Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
-
Ioreth
- Medlem
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/stor ... 26,00.html
4+
tydligen inte full pott för att filmen känns för kort!

Senast redigerad av 2
Ioreth, redigerad totalt 10 gång.
-
Lindir
- Medlem
Vi får väl hoppas att det lilla problemet löser sig när
extended kommer ...

-
D. Andersson
- Medlem
Det tror jag inte. Alldeles för mycket som ska med för att det ska få att få in på ens 4 timmar, trots att hela delar av berättelsen strukits. Det lär, precis som i TTT, vara som ett antal sketcher i samma tema, inte en sammansatt pjäs. Beklagligt, men svårt med tanke på innehållet på den tiden.
-
Danne
- Medlem
Jag tror dock att en hel del av problemet kommer att lösas i och med extended. Tycker personligen att så har varit fallet med de tidigare två filmerna.
Dessutom är Expressens recensent helt lyrisk och pratar om filmhistoria (= fem getingar).
-
D. Andersson
- Medlem
Jag har inte sett TTT-EE än, det kommer ske den 16e.

Med tanke på hur misslyckad ihopsättningen av scenerna blev i TTT har jag svårt att tro att den nådde upp till ett "bra" i EE. Särskilt då det var en hel del scener som lades dit utan bakgrundshistoria, som borde ha fått en förklaring på fem scener, men lades dit för att den specifika scenen var "häftig". Men jag antar att jag får vänta med att döma den för hårt tills jag sett den.
-
Danne
- Medlem
Särskilt då det var en hel del scener som lades dit utan bakgrundshistoria, som borde ha fått en förklaring på fem scener, men lades dit för att den specifika scenen var "häftig".
Vilka scener tänker du på då, mer specifikt?
-
D. Andersson
- Medlem
Åh, jag har ju inte sett TTT på ett år, jag minns inte vilka scener jag menade. Men det reagerade jag på redan första gången jag såg den, och jag vet att de av mina vänner som läst LOTR och Silm undrade hur andra skulle förstå vissa saker, och de av mina vänner som inte läst undrade vad alla antydningar betydde och liknande. Sen kan vi ju ta jättemissen där Gandalf rider Hobbiton - Minas Tirith - Ithilien - Hobbiton på en dag.
-
Danne
- Medlem
Sen kan vi ju ta jättemissen där Gandalf rider Hobbiton - Minas Tirith - Ithilien - Hobbiton på en dag.
Det gör han väl inte. Och Ithilien besöker han väl aldrig, vad jag kan minnas. Även om jag kan hålla med om att det är lite luddigt och otydligt i filmen, så är det för mig uppenbart att det hela utspelar sig under en betydligt längre tid än en ynka dag (även om det inte tar 17 år (?) som det gör i boken).
-
D. Andersson
- Medlem
Tja, resan Hobbiton -> plats nära bergen så han ser Orodruin tydligt -> Minas Tirith går på... två sekunder? Tre? Sen såg han väl knappast Orodruin så tydligt från Minas Tirith, han ser ju ut att vara på max en mils avstånd från Orodruin, förmodligen betydligt kortare.
-
Aeglos
- Medlem
det stämmer D.Andersson..
för dom som inte har läst böckerna kan det uppfattas att han gör det på en dag...Eftersom Frodo inte har åldrats så att man kan se det utanpå.
Och det här med Minas Tirith är också ganska dåligt tycker jag, staden ligger på tok för nära..
Hade det varit Osgiliath hade det varit en helt annan sak..
-
Kapten_Gars
- Medlem
D. Andersson skrev:Tja, resan Hobbiton -> plats nära bergen så han ser Orodruin tydligt -> Minas Tirith går på... två sekunder? Tre? Sen såg han väl knappast Orodruin så tydligt från Minas Tirith, han ser ju ut att vara på max en mils avstånd från Orodruin, förmodligen betydligt kortare.
I filmen så befinner sig Gandalf mycket tydligt inte i Ithilien efter som han är på den västra sidan av Anduin dvs i Anorien. Ithilien ligger på östra stranden. Vidare så ser han inte Orodruin över huvudtaget utan bara den del flammorna från utbrottet samt det åskoväder som utbrottet utlöser som syn över Ephel Duath (skuggornas berg) dvs bergskedjan längs västra Mordor.
Förväntade du dig att allt skulle gå realtid???
/Daniel
-
D. Andersson
- Medlem
Det kanske du har rätt i. Det var ett tag sen jag såg filmen och tog det ur minnet.
Nej, jag förväntade mig inte att det skulle gå i realtid, men det är filmat så att han rider A-B, B-C och sen C-A i scenerna efter varandra så det ser ut som att han gör det med en axelryckning. Som nämnt har inte Frodo, Pippin eller Merry åldrats under tiden, vilket kanske vore lite konstigt på ett par månader, men... något sätt borde finnas för att få det att se ut som om det går en tid. Han är trots allt en rätt skicklig regissör.
-
Ioreth
- Medlem
-
Krell
- Ny medlem
Ringen är ett storverk - recension från Göteborgs-Posten
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=147249
-
Ioreth
- Medlem