Oscarsnomineringar (även där storslam)

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Danne
Medlem

Oscarsnomineringar (även där storslam)

Inlägg av Danne » 28 januari 2004, 07:23

Sagan om Konungens Återkomst fick oscarsnomineringar i följande klasser:

Bästa film
Bästa regi
Bästa manus, byggt på förlaga
Klippning
"Art direction"
Kostym
Smink
Musik
Sång
Ljud
Visuella effekter

Vi får väl se hur det går...

Användarvisningsbild
mellon
Medlem

Inlägg av mellon » 28 januari 2004, 11:46

Men inget för skådespeleri?
Synd! Skam och skandal!
Skådisarna är ju jätteduktiga!
När inte de blir nominerade är det ju som om oscars-juryn enbart ser filmne som ett kostymdrama med häftiga effekter.
Viggo Mortensen borde blivit nominerad.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 28 januari 2004, 15:07

Jag tror snarare att problemet är att det rör sig om en typisk ensemblefilm, där det är svårare än normalt att välja ut enskilda insatser.

Trots detta skulle jag förstås velat se en nominering år Sean Astin, som jag tycker dominerar sista filmen skådespelarmässigt...

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Kontakt:

vilka Oscar fick FOTR & TTT?

Inlägg av jimPeMelin » 28 januari 2004, 15:38

Danne skrev:Jag tror snarare att problemet är att det rör sig om en typisk ensemblefilm, där det är svårare än normalt att välja ut enskilda insatser.

Trots detta skulle jag förstås velat se en nominering år Sean Astin, som jag tycker dominerar sista filmen skådespelarmässigt...
Vilka Oscar fick FOTR & TTT? Var det nån skådespelare som belönades i dem? För Andy Serkis fick väl ingen för sin tolkning av Gollum eller så väl? (Han fick ju en MTV MA vad jag minns dock)

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 29 januari 2004, 12:39

Vilka Oscar fick FOTR & TTT? Var det nån skådespelare som belönades i dem?
Bara ett par tekniska oscars.
För Andy Serkis fick väl ingen för sin tolkning av Gollum eller så väl?
Nej, för att en skådis ska vinna en oscar måste skådespelaren finnas med "in person" på vita duken; alltså kunde Serkis aldrig nominerats till en oscar i TT. Däremot i RoTK, där han ju faktiskt är med i inledningen... :)
Han fick ju en MTV MA vad jag minns dock
Det var väl Gollum som digital roll som fick det priset, om jag inte missuppfattat saken, och inte enbart Serkis för sin rolltolkning (även om han inkluderas i den digitala rollen.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 31 januari 2004, 14:02

Nog för att det är OK skådespelarinsatser i ROTK, men jag är verkligen tveksam till om någon enskild skådespelarinsats är värd en Oscar. Det behövs nog lite mer skådespeleri för det, eller?
Att få så många nomineringar i övrigt är ju jättestarkt! Vi får väl se hur många filmen tar hem.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 31 januari 2004, 14:05

tryggve skrev:Nog för att det är OK skådespelarinsatser i ROTK, men jag är verkligen tveksam till om någon enskild skådespelarinsats är värd en Oscar. Det behövs nog lite mer skådespeleri för det, eller?
Håller med fullständigt. Precis som du säger, nog för att skådespelarinsatserna i RoTK är bra men eftersom huvudpersonerna är Gandalf, Frodo, Sam, Gollum, Aragorn osv så är det svårt att ge någon person en nominering för bästa huvudroll och så vidare. Innan nomineringarna pratade PJ om att satsa på att ge Aragorn en nominering för bästa huvudroll, vilket jag tycker var lite väl övermodigt.

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av jimPeMelin » 1 februari 2004, 12:14

Gothmog skrev:
tryggve skrev:Nog för att det är OK skådespelarinsatser i ROTK, men jag är verkligen tveksam till om någon enskild skådespelarinsats är värd en Oscar. Det behövs nog lite mer skådespeleri för det, eller?
Håller med fullständigt. Precis som du säger, nog för att skådespelarinsatserna i RoTK är bra men eftersom huvudpersonerna är Gandalf, Frodo, Sam, Gollum, Aragorn osv så är det svårt att ge någon person en nominering för bästa huvudroll och så vidare. Innan nomineringarna pratade PJ om att satsa på att ge Aragorn en nominering för bästa huvudroll, vilket jag tycker var lite väl övermodigt.
Skulle nog vara lättare att ge Sean Astin eller Ian McKellan en Oscar.
Fast en till Sean Bean hade kunnat vara på sin plats i LOTR tycker jag. Tyvärr är hans minimala deltagande i TTT och ROTK inte riktig kvalificerat IMHO.

Billy Boyd är också mycket bra i ROTK tycker jag.

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Inlägg av Relay » 1 februari 2004, 12:22

Tror nog att Master and commander kommer att ta hem flest statyer inklusive för bästa film.

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Kontakt:

Russel Crowe som Aragorn?

Inlägg av jimPeMelin » 1 februari 2004, 12:27

Relay skrev:Tror nog att Master and commander kommer att ta hem flest statyer inklusive för bästa film.
Det kanske hade gått bättre om vi haft Russel Crowe som Aragorn? :wink:

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Re: Russel Crowe som Aragorn?

Inlägg av Relay » 1 februari 2004, 12:30

jimPeMelin skrev:
Relay skrev:Tror nog att Master and commander kommer att ta hem flest statyer inklusive för bästa film.
Det kanske hade gått bättre om vi haft Russel Crowe som Aragorn? :wink:
Undras hur det skulle ha sett ut :D

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 2 februari 2004, 18:55

alla tycker att den är jättebra men jag somnade under den...är jag helt fel eller?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 3 februari 2004, 10:47

Tror nog att Master and commander kommer att ta hem flest statyer inklusive för bästa film.
Har inte sett den, men den vann ingen av sina tre nomineringar på Golden Globe-galan.

Tror nog att det är en liten fingervisning av vad som kommer hända även på oscarsgalan...

B-myr
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av B-myr » 10 februari 2004, 00:49

Ska man kasta in en hundring på Master... då? Ger 25 gånger pengarna på unibet! Lr vilket är ert tips?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 10 februari 2004, 09:21

Jag är (peppar, peppar...) nästan övertygad om att Konungens Återkomst kommer att vinna, men jag kan bli överraskad, oscarsjuryn har ju gjort oväntade saker förr.

Nu vann ju Peter Jackson dessutom regipriset av sina kollegor i Directors Guild of America, vilket ger en extremt tydlig fingervisning om vem som kommer att plocka hem just den oscarsstatyetten... (Tydligen har oscarsjuryn röstat på samma sätt som Directors Guild 49 av 56 år!)

Skriv svar