger en extremt tydlig fingervisning om vem som kommer att plocka hem just den oscarsstatyetten... (Tydligen har oscarsjuryn röstat på samma sätt som Directors Guild 49 av 56 år!)
Nu vann ju Peter Jackson dessutom regipriset av sina kollegor i Directors Guild of America, vilket ger en extremt tydlig fingervisning om vem som kommer att plocka hem just den oscarsstatyetten... (Tydligen har oscarsjuryn röstat på samma sätt som Directors Guild 49 av 56 år!)